Je bent nu op de site van VAVO, onderdeel van VISTA college
Printen
Inspiratie

Inspiratie

Wesley Haex
“In die klas kreeg mijn toekomst vorm”

Zijn vader zag het helemaal zitten: Wesley zou over een paar jaar in zijn voetsporen treden en het dakdekkersbedrijf overnemen. Als Wesley dan voor de keuze van een vervolgopleiding staat, is een technische richting bijna een vanzelfsprekendheid. Hij gaat aan de slag in pa’s bedrijf, maar ergens, diep van binnen, knaagt een twijfel… Elk vrij moment is Wesley namelijk in het bos te vinden. Planten, bloemen, bomen en dieren, ze hebben zijn grote interesse. Biologie, dieren verzorgen in een dierentuin, dát zou ook geweldig zijn… Maar, zoals het vaak gaat, het verstand regeert, het gevoel wordt aan de kant gezet.

Eigen weg

Dan is er ineens de dag dat Wesleys vriendin een kritische vraag stelt: “Ben jij eigenlijk wel gelukkig in wat je doet?” Wesley: “Ze had het feilloos door. Mijn antwoord was “nee”. Ik besloot bij mijn vader op te zeggen en mijn eigen weg te kiezen. Een klap natuurlijk voor mijn vader, maar ik kón niet anders.”

“Ik weet het!”

Op m’n 19e ging ik naar het vavo om de havo te doen. Het eerste jaar koos ik voor álle vakken, ik kon namelijk niet kiezen: scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde. Toen ik les kreeg van de superenthousiaste biologiedocente Jet Radix, viel alles op z’n plek: dít is wat ik wil. Ik zag mezelf óók op die plek staan. Daarnaast, door mijn rol in de leiding van de scouting had ik ervaren dat ik het geweldig vind om jonge mensen iets te leren. Voeg daarbij mijn passie voor biologie en ik wist: ik wil docent biologie worden. Daar, in die klas, kreeg mijn toekomst letterlijk vorm. Daar werd de richting bepaald.”

In voetsporen van docent

“Dus, na het vavo op naar Tilburg, naar de hbo lerarenopleiding Biologie. Omdat ik er zo’n groot plezier aan beleefde, rondde ik de opleiding moeiteloos af. Solliciteren maar! Ook bij ROC Leeuwenborgh. Mijn voormalige docente biologie wilde langzaam afbouwen en weet je… ik mocht haar uren invullen. Hoe te gek is dat!? Nu zit ik hier, heel vertrouwd, op mijn oude school.”

Natuur in de klas

“Ik probeer mijn lessen levendig te maken met presentaties, filmpjes en doe-dingen. Zo laat ik studenten bladeren meenemen die ze onderweg tegenkomen en die determineren we. Of tijdens schooluitjes lokken we nachtvlinders om ze te onderzoeken en ze daarna uiteraard weer vrij te laten. Op die manier leeft het vak veel meer en komt het veel dichterbij. Soms neem ik mijn gekko Mushu of valkparkiet Sjefke mee. Ik word ook wel de Freek Vonk van school genoemd. Leuk hè?”

Leerlingen herkennen zich

“Voor de klas vertel ik ook mijn verhaal. Ik herken mezelf namelijk zó erg in de studenten. “Ik kan het toch niet”, “ik ben toch niet slim genoeg” of “niet voor mij weggelegd” hoor ik vaak. Door mijn verhaal raken ze geïnspireerd, zien ze wel dat ze alle kansen en mogelijkheden hebben. Daar doe ik het voor. Nu begrijp ik mijn vader veel beter dan toen, ik begrijp zijn teleurstelling van toen. Even was het ook moeilijk tussen ons. Maar laatst zei hij tegen me: ‘Ik ben blij dat je destijds die keuze hebt gemaakt’, want hij ziet hoe gelukkig ik ben in mijn vak. Hij is supertrots. En ik trouwens ook.”

Meer succesverhalen over de persoonlijke ontwikkelingen van onze vavo studenten. Een boekje om te delen, om te lezen, te inspireren, bewaren en te geven.





Wil je een gedrukt exemplaar ontvangen? Stuur dan een mail naar John Kuijpers.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken