De kracht van samenwerking
“Ik verloor mijn baan in mei. Dit traject kwam voor mij op het juiste moment!”
Partijen die samenwerken omdat ze het verschil willen maken in de regio. Gezamenlijk maatwerk leveren en een pasklaar traject creëren voor een groep mensen die al een tijdje aan de zijlijn staat en een duwtje in de rug goed kan gebruiken. Met als ultieme doel zo snel mogelijk een betekenisvolle plek in de maatschappij vinden. Dat is wat het traject Talent Ontwikkeling Klantenservice (TOK) doet. UWV, Podium 24 en VISTA college werken effectief samen en versterken elkaars krachten. Op deze manier dragen ze hun steentje bij aan het oplossen van de krapte op de Limburgse arbeidsmarkt. En met succes; op maandag 22 november sloten de eerste tien kandidaten het traject af mét uitzicht op een baan.
Unieke bundeling van krachten
Limburgse werkgevers staan te springen om werknemers. Aanleiding genoeg voor UWV en Podium 24 om hun krachten te bundelen. Zij selecteerden tien kandidaten voor een kort maatwerktraject. Een praktisch traject van tien weken dat focust op het snel opvullen van vacatures bij klantenservicecentra van grotere regionale bedrijven.
Naast talentonwikkeling in de vorm van coaching biedt het traject ook ruimte voor oefensessies, werkbezoeken en sollicitatiedates met die regionale bedrijven. Tenslotte frissen de kandidaten hun ict-kennis en hun Nederlands op en leren ze effectief telefoneren. En precies daar komt de expertise van VISTA college om de hoek kijken: als onderwijsspecialist een lespakket op maat ontwikkelen.
Deelnemers en vertegenwoordigers van UWV en podium 24 tijdens de afsluiting op 22 november 2021
Daadwerkelijk uitzicht op baan
Meekijken in de keuken van bedrijven; dat staat voor de deelnemers voorop. UWV en Podium 24 vond een aantal bedrijven dat wil meehelpen. Naast bijvoorbeeld H&M, Custom Connect en Majorel doet ook Fletcher Hotels mee. Die laatste is zo enthousiast over het programma, dat elke kandidaat straks bij hen mag solliciteren. Als Fletcher niet kiest voor een kandidaat die solliciteerde, dan begeleidt UWV en Podium 24 hen verder. Naar verwachting start er In maart 2022 een nieuw traject.
Kandidaten aan het woord
De kandidaten hebben ondanks hun verschillende achtergrond één ding gemeen: Ze zijn enthousiast over het traject en kunnen niet wachten weer aan de slag te gaan.
Anita: “Voor mij kwam Talent Ontwikkeling Klantenservice (TOK) op het juiste moment. In mei verloor ik mijn baan. Ik wilde snel weer aan het werk, maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Toen ik dertien was, ging ik al van school. Daarna heb ik altijd gewerkt, maar diploma’s heb ik niet. Voor mij zijn de lessen ICT en Nederlands dus echt heel waardevol. Ik hoop dat ik snel aan de slag mag bij Fletcher. De klantenservice lijkt me een mooie start, maar bij een groter bedrijf zijn er vast doorgroeimogelijkheden. Een administratieve functie; dat zou ik mooi vinden.”
Femke: “De lessen zijn interessant en leerzaam. Opnieuw in de schoolbanken vind ik heerlijk. Ik moest eerst niets hebben van die laptop, maar nu ben ik er toch handiger in geworden. De coaching is soms confronterend, maar wel heel leerzaam. Ik ben bijvoorbeeld best wel introvert. Nu merk ik dat ik toch voor een groep durf te praten. Dat doet wonderen voor mijn zelfvertrouwen.”
Meer weten over dit maatwerktraject?