Printen
Limburg UniverCity: De stad als leerschool

Limburg UniverCity: De stad als leerschool

VISTA college is al een geruime tijd betrokken bij het project City Deal Kennis Maken. Dit unieke project heeft als doel maatschappelijke uitdagingen in de steden sneller en innovatiever aan te pakken door samenwerking tussen stadsbestuur, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het project brengt vijf Limburgse steden – Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen, Roermond en Weert – samen om in de komende jaren te verduurzamen onder de titel Limburg UniverCity.

De City Deal Kennis Maken (CDKM) - Limburg UniverCity stimuleert samenwerking tussen verschillende organisaties en betrokkenen, resulterend in het ontstaan van oplossingen die breed gedragen worden. Deze aanpak, waarin de stad als leeromgeving fungeert, biedt onze studenten de kans om praktijkervaring op te doen die direct impact heeft.

Samen de stad transformeren

Op 5 december vond het Limburg UniverCity Kennisfestival plaats in Heerlen. Hier werd de intentieverklaring tussen VISTA en projectleider Zuyd Hogeschool bekrachtigd, medeondertekend door de Universiteit Maastricht, Yuverta, de vijf gemeenten en woningcorporaties. Het hoogtepunt van het Kennisfestival was de onthulling van de ‘Infinity Bench’, mede gerealiseerd door onze bouwstudenten. Dit bankje is een tastbaar resultaat van de samenwerking binnen het project om de leefbaarheid in de wijk te vergroten.

Op 28 november tekende Menno Pistorius, namens ons College van Bestuur, onder toeziend oog van Nurhan Abujidi alvast deze overeenkomst waarin we onze samenwerking binnen City Deal Kennis Maken en de verduurzaming hiervan onder de titel Limburg UniverCity onderschrijven.

Menno Pistorius vertelt: “Voor mij is de kern dat de stad een campus voor studenten wordt. Deze samenwerking leidt tot het ontplooien van initiatieven waarbij de studenten impact hebben op maatschappelijke relevante vraagstukken die in hun steden en wijken leven.”

Nurhan Abujidi, initiatiefnemer en programmamanager van CDKM en Limburg UniverCity zegt over de samenwerking: “De transities in Limburg vragen om een integrale aanpak om de ambitie te realiseren. De stedelijke context is complex, daarom is multi-, inter- en trans capillaire kennis nodig om relevant beleid en omgevingsplannen te ontwikkelen. De universiteiten, hbo’s en mbo’s en zijn dan ook cruciaal voor deze kennisontwikkeling. 1000+ studenten van 8 kennis- en onderwijsinstellingen waren het afgelopen jaar betrokken bij de 5 Urban Living Labs in Limburg, de resultaten zijn divers, rijk en relevant voor onze regio.”

CDKM binnen strategische koers Goudkijken

    CDKM - Limburg UniverCity sluit naadloos aan bij de strategische koers Goudkijken: samen naar de toekomst kijken, kansen zien en benutten, en handelen vanuit de kracht van verbinding. Vanuit onze visie, Wij zien jou; onze regio en onze studenten. Bovendien geeft het project invulling aan de ambitie om samen te werken, te leren en te innoveren, doordat we met partners uit onderwijs, overheid en bedrijfsleven gezamenlijk bijdragen aan een veerkrachtige regio.

    In lijn met onze onderwijsvisie Gaan voor Groei ligt de focus op contextrijk en authentiek leren. We bieden studenten een contextrijke leeromgeving waarin ze praktijkervaring opdoen. Hiervoor zijn in de steden zijn ‘Urban Living Labs’ opgezet: samenwerkingsomgevingen waarin bewoners, studenten en docent-onderzoekers elkaar ontmoeten en samenwerken. Met Limburg UniverCity wordt de verbinding tussen onderwijs en het werkveld versterkt en ontstaat er ruimte voor innovatie. CDKM is een krachtig voorbeeld van hoe we vanuit Goudkijken niet alleen de uitdagingen, maar ook de kansen in onze regio benutten.

    Sharmila Rambaran zegt: “Ik geloof in het duurzame partnerschap tussen de 3 O’s: Onderwijs, Overheid en Ondernemer. In de CDKM komen deze stakeholders mooi samen: met de kennisinstellingen, de gemeenten, studenten en burgers. Mooi dat ik hier het verschil kan maken.”

    De bijdrage van VISTA aan CDKM

    De mbo-student heeft vaak een hele praktische benadering van een probleem. Hun eigen ervaringen, achtergronden en opleidingen bieden in dit project grote meerwaarde. Gabrielle Winckers vertelt: “Vanuit VISTA kunnen we op allerlei manieren bijdragen; challenges en projecten uitrollen over de vraagstukken, in een curriculum een programma doorlopen of studenten in een multidisciplinaire setting samenbrengen in bijvoorbeeld een hackathon of brainstormsessie. De mogelijkheden zijn heel breed en met een beetje creativiteit goed en duurzaam in ons onderwijs onder te brengen.”

    Vanuit VISTA zijn Sharmila Rambaran als projectverantwoordelijke en Gabrielle Winckers als kwartiermaker/verbindingsofficier betrokken bij het omvangrijke project.

    Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken