Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Stage zomer 2021!

Zoë Schumans op 19/10/2021

Vertrek en aankomst

De reis gaat beginnen!

Na lang uitkijken naar deze dag is het eindelijk zo ver. Al weken inpakken zodat ik niks zou vergeten. Mijn halve inboedel in de auto, en samen met een andere stagiair en een werknemer van Canigou gaan we op pad. We hebben een lange rit voor de boeg. Wel 13 uur voor de kiezen. Om 05:00 zijn we vertrokken.
de reis verliep heel gemakkelijk en zonder files. Met alle keren uitrusten en stoppen tussendoor kwamen we om 22:30 aan in Espira-de-Conflent op onze prachtige camping waar we de komende 3 maanden gingen verblijven.

Kennismaking met het bedrijf

Voordat deze hele stage begon zijn er voor de zomer al meerdere ontmoetingen en opleidingsdagen geweest waarin ik de eigenaar en het personeel en stagiaires al heb mogen leren kennen. Maar om nu iedereen te leren kennen tijdens het werken met hun passie is nog veel mooier.
Canigou Outdoor bestaat uit een fris jong team met al veel ervaring in de buitensport. Het voelt als thuiskomen in een nieuwe familie.
Van samen koken tot een drankje doen na een lange dag, de sfeer was er top!

De werkzaamheden

Als stagiaire werden we in de eerste weken betrokken in het voorbereiden van de verblijfplaatsen van de gasten en alles klaarmaken voor de activiteiten van het seizoen.
We hebben deelgenomen aan een canyon cursus om hierin ervaring op te doen en ons voor te bereiden op het canyoingen met gasten.

Toen het seizoen begon gingen we echt aan de bak. Er waren verschillende activiteiten met gasten die door instructeurs en stagiaires werden begeleid. Canyoningen, mountainbiken, hoogte parcours, abseilen, klimmen, boogschieten, shoot-out en via ferrata. Er was voor iedere buitensporter wel iets te doen. En als stagiaire draaide je op alle activiteiten mee als assistent.
door middel van een mooi opleidingsboek (gemaakt door Canigou) leerde je hoe je een voorbereiding voor een activiteit kon maken en leerde je gaandeweg zelf de activiteiten te begeleiden met gasten.
Elke avond werd de groep bij elkaar geroepen om de planning van de volgende dag te bespreken. Iedereen wist dan wat er moest gebeuren. Als stagiaire kon je dan je lesvoorbereiding of je instructie klaar gaan maken.

Na een lange dag op activiteit kwam je terug op de camping en ging je samen met andere collega’s de materialen van die dag opruimen en alles voor de volgende dag weer klaar zetten.

Verblijf

Bij aankomst waren er al prachtige ruime tippi tenten opgezet voor de stagiaires en het vaste personeel. In tweetallen sliep je ieder in een tent.
we hadden een aparte grote tent waar gekookt kon worden en een grote tarp waar we een ‘’woonkamer’’ hadden ingericht met zitbanken en picknick banken en tafels waar we s ’avonds aan konden eten met z’n allen. Dit alles was gestationeerd op een mooie camping aan de voet van de Canigou. De meeste gasten die op deze camping verblijven zijn afkomstig uit Nederland en België. Op de camping was een bar te vinden met een terras en ook hadden ze een natuurlijk zwembad gecreëerd door een dam te bouwen in de rivier die midden over de camping liep.

Mijn ervaringen

Ik heb echt de tijd van mijn leven gehad en zo veel nieuwe ervaringen op gedaan. Ik heb al bij meerdere bedrijven stage gelopen in de buitensport, en zo zie je ook dat elk bedrijf een hele andere manier van werken heeft. Ik voelde me al erg snel thuis in dit team en kon het met iedereen goed vinden, de sfeer was top.

Ik heb ontzettend veel nieuwe dingen geleerd en heb echt in de rol van instructeur mogen kruipen. Mijn mooiste ervaring was dat ik zelf een dag op de via ferrata heb mogen voorbereiden en uitvoeren. Aan het eind van de dag al die blije gezichten te hebben gezien is dan (naast het uitzicht en de spanning) het mooiste om mee te maken in dit beroep.

Op de camping zelf heb ik me ook ontzettend kunnen vermaken. Deze camping stond voornamelijk vol met gezinnen met jongeren rond de 16-20. In de avonduren naar de bar om nog even met de jongeren bij te kletsen werd al snel een gewoonte. Dit waren namelijk ook dezelfde mensen die je mee nam op de activiteiten.

Ook de vrije dagen werden goed gevuld. Met de stagiaires naar het strand of met de instructeurs een vette canyon doen, het kon allemaal.

De cultuur

De Franse cultuur is helemaal mijn ding. Niks heeft haast en de mensen zijn rustig van karakter. Van aan het begin geen woord frans spreken naar nu mezelf al goed kunnen redden geeft aan dat het niet heel moeilijk is om de taal te leren in ongeveer 3 maanden.
De Franse keuken en de vriendelijkheid van restaurant personeel heb ik ook zeker van genoten. Elke zondag gingen we uit eten met het team om zo de week mooi af te sluiten.

Terug naar Nederland

terwijl de rest van het team nog nageniet van het seizoen en er nog op uit gaat in Andorra en Spanje om te gaan mountainbike en gave canyons te doen ben ik helaas genoodzaakt om naar huis te gaan. In de laatste weken is mijn schouder uit de kom geweest tijdens een activiteit en moet ik dit laten bekijken door een arts in Nederland. Ik heb een vlucht geboekt vanuit Barcelona en ben na een overnachting in Barcelona met het vliegtuig terug naar Nederland gevlogen. Dit kon ik gelukkig wel samen doen met een dame van het Camping personeel.
Toen ik de deuren van het vliegveld uit liep en mijn gezin en hondje daar zag staan was ik heel erg blij om weer thuis te zijn maar toch erg jammer dat de mooie tijd in Frankrijk er al weer op zat.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken