Jij wilt verleiden...
Wat jou interesseert is hoe bedrijven hun producten en diensten verkopen, commercials bedenken en campagnes viral laten gaan. Waarom slaagt de ene advertentie wel en de ander niet? Waarom liken mensen sommige berichten wel of niet? Wat is de invloed van vormgeving, tekst of muziek? En is het slimmer om een bepaalde boodschap online of offline te brengen?
Als medewerker marketing & communicatie draag je bij aan het toekomstige succes van een bedrijf. Je verleidt de bestaande doelgroepen maar creëert tegelijkertijd nieuwe met nieuwe producten of nieuwe diensten, en zorgt ervoor dat dit via een communicatieplan in de markt wordt gezet.
Je bent verantwoordelijk voor de off- en online marketing, je maakt de content, zoals foto’s en tekst, bepaalt de vormgeving van de uitingen en zorgt daarmee voor de merkbeleving van een bedrijf. Met jouw kennis van webdesign en data analyse kun jij ervoor zorgen dat de vindbaarheid van het bedrijf (SEO/SEA) én het succes van de e-commerce wordt verhoogd.
Een creatieve baan, met een onderzoekende houding en een goede basis van bedrijfskunde.
Meer informatie
Als medewerker marketing en communicatie ben je werkzaam op een marketing- en/of communicatieafdeling of bij een adviesbureau en assisteert bij het onderzoeken van de markt. Daarnaast zet jezelf ook onderzoeken op voer je deze uit. Je presenteert de gesignaleerde ontwikkelingen aan het management en neemt in overleg een besluit over de nieuwe strategische koers.
Verder verzorg je on- en offline marketing- en communicatieactiviteiten. Denk aan het ontwikkelen en beheren van pr-materiaal en aan het redigeren van aangeleverde teksten. Je kan zich zowel mondeling als schriftelijk goed uitdrukken en hebt het improvisatievermogen om goed in te spelen op veranderende situaties.
Sinds enkele jaren is data-analyse op de gegevens die via de online kanalen beschikbaar komt een belangrijke taak geworden. Met de uitkomsten die jij analyseert kun je de vindbaarheid van de website vergroten en zorgen dat de verkoopcijfers via het e-commerce kanaal nog beter worden.
Op het moment dat je je diploma hebt gehaald, ben je in staat gebleken onderstaande kerntaken en bijbehorende werkprocessen uit te voeren.
- Het opstellen van marketing- en communicatieplannen;
- Het verzorgen van on- en offline communicatie;
- Het verzorgen van interne en externe bedrijfsinformatie;
- Digitale gegevens middels data analyse omzetten naar commerciële informatie voor een bedrijf (marktonderzoek)
Jouw opleiding bestaat uit een basis-, profiel- en keuzedeel (of -delen). Het keuzedeel - verbredend of verdiepend - maakt je studie interessanter. Zo zorgen de keuzedelen voor een betere aansluiting op een eventuele vervolgstudie en bieden ze meerwaarde als je gaat solliciteren op de arbeidsmarkt.
Naast de theoretische en praktische lessen op school loop je stage, ook wel beroepspraktijkvorming (BPV) genoemd. Uiteraard betreft dit een erkend leerbedrijf (SBB). De praktijkbegeleider van school en je praktijkopleiders van het leerbedrijf beoordelen je beroepshouding, resultaten en je inzet. Een positieve beoordeling van je stage is een voorwaarde om je diploma te halen.
Voorbeelden van stagebedrijven zijn grote en middelgrote bedrijven met een eigen marketing en communicatie afdeling, maar er zijn ook specialistische marketing en communicatiebureaus die andere bedrijvenhelpen met hun uitstraling en merkbekendheid.
Vanwege de brede opleiding marketing & communicatie kun je doorstromen naar een hbo opleiding, bijvoorbeeld: commerciële economie en international business. Natuurlijk kun je met je mbo 4 diploma ook prima het werkende leven in.