Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Stage Lanzarote

Stage Lanzarote

Evie Willems op 31/01/2024
  • Vertrek & aankomst

Op zondag 8 oktober vertrok ik samen met Mik Huijnen naar Lanzarote. Onze vlucht vertrok om 13:40 uur en de vlucht duurde ongeveer 4 uur. Toen we aankwamen hadden we onze bagage opgehaald en hadden we de taxi genomen naar onze stageplek, Hotel Beatriz Playa & Spa. Eenmaal aangekomen werden we bij de receptie ontvangen door een van de stagiaires. Zij had ons ingecheckt, ons naar onze kamer gewezen en ons uitgelegd waar we de volgende dag verwacht werden voor de introductie van onze stage en collega's. Toen we bij onze kamer aankwamen hadden we kennisgemaakt met onze kamergenoten, waarmee we gelukkig heel goed klikte en ze kwamen ook nog een bij ons uit de buurt. Daarna hadden we onze koffers een uitgepakt, ons deel van de kamer een beetje ingericht en vervolgens gingen we eten.

  • Kennismaking met het bedrijf

De dag nadat we aangekomen waren, werden we bij het kantoor van onze afdeling, Guest Relations, verwacht. Hier hadden we een van onze collega's ontmoet. Zij heeft ons een aantal dingen over onze stage uitgelegd, een rondleiding gegeven en we zijn langs de wasserette geweest om onze werkkleding op te halen. Onze stagebegeleider was helaas al een aantal weken afwezig, dus we hadden haar pas na een aantal weken ontmoet. Daarna hadden we de rest van de dag vrij en zijn we naar het strand geweest. Ook was de vriendin waarmee ik samen deze stage ben begonnen die dag jarig, dus dat hebben we gevierd met een drankje. De volgende dag begonnen we dan met onze eerste stagedag.

  • De werkzaamheden

Elke dag begonnen we om 10:00 uur op het kantoor. Hier schreven we brieven voor gasten die bijvoorbeeld al meerdere keren in het hotel hebben verbleven of voor gasten die die dag jarig waren. Vervolgens brachten we de brieven naar de kamers van de gasten toe en gingen we op een poolwalk. Hierbij lopen wij langs het zwembad en de poolbar om met gasten een praatje te maken en naar hun tevredenheid over het hotel te vragen. Mochten gasten ergens niet tevreden over zijn, dan noteerde wij dat en gaven wij het door aan de directie en de desbetreffende afdeling. Ook maakte wij tijdens onze poolwalk reserveringen voor de Thematische restaurants die het hotel had. Dit deden wij ook tijdens de lunch, waar wij voor de deuren van de restaurants stonden om te controleren of gasten wel de lunch bij hun verzorging hadden en om te controleren of gasten niet in hun zwemkleding het restaurant binnen liepen. Onze nummer 1 taak was het bezighouden met de tevredenheid van de gasten. Zo liepen we voortdurend rond in het hotel om praatjes te maken met de gasten en als ze klachten hadden deze op een professionele manier af te handelen. Ook maakte wij een wekelijks report met alle complimenten en klachten van de gasten waarmee we gesproken hadden en van alle reviews van die week. Dit stuurde wij op naar de directie zodat zij ook op de hoogte bleven van de tevredenheid van de gasten. Verder waren wij er ook om uit te helpen bij verschillende afdeling, want er was een hoop personeelstekort.

  • Verblijf

Wij deelde een kamer met nog 2 andere meiden van de spa. Het klikte gelukkig goed tussen ons, dus dat was fijn. Onze kamer was best wel ruim, maar om deze voor 3 maanden met 4 man te delen was de kamer toch iets te krap. Een paar weken na onze aankomst gingen onze kamergenoten weer naar huis, dus toen hadden we gelukkig wat meer ruimte. De kamer werd 1 keer in de week schoongemaakt, we kregen nieuw beddengoed en handdoeken. Voor de rest werd de kamer niet echt schoongemaakt dus dat deden wij zelf. Gelukkig had de kamer wel een fijne ligging en hoefde we maar de gang af te lopen voor naar ons kantoor te gaan, of een verdieping naar beneden voor het restaurant. Ook mochten we tijdens het ontbijt, de lunch en het diner gebruik maken van het buffet. helaas hadden wij dat na een aantal weken al gezien, aangezien de lunch en het diner niet heel gevarieerd is. Gelukkig lag het hotel heel centraal, dus we hadden op maar een paar minuten lopen een supermarkt, een paar winkeltjes en een aantal restaurantjes.

  • mijn ervaringen

De eerste anderhalve maand moest ik heel erg wennen aan dat ik in een ander land was en dat ik niet mijn familie had om op terug te vallen. Ook moest ik vooral wennen aan de werktijden, wij werkte elke dag van 10:00 uur tot 15:00 uur en weer in de avond van 18:30 uur tot 21:00 uur. Door deze werktijden voelde ik me bijna nooit uitgerust en was ik voor mijn gevoel de hele dag bezig met werken. Gelukkig was ik hier op een gegeven moment aan gewend en vond ik het niet meer zo erg. Ook kregen wij een nieuwe collega erbij en 2 extra diensten, een ochtend en een avond dienst. Daarna kregen wij vaker meer afwisselende diensten dus dit was ook heel fijn en kon je in de ochtend of in de avond nog wat gaan doen. Voor de rest kan ik nu een stuk gemakkelijker een gesprek voeren met gasten en vooral buitenlandse gasten.

  • de cultuur

Lanzarote is een van de 7 Canarische eilanden, gelegen voor de kust van Noord-Afrika en behoord tot Spanje. De cultuur van Lanzarote wordt beïnvloed door verschillende elementen, waaronder de Spaanse cultuur, de geografische ligging en de geschiedenis van het eiland.

Als onderdeel van Spanje heeft Lanzarote sterke Spaanse culturele invloeden. Dit is merkbaar in de taal, gewoonten, festivals en culinaire tradities.

Lanzarote staat bekend om zijn unieke architectuur, beïnvloed door de beroemde lokale kunstenaar en architect César Manrique. César Manrique was een getalenteerde kunstenaar, architect, en milieuactivist, geboren op Lanzarote. Hij wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke figuren in de geschiedenis van Lanzarote en heeft een blijvende impact gehad op de cultuur en het milieu van het eiland. Ook heeft César Manrique talrijke kunstwerken en architectonische creaties nagelaten op het eiland, waaronder Jameos del Agua, Mirador del Río, Fundación César Manrique en El Jardín de Cactus.

De keuken van Lanzarote is gebaseerd op verse, lokale ingrediënten, zoals vis, zeevruchten, aardappelen en groenten. Typische gerechten zijn onder andere 'papas arrugadas' met 'mojo' saus en geitenkaas.

De siësta is een korte middagdutje of rustperiode, is een bekend kenmerk van de Spaanse levensstijl. Ook in Lanzarote sluiten de meeste winkels in de middag tijdens de siësta.

  • Terug naar Nederland

Op 8 januari hadden wij onze laatste stagedag, maar we gingen pas 12 januari naar huis. In de dagen ertussen hebben we nog van het eiland genoten, hebben we afscheid van iedereen genomen en hebben we natuurlijk onze koffers weer ingepakt. Toen was toch eindelijk de dag aangebroken en gingen we naar huis. Onze vlucht vertrok om half 2, dus we hadden de ochtend nog om rustig de laatste spullen in te pakken en op ons gemak naar de luchthaven te gaan. Op de luchthaven thuis stonden onze families ons op te wachten en ik was natuurlijk erg blij om ze weer te zien.

Ook ben ik erg blij dat ik deze kans heb gekregen om dit leuke, maar ook spannende avontuur aan te gaan. Dit was een ervaring die ik nooit meer zal vergeten.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken