Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Stage van Daphne in Slowakije

Jana Janssen op 16/12/2022

Slowakije reis

We kwamen om 9 uur aan bij aachen daar had ik niet het besef dat we zo lang weg ging. Wij met die zware koffers naar de trein waren er mensen die verkeerd zaten en plekken innamne en er miste een compleet stuk van de trein. Nou jaa dat opgeslost iedreen op de plek erna staan we 2 uur stil midden op de rails. Alle treinen gemist. We kwamen eindelijk op de eerste stop wenen,

daar waren we kijken voor een trein want jaa die hadden we gemist door alle vertraging naar een uur kwamen mettte en jerome terug met het nieuws dat ze een trein hadde gevonden die naar blatislava ging daar hebben we 1 uur in de trein gezeten. Toen hebben mette en jerome weer uitgezocht in bratislava welke trein we erna konden pakken en die ging over 2 uur dus we hadden wat vrije tijd.

We hebben een stukje gelopen maar gingen snel terug want was kapot van de reis. Erna hebben we in een reis van 5 uur gezeten waar veel gezeik was over die plekken aangezien er steeds mensen bij kwamen en een vrouw met een karetje met water heel verveelnd deed dus ik was super geriteerd omdat mijn koffer weg moest maar wist niet waar naa toe. Dus heb ik die met al mn boss heid opgetild en ergens gegooid. Toen kwam may achter me aan om me effe weer moed in te praten want had het ondertussen wel gehad. We hebben in de trein nog wat spelletjes gedaan film gekeken enzo voort en ook nog daae in trein iets besteld met allemaal gekke vleesjes en worstsjes. Toen had die trein ook vertraging dus iederen stond klaar met de koffers om zo snel mogelijk over te springen naar de andere en het lukte iedereen rende met zn koffee naar de andere trein waar we maar 10 minutjes in hoefde te zitten kwamen we aan op het station waar lucas de diricteur van waar wij slapen. Toen we daar aankwamen had ik het helemaal gehad ik most helemaal huilen allee kwam even eruit naa dat was gelukkig alles geregeld toen hebben we in een laten we zeggen aparte maaltijd gehad soepe n erna iets van rijst met nog wat. Daarna lekker het bedje in en geslapen. Waarvan ik wakker werd met rug pijn.

Zondagochtend 10.30, na uitgeslapen te hebben starten we deze ochtend met een ontbijt en een uitbreide uitleg van ‘Mister Director’ Lukas Kvokacka. Na de uitleg vertrekken we vanuit Barlicka naar een prachtig 18e eeuws klooster boven op een heuvel met uitzicht over de stad Prešov.

Na ons bezoek aan het klooster wandelen we weer terug naar het centrum van Prešov en nuttigen op het terras een lekker glaasje Kofola.

Na het drankje op het terras krijgen we vrij om zelf ergens wat te gaan eten en de stad te verkennen. We zijn toen heerlijk ergens gaan eten waar we sushi hebben besteld

Om 21u liepen we met de lararen terug naar Barlicka en sluiten we de dag af.

Maandagochtend 5.50, biep/biep/biep!! De eerste wekkers gaan deze ochtend al ontzettend vroeg waar door ik natuurlijk ook wakker werd want ze bleven snoese. Toem ben ik ook langzaam opgestaans en heb ik me klaargemaakt ik was best gespannen voor wat ik ging aantreffen. We moesten best een stukje met de trein reizen om op bestremming aan te komen.

Toen we daar aankwamen hebben we een rondleiding gekregen waar ik van schrok want zag daar van alles kinder kleren schoentjes en deegelijke voor maae 50 cent kinderen die hun plezier halen uit heele tijd voetballe en rond rennen we hebben met hun ook een paar fotos gemaakt.

Daar hebben we bij de dansles gekeken van hun en hebben we met de jongens gevoetbald wat zo leuk was want ze waren helemaal enthousiast Emaal verder die dag zijn we terug gegaan richting jerome en ben ik even weer in tranen gebrast aangezien ik me best alleen voelde op de stage want kon daar niemand kon bij niemand echt mn verhaal kwijt dus daar had ik even moeite mee. Aangekomen bij onze slaap plek hebben we een kleine preek gehad over de afwas en de bootschappen doen. Toen zijn we gaan uiteten bij een mister burger en het was echt heel lekker.

Toen zijn we rustig terug gelopen naar ons

Slaaplekker waar ik meteen in ben gaan liggen want was dood moe.

Dinsdag 11 oktober

Vandaag hebben we een activiteit georganiseerd want we donderdag gaan maken. En toen moeste we een activiteit nuiten doen toen hebben we een voetbal training aan de jongens gegeven.

En erna hebben we met de meisjes een andere spelletje gedaan wat zij ons hebben uitgelegd. En toen hebben ze ons geholpen dat we hun vragen konden beantwoorden. En zodat we een beetje meer over elkaar te weten kwamen. Erna gingen we naar binnen en heb ik een jongetje geholpen mey engels huiswerk wat best wel een opgaven bleek aangezien hij het goed kon lezen maar eigelijk niet wist wat die las. Erna zijn we met jerome weer terug gelopen naar de slaapplek toen hebben we ons weer klaargemaakt en ons rot gezoxht naar ergens waar we konden eten waar uit we een soort kapsalon gingen eten. Dat eigelijk best lekker was.

Woensdag.

Woensdag was best een raar begin we begonnen op stage weer met thee en wat kletsen naar een paar uur wachten eigenlijk kwam 2 kinderen en hebben we met hun tafel voetbal gespeeld. Erna ging ik een meisje helpen met haar engels maar opeens haalde de vertaaler me eg want ze bleek luizen te hebben dus ik was helemaal in de stress en vroeg me af wat ze nu met haar gingen doen. Ze vertelde me dat ze er niks van mochten zeggen want ze is een chipsie zo zeide ze dat en als je er dan iets van zegt ben je racisties dus het was best een raare situatie. Ze legde ook meteen uit dat er ooit ook een maag ziekte is rondgegaan omdat die kinderen daar gewoon geen badkamer hebben en gebruik maken van het sisteem zo noemde ze het. De vaders van de kinderen willen gewoon zo veel mogelijk kinderen krijgen zodat ze geld krijgen van de staat dus dan gaat al het geld naar de vader en de kinderen en de moesders mogen het uitzoeken. Dit meisjes heeft dit probleem al super lang en ze hebben har moeder heel veel shampoo enzo gekocht aangezien ze steeds van school word gestuurd omdat ze niet met luizen op school mogen zitten dus dan komt ze eigelijk nooit op school. Die dag hebben we op stage nog naar de dansles gekeken die echt supper supper leuk was want nu gingen ze wel echt echt dansen. Klaar met de stage kregen we weer een rondleiding door de stad door een bepaalde man waar ik eigelijk echt geen zin in had want was kapot. Toen we thuis waren hebben we pannen koeken gegeten maar het was niet genoeg dus zijn sla gaan halen. En toen heerlijk in bed gelegen en gaan slapen.

Donderdag.

Weer zelfde dag als ervoor zijn we begonnen met thee. Heele tijd in dit boekje geschreven en toen kwam weer iedereen en toen hebben we geknutseld met ze dat was echt super leuk want ik had een jongen en die vond het super leuk om de egel ook te maken. En toen weer die jongens geholpen met zijn engels. Erna wat voetbal met ze gespeeld. Er werd ons gevraagd of we wilde kijken in een man zijn huis dus dat gongen we doen en dat was super mooi ik doe er heel veel fotos bij zodat ik het terug kan kijken. Ze waren zo verdrietig dat we weg moesten helemaal zwaaien enzo. En toen weer terug gegaan een vriend van hier was jarig dus zijn we met zn alle gaan zuiper en kwamen veel te laat terug dus hebben daar een flinke preek over gekregen.

Vriidag

In de avond zijn we met de heele groep ergens gaan eten en toen bij de slaapplek een film gekeken.

Zaterdag

Heel vroeg op voor het weekend moesten rond 10 uur klaar staan town met de bus erna met de trein. Om vervolgens nog 2 uur lang te wandelen maar het was het waard want het was super mooi uitzicht. Hier de fotos.

Toen weer lekker iets gaan drinken bij de bar. En alvast een foto gemaakt

Zondag

Deze dag was eindelijk een dag waar niks moest, dus toen zijn we gezzelig naar het winkel centrum geweest hebben we daar wat gegeten nog even in een bar gezeten en toen moesten we weer om 9 uur terug zijn.

Maandag

Eerste dag van barlicka stage. Was wel leuk!

We hebben met de clienten en om ons heen kennis gemaakt.

Toen heb ik bij een man gezeten die eigelijk niks kon. En met hem ging ik blokjes in zn blokjesdoos doen maar merkte al de eerste dat ik daae absoluut niet het geduld voor heb wang wilde ech gewoon schreeuwen van man duw dat blokje er in.

We hebben eerst super lang gewandeled erna justdance gedaan en toen weer naar boven en eieglijk helemaal nik gedaan want iedereen was dood moe.

Dinsdag

Deze dag was weee zelfde eigelijk we mochten een activiteit verzinnen en toen hubbe we polarais ze laten tekenen. Dat was best mooi uitgepakt eigelijk aan een mooi lijntje gehangen en toe langs het rek opgehangen. Naar deze activiteit hadden we eventjes pauze.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken