Marcel Vermeulen en Elvire Theelen: ‘We kijken per leerling naar wat hij of zij nodig heeft. Waar nodig passen we een studieschema daarop aan’
Marcel Vermeulen is opleidingsmanager van vavo locatie Heerlen en vanaf januari ook van de locatie Maastricht. Hij ziet alle leerlingen binnenkomen, ieder met zijn of haar eigen motivatie om te kiezen voor volwassenonderwijs. “Je komt hier met name drie soorten leerlingen tegen. Zij die nu op het voortgezet onderwijs zitten en daar - om wat voor reden ook - hun diploma niet kunnen behalen. Daarnaast 18-plussers, volwassenen dus, die alsnog hun vo-diploma willen halen. Of ooit voor een verkeerd profiel hebben gekozen en naar vavo komen voor het certificaat van een specifiek vak. Maar ook leerlingen die willen doorstromen van vmbo naar havo of van havo naar vwo.”
Hij werkt sinds 2018 bij VISTA college. Trots is hij vooral op het kleinschalige karakter van vavo in vergelijking met regulier onderwijs. “Daar zitten ze vaak met zo’n 32 leerlingen in een klas. Dat is hier heel anders. Bij het vmbo zitten er maximaal 15 leerlingen in een klas. Bij vwo hooguit 25, maar dat zijn er in Heerlen vaak zelfs nog minder.”
Veel aandacht
Kleinschalig onderwijs, dat is waar vavo voor staat. “Iedere leerling krijgt veel persoonlijke aandacht. Dat hoort er gewoon bij als je hier komt studeren.” Elvire is examensecretaris en geeft bedrijfseconomie in Heerlen en economie in Maastricht. Ze vult Marcel aan: “In Heerlen en Maastricht werken we met een specifiek begeleidingsteam. Leerlingen kunnen daar altijd terecht met vragen of twijfels. En niet alleen met schoolproblemen, ook op privévlak.” Marcel en Elvire willen daarmee overigens andere vo-scholen niet tekortdoen. Elvire: “We zijn ook geen concurrent van het voortgezet onderwijs, we zijn een aanvulling.”
Persoonlijk schema
In de praktijk betekent het dat er per leerling wordt gekeken naar zijn of haar behoeften. Waar nodig wordt een studieschema daarop aangepast. Een mooi voorbeeld vindt Marcel een leerling die tijdens de opleiding zwanger raakte. Ze beviel van een dochtertje en rondde toch haar tweejarige vwo-opleiding succesvol in één jaar af. “Dat lukte omdat ze op andere momenten haar toetsen heeft gemaakt. Ze heeft er hard voor gewerkt om al vóór de bevalling een groot deel van haar schoolexamens af te ronden. Daarna heeft ze nog een paar examens gedaan en tijdens het centraal examen kon ze weer gewoon aansluiten.”
Gevoel gebruiken
Leerlingen die vavo doen, zijn over het algemeen zeer gemotiveerd. Marcel: “Ze zijn bijvoorbeeld gezakt voor hun vo-eindexamen en voelen er niets voor om het hele examenjaar op hun school opnieuw te doen. Dan kunnen ze kiezen voor vavo. Hier hoeven ze alleen de vakken waarvoor ze gezakt zijn over te doen.” Veel leerlingen prijzen het enthousiasme van de docenten. Elvire: ”Bij vavo zijn alle docenten academisch geschoold met een eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Maar daarnaast willen we ook dat ze gevoel hebben voor de achtergronden van onze leerlingen. En dat ze er alles aan doen om hen te helpen bij het behalen van hun diploma.” Marcel: “Gezien de fijne reacties van onze leerlingen, denk ik dat we daar goed in slagen.”
Snelkookpan
De inhoud van het vavo-programma is gelijk aan die op een reguliere school. “Uiteraard,” vertelt Marcel, “ook wij moeten voldoen aan alle eisen. Het diploma van vavo is exact hetzelfde als in het vo. Alleen is vavo een snelkookpan: je kunt twee jaar in één doen. We hebben maar 21 weken waarin we de hele stof behandelen en toetsen. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen om het bij te benen. Wij zorgen daarbij voor de aandacht en de begeleiding.”