Je bent nu op de site van VAVO, onderdeel van VISTA college
Printen

Maura Pijpers (18): ‘We zijn allemaal gemotiveerd om te slagen, we zitten hier niet zomaar onze tijd uit’

Op een reguliere school worden ook vakken als gymnastiek en tekenen gegeven. Niet nodig voor Maura Pijpers. “In mijn ogen zijn dat overbodige vakken als je alleen maar je havo-diploma wil halen. Ik wil me juist focussen op die vakken die voor mij belangrijk zijn. Nederlands en Engels vind ik veel interessanter. Ik moet daar nu ook boeken voor lezen, dat hoefde op mijn vorige school niet.”

Maura deed tl en wilde naar de havo. “Mijn decaan raadde dat af. Hij vond me te volwassen. Ik ben in oktober jarig en daardoor een jaar ouder dan mijn klasgenoten.” Vavo leek daarom voor Maura een goede oplossing. Een school voor voortgezet onderwijs kan leerlingen uitbesteden aan vavo. De leerling blijft dan ingeschreven op de eigen school. Maar een deel van de financiële vergoeding gaat naar vavo. “Mijn school wilde daar echter niet aan meewerken. Na een jaar mbo kon dat gelukkig wel.” Ze doet nu het voortrajectjaar, vergelijkbaar met 4 havo, en moet hierna nog één jaar.

Begeleiding door een coach

Omdat Maura nog niet weet wat ze hierna wil doen, volgt ze een loopbaanoriëntatie en begeleidingstraject. “Heel fijn, want zo’n traject is er op een reguliere school niet.” Het traject begon met een kennismakingsgesprek met een coach. “Vervolgens doe je allerlei online testen. De uitkomsten daarvan bespreek je samen met je coach. Hopelijk rolt daar een goed advies voor mij uit.” Ze vindt namelijk heel uiteenlopende dingen interessant. “De makelaardij bijvoorbeeld, maar ik denk ook aan de opleiding International Business of Voeding & Diëtetiek. Ik weet het gewoon nog niet”, lacht Maura.

Alleen maar positieve verhalen

De keuze voor vavo Maastricht was snel gemaakt. “Ik woon in de buurt van Maastricht en ik hoorde alleen maar positieve verhalen over vavo hier. En die verhalen kloppen ook. Ik heb het idee dat ik hier veel meer leer dan op mijn vorige school. Je krijgt meer tijd voor de vakken. De docenten zijn zeer betrokken. We mogen altijd een beroep op ze doen. Ik heb ook het gevoel dat ze hun vak echt heel leuk vinden. En dat inspireert mij en mijn klasgenoten ook. We zijn allemaal gemotiveerd om te slagen, we zitten hier niet zomaar onze tijd uit.”

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken