Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
stage Rheinland Air Service

stage Rheinland Air Service

lindert schoonbrood op 22/06/2023

Blog

Rheinland Air Service

Wie ben ik?

Hallo iedereen, ik ga mezelf in het kort even voorstellen.

Ik ben Lindert Schoonbrood. Ik ben student aan het Aviation Competence Centre in Maastricht. Ik zit in mijn 4de jaar B1 technicus mechanica. Ik woon in Houthalen, België, samen met mijn ouders, mijn broer Leander en zus Janneke. Mijn hobby’s zijn fitnessen en voetballen. Ik hou ook van het sleutelen aan auto’s. Elke zondag kan je mij vinden bij de plaatselijke jeugdbeweging als leider over 12 jongens tussen 10 en 12 jaar oud.

Ik ga u nu vertellen wat ik bij Ras (Rheinland Air Service) allemaal heb geleerd tijdens de 6 maanden die ik daar mee heb mogen lopen.

Vertrek

Na de eerste stageperiode wisten we al snel dat we moesten zoeken naar een 2de stageplek, die was snel gevonden voor mij, omdat ik het zo naar mijn zin heb gehad tijdens mijn eerste stage, moest ik niet langer zoeken en was mijn beslissing snel gemaakt. Zondag 8/01/2023 had ik nog een familiefeest bij oma en ben ik helaas wat vroeger moeten vertrekken, maar vond het niet zo erg omdat er weer een nieuwe uitdaging klaarstond. Ik pakte zondag mijn koffer om te vertrekken naar Viersen, waar ik 6 maanden ging verblijven voor mijn stage, ik had een kamer gevonden op Monteurzimmer.de, dus ik vertrok zondag om 21u naar Duitsland. Juist over de grens, word ik aangehouden door de politie, die mij vroeg waar ik naartoe ging, waarop ik antwoordde dat ik 6 maanden stage had. Daarna ben ik zonder verdere problemen aangekomen bij mijn kamer. De verhuurder was zeer vriendelijk en leidde mij naar een kleine maar gezellige kamer. Ik pakte alles uit en ben toen gaan slapen. Om 7u maandagochtend stond mijn vriend Jamirico zoals afgesproken reeds klaar om te vertrekken naar Rheinland Air Service.

Aankomst

De dag voor de stage van 6 maanden (zondag 8/01/2023) ben ik vertrokken vanuit Houthalen naar Viersen, waar ik de komende 6 maanden ging verblijven. Hier vertel ik jullie later nog meer over. De dag van de eerste stagedag kwam mijn vriend/collega Jamirico mij uithalen in de ochtend en vertrokken we samen naar Rheinland Air Service voor onze eerste stagedag. Toen we eenmaal aankwamen, waren we beiden verbaast van hoe groot dat het daar was. Het leek wel op een dorp zeiden ze tegen ons, zeker met die nieuwe hangaar die ze pas hadden bij gezet. We gingen naar het onthaal en moesten even wachten totdat de stagairebegeleider ons kwam halen. We kregen eerst uitleg over hoe alles werkt binnen het bedrijf. We kregen ook een rondleiding door de verschillende hallen. De eerste 2 hangaars zijn voor ATR’s en de laatste hal is voor Hondajet, Kingair, Piaggio, Cesna en de PC12. Ik heb vooral aan de Piaggio en Kingair moeten werken. Na de rondleiding en korte kennismaking gingen we naar het secretariaat waar we uitleg kregen wat we moesten doen als we ziek waren of er iets aan de hand was. We kregen ook een tasje met een stick, notitieboek, pet, … . Daarna kregen we ook onze werkkledij en na de pauze waren we eigenlijk al aan het werk. Ik vond dat alles top geregeld was binnen het bedrijf!

Rheinland Air Service, mijn stagebedrijf

Rheinland Air Service is ontstaan in 1971 door Jürgen Osmann en is ondertussen uitgegroeid tot een groot bedrijf voor de stock en onderhoud van ATR’s en het onderhoud en modificaties aan privé vliegtuigen. Het bedrijf heeft een aantal locaties bv. Mônchengladbach en Nordrhein-Westfalen in Duitsland. Rheinland Air Service heeft rondom de 334 werknemers. Sinds dit jaar is er op de locatie waar ik werk een niewe hangaar (halle 3) genoemd.

De werkzaamheden die ik moest uitvoeren

Toen we de eerste dag binnenkwamen, kregen we een rondleiding. Daarna werden we beiden bij Frank gezet, een B1- vliegtuigmonteur. Ik mocht beginnen met het sleutelen aan een Kingair die bijna klaar was, alleen het interieur moest nog geïnstalleerd worden, daarna volgde nog een general inspection, banden spanning en oxygen bijvullen. Daarna moest de torque aangepast worden. Hierna heb ik vooral aan Piaggio moeten sleutelen. De werkzaamheden die ik aan de Piaggio moest doen zijn vooral openmaken van de panelen, de banden vervangen of stikstof bijvullen, de brandstoftanks openmaken en inspecteren, de nose radoom eraf halen, bij grotere inspecties het interieur er uithalen en cable tention nakijken, alles inspecteren en kijken of er corrosion of cracks zijn, ook in de cockpit de pilotenstoelen uithalen, borgen, oil check, … . Wat ik het fijnste vond om te doen was aan de Kingair samen met Frank werken. We moesten een glas terug in het vliegtuig zetten, wat eigelijk de lens van een camera was. De camera diende voor grote koolmijnen in beeld te brengen, maar moest deze keer gemaakt worden voor mensen die in lawines terecht zouden komen tijdens de skiperiode.

Het verblijf

De eerste 3 maanden heb ik verbleven in een kamer met 2 bedden. Waar ik een gezamenlijke keuken en badkamer had met 7 Poolse arbeiders. Ik vond het op zich eigenlijk helemaal niet zo erg, want ik zag mijn kamergenoten toch bijna nooit. Voor het contact wat ik had, waren de kamergenoten wel altijd vriendelijk. De keuken werd ook niet echt gebruikt door hen. Ik fitnesste ook elke dag, dus was bijna niet op mijn kamer. Ik werkte elke dag van 7u30 tot 16u30. Hierna ben ik naar een andere kamer verhuisd. Daar moest ik ook samen de keuken delen met 1 iemand die ook bij Ras werkte en 5 anderen. Ik vond het ook niet zo erg om hier te verblijven, ik ben vaak met de auto in de avond de buurt gaan verkennen en ben langs een paar mooie plekken gereden.

Mijn ervaring

Ik ben zeer blij dat ik hier nog eens stage heb mogen lopen, want ik merkte heel snel op dat de mensen met wie ik daar werkte, meer vertrouwen in mij hadden, waardoor ik meer en moeilijkere dingen mocht doen en belangrijkere taken mocht afhandelen. Het zou kunnen dat ik hier na de zomervakantie aan de slag ga omdat ik van iedereen lovende kritiek heb ontvangen, maar ben nog aan het twijfelen om toch verder te studeren in Delft. Ik heb ook heel veel plezier gemaakt met de mensen in de fitness.

De cultuur

Zoals ik hierboven al vermeld heb, heb ik in en rond Mönchengladbach alles een beetje verkend en ben ik vaker op bepaalde plaatsen Duits eten gaan eten. Doordat ik naar de sportschool ging, heb ik ook wat vrienden gemaakt met wie ik af en toe dingen ging doen, zoals iets drinken in een café of basketballen of voetballen.

Na de stage

Ik vond het een zeer grote eer dat ik zo een geweldige tijd bij Rheinland Air service heb mogen meemaken met allemaal geweldige mensen om me heen die steeds klaar stonden om te helpen of om eens een praatje te slaan. nu dat ik trug in belgie ben mis ik het wel een beetje daar maar en staan momenteel andere uitdagingen klaar.

Om alles op een rijtje te zetten. Mijn 6 maanden bij Rheinland Air Service zijn voorbij gevlogen. Ik vond het zelfs jammer dat het zo snel gedaan is. Ik heb zoveel geleerd op die paar maanden tijd, dat kan je je bijna niet voorstellen. Ik heb ook genoten van de verschillende culturen.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken