Mediavormgever

Sittard, Arendstraat
BOL
Niveau
Niveau 4
Duur
4 jaar
Crebo
25633

Jij denkt in beelden

Jij gaat niet van huis weg zonder notitieblok of tablet. Je bent altijd aan het tekenen. Vormen aan het bedenken en illustraties aan het maken. Je pen staat nooit stil. Reclames en commerciële uitingen bekijk jij kritisch. Als je door de supermarkt loopt of abri’s ziet, dan zie je wat werkt en niet werkt aan vormgeving. Het stimuleert je om iets anders te proberen en om je creativiteit grenzeloos in te zetten.

Jij wilt Mediavormgever worden en aantrekkelijke communicatiemiddelen ontwerpen. Elke keer iets anders. Want geen enkele klant, geen enkele opdracht of middel is gelijk. Jij zoekt naar maatwerk oplossingen. Of het nu gaat om het ontwerp van een folder, website, verpakking, reclamefilmpje of interactieve PDF presentatie. Als Mediavormgever zie jij alleen uitdagingen en zet je graag je tanden in elke nieuwe opdracht. Jouw vak verveelt nooit!

Meer informatie

Opleidingsinformatie

Voor een vormgever zijn zintuigen belangrijk. Dus leer je tijdens deze opleiding over zien, vorm en kleur én hoe je dit vertaalt naar een signaal voor het bewuste of onderbewuste van je doelgroep. Jij leert hoe je een communicatie-uiting ontwerpt, die de boodschap maximaal ondersteunt. Dit doe je door bij VISTA college theoretisch, maar vooral ook praktisch met praktijkopdrachten aan de slag te gaan. Naarmate de opleiding vordert zul je steeds meer in de praktijk bezig zijn en ook stage lopen. Je krijgt les in typografie (lettervormen), pagina-indeling, HTML(web)coderen, styling en fotograferen/filmen. Ook softwarebeheersing, omgaan met klanten en bedrijfsbeheer staan op het programma.

Aan het einde van de opleiding ben jij in staat om de vraag van de klant te vertalen in een goed ontwerp door de klantvraag te analyseren, vast te stellen wat de doelgroep is en welk doel bereikt moet worden. Je ontwikkelt vanuit die informatie een creatief concept dat je vertaalt in één of meerdere communicatiemiddelen. Uiteraard leren we je ook een ontwerp technisch correct aan te leveren bij een drukker, uitgever, standbouwer of welke producent dan ook.

Aanvullende eisen en maximum aantal deelnemers (numerus fixus)
De intakeprocedure

Zodra je aanmelding binnen is, ontvang je een uitnodiging voor de talentscan. Hiermee krijgen wij zicht op jouw capaciteiten, je persoonlijkheid en omstandigheden.

Deze talentscan bestaat uit een thuisopdracht, schoolopdracht, portfolio en een gesprek.

De thuisopdracht krijg je toegestuurd twee weken voordat je naar school komt voor de schoolopdracht.

Voor het maken van de schoolopdracht kom je naar de locatie. Na afloop van de schoolopdracht zal tevens het plaatsingsadviesgesprek plaatsvinden. Hierin worden je thuisopdracht, schoolopdracht en portfolio besproken.

Tijdens alle stappen beoordelen wij of je voldoet aan de eisen voor “creatieve en artistieke aanleg”.
We kijken naar:

  • instructies interpreteren: een set instructies kunnen analyseren, prioriteren, plannen en uitvoeren.
  • associëren: vrij kunnen associëren op elk uitgangspunt en de associaties vast kunnen leggen, verwoorden/verbeelden op een basaal niveau.
  • vorm en kleurgevoel: gevoel hebben voor compositie, kleur, vorm en styling.
  • marketing: affiniteit hebben met marketing en de onderliggende principes.
  • marktconforme smaak: het vermogen hebben om de algemene trend te volgen in plaats van je eigen idee. Dit heeft te maken met commerciële inzetbaarheid van producten.

Na afloop van het gesprek hoor je of je aan de eisen voldoet en of deze opleiding voor jou haalbaar kan zijn. Het kan ook zijn dat er nog een vervolggesprek nodig is.

Numerus fixus

Voor deze opleiding geldt een numerus fixus. Na deelname aan de talentscan, de opdrachten en het plaatsingsadviesgesprek kijken we terug naar de datum van aanmelding met DigiD; voor studenten die zich niet met DigiD aanmelden, geldt de datum van ontvangst van het identiteitsbewijs.

Deze datum bepaalt de volgorde van plaatsing onder de geschikte kandidaten.

Klik hier voor het toelatingsbeleid

Keuzedelen

Jouw opleiding bestaat uit een basis-, profiel- en keuzedeel (of -delen). Het keuzedeel - verbredend of verdiepend - maakt je studie interessanter. Zo zorgen de keuzedelen voor een betere aansluiting op een eventuele vervolgstudie en bieden ze meerwaarde als je gaat solliciteren op de arbeidsmarkt.

Stage(s)

Naast de theoretische en praktische lessen op school loop je stage, ook wel beroepspraktijkvorming (BPV) genoemd. Uiteraard betreft dit een erkend leerbedrijf (SBB). De praktijkbegeleider van school en je praktijkopleiders van het leerbedrijf beoordelen je beroepshouding, resultaten en je inzet. Een positieve beoordeling van je stage is een voorwaarde om je diploma te halen.

Verder leren/werken

Jij kunt na deze opleiding verder studeren en een creatief georiënteerde hbo-opleiding volgen zoals Communication and Multimedia Design, Commerciële Economie International Marketing, Academies Beeldende Kunsten of Industrieel ontwerp.

DIRECT AANMELDEN SCHOOLJAAR
2024-2025
Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken