Stage Globales Santa Ponça
Lucatoni Resner op 25/11/2025
Vertrek en kennismaking bedrijf
Op Zaterdag 7 Juni vertrok ik op het vliegtuig naar het zonnige Mallorca. Op weg naar mijn stage bij de Globales hotels in Santa Ponça. Door de vertraging kwam ik nogal laat in de avond aan. Toen ik uiteindelijk de kamer binnenkwam ontmoette ik meteen mijn kamergenoot, wie ook een Nederlander was. De zondag erna had ik een ontmoeting met de leidinggevende van de receptie en ook mijn praktijkbegeleider. Na een korte kennismaking met het team werd me verteld dat ik maandag en dinsdag nog vrij zou hebben. En de woensdag erna zou dus mijn eerste dag zijn.
Mijn eerste vrije dagen heb ik kennisgemaakt met de andere stagiaires van de receptie. En vooral een beetje van de omgeving gezien. De zondag ben ik het stadje zelf gaan verkennen en Maandag ben ik voor het eerst naar de grote stad Palma geweest. Op de Dinsdag bleef ik in Santa Ponça om me voor te bereiden op het werk morgen, en wat later in de middag toch nog maar even naar het strand geweest.
Op mijn eerste werkdag ging de wekker om 7 uur. De dag van tevoren had mijn kamergenoot verteld dat ik kan ontbijten in de personeelsontbijtzaal. Toen ik klaar was ben ik naar onder gegaan en heb ik gevraagd waar dit was bij de receptie. De man achter de receptie liep met me mee. Hier zaten al Spaanse medewerkers die me welkom heetten en zich voorstelden. Uiteindelijk kwam ik erachter dat zij bij het restaurant werken, ze ruimen de borden en het bestek op en maken de tafels schoon. Toen het tijd was om te beginnen liep ik met ze mee richting Hotel Globales Pionero. En bij de receptie sloeg ik af. De dag erna hoorde ik dat ze niet wisten dat ik bij de receptie hoor en dachten dat ik ook met hun mee moest. Bij de receptie werd ik begroet door Laura, Marisa & Adela (het hoofd van receptie) In de ochtend van 8 tot 10 stond ik ingepland bij de ingang van het ontbijt, hier moet ik mensen welkom heten, vragen om hun kamernummer en smakelijk eten wensen. Hier heb ik met Antonio en Manuel gestaan. Later zij Antonio tegen mij. "For first day you're doing very good!" Om 10 uur mocht ik naar de receptie en toen even kort met Marisa meegelopen/meegekeken. En een uurtje hierna ging ik naar de receptie hotel Globales Santa Ponça Park, naar Manuela (bijnaam: Manoli) en Camille. Zij hebben me rondgeleid en het systeem een beetje uitgelegd/laten zien. Ze namen echt de tijd om je alles uit te leggen. Camille is Frans en ook een stagiaire, zij is hier al ongeveer een maand. Tijdens het werk riepen Manoli en een paar mensen van maintenance de hele tijd "En veinte minutos va a ser un apagón" (over 20 minuten is er een stroomuitval) en later "en diez minutos va a ser un apagón" (over 10 minuten ...) maar Camille en ik begrepen dat niet. Want waarom zou je verwachten dat iemand je opeens tijdens het werk verteld dat er een stroomuitval gaat zijn. Uiteindelijk zeiden ze "doe de laptops uit over 5 minuten …" en toen begrepen we het pas. Maar gelukkig kregen we de laptops nog op tijd uit. De stroomuitval duurde echt nog geen 20 seconden en hierna gingen de laptops en alles weer aan. Het ergste is dat de stroomuitval net gebeurde terwijl er een hele hoop mensen naar binnen liepen. Na de stroomuitval duurde het heel lang totdat alle systemen weer opgestart waren en de paspoort scanner deed het nog langer niet. Omdat ik nog niet had geleerd om in te checken. (Ze hadden het me laten zien maar nog niet zelf gedaan) Dacht ik, Ik doe een stapje terug en help wel met wat ik al wel kon. Als mensen langer moesten wachten probeerde ik een beetje te vragen naar hun reis en waar ze vandaan komen. Om het wachten wat op te vullen. De lunch deed ik tegelijk met Camille. Tijdens het eten in de personeel eetzaal, hadden we ons voorgesteld. Dit alles in het Engels. Na de lunch gingen we weer terug naar de receptie om eigenlijk niet veel meer te kunnen doen. Alle check-outs waren al geweest. En ook waren er geen check-ins meer.
De werkzaamheden
Het Globales TUI Suneo complex, waar ik mijn stage heb gedaan, bestaat uit 3 gebouwen/hotels. Het Globales Pionero, Globales Santa Ponça Park en Globales Santa Ponça Playa, ofwel Pio, Park & Playa om het korter en makkelijker te maken. Tijdens mijn stage werkte ik de meeste tijd achter de receptie in Pionero. Soms op een drukke dag moet er wel eens verschoven worden, op het begin tijdens hoogseizoen ging ik wel eens naar Park om te helpen als er veel check-ins kwamen. Maar niet alleen ik, iedereen rouleert wel eens. De werkzaamheden in het hotel verschillen per dag. Woensdag en Zondag zijn de drukste dagen, dan komen de meeste mensen aan, maar verlaten ook de meeste mensen hun kamers. Op deze dagen ben je vooral bezig met uitchecken en inchecken. Tussen 12:00 en 14:00 ben je op deze dagen ook bezig met het controleren van de kamers, veel gasten komen elke 15 minuten langs om te vragen of hun kamer klaar is. Officieel zijn deze dat pas om 14:00 en dat zeggen we ook maar wanneer ze langskomen bellen wij de housekeeping om te vragen of hun kamers al klaar zijn. Soms kunnen we de sleutelkaart dan weggeven en soms moeten ze toch echt wachten tot 14:00. Elke dag moeten ook de reserveringen toegewezen worden voor de dag erna. Niet elke collega weet dit te doen. En ik heb het ook pas in de laatste paar weken een poging gegeven. De receptie kent 3 soorten diensten:
- De ochtenddienst: 08:00 – 16:00
- De avonddienst: 16:00 – 24:00
- De nachtdienst: 24:00 – 08:00
Tijdens de ochtenddienst komen (op drukke dagen zoals woensdag en zondag) bij het begin van de shift al meteen mensen beneden om uit te checken. Dit allemaal terwijl je tegelijkertijd ook nog de kassa moet tellen, geld uit de kluis moet halen en meer werkzaamheden om de shift mee te openen. 12:00 is de check out tijd van het hotel. Rond deze tijd komen dus veel gasten naar de receptie om nog op tijd uit te checken. Soms komt er tegelijkertijd een bus aan met check ins. En dan moet je samen met je collega een systeem bedenken om het vlot te laten verlopen. De check outs hoeven maar de sleutelkaart af te geven en het kamernummer te benoemen. En dan kunnen we de check out later in het systeem zetten. De gasten voor de check in worden meteen geholpen. Hiervan moeten we het adres, woonplaats, telefoonnummer en postcode vragen. Dit moet volgens de Spaanse wet. Wanneer dit ingevuld is in het systeem printen we een blad uit waar deze informatie opstaat en deze moet de gast dan ondertekenen. Dan moet nog de toeristenbelasting afgerekend worden en hierna geven we de gast het all-inclusive polsbandje, een blad met informatie over de all-inclusive en geven we de gast het kamerpasje. Wanneer de avonddienst om 16:00 begint, bespreek je eerst met de collega’s van de ochtenddienst wat er die dag is gebeurd. Eventuele onopgeloste problemen, als de kassa niet klopt of eventuele situaties. Hierna worden de lijsten van de housekeeping naar de receptie gebracht en dan moeten deze verwerkt worden in het systeem. Ook moeten de lijsten van het diner uitgeprint worden zodat deze klaarliggen voor wanneer de collega’s van het restaurant deze komen ophalen. Verder ben je tijdens de avonddienst ook bezig met het inchecken en uitchecken van gasten. De check out alleen van gasten die een late checkout hebben gereserveerd. Richting het einde van je shift tel je de kassa en wanneer de nacht-receptionist komt vertel je hem wat hij moet weten en dan is de shift voorbij. De nachtreceptie word gedaan door andere collega’s dus deze werkzaamheden zijn niet van toepassing.
Het verblijf en mijn ervaring
wat betreft het verblijf heb ik zelf gelukkig zelf niet lang hoeven zoeken, dit omdat ik namelijk gewoon intern een hotelkamer kreeg aangeboden. In totaal heb ik wel 3 keer moeten “verhuizen” maar iedere keer was dit wel steeds een soort kamerupgrade dus dit vond ik zelf geen probleem. Als eerste heb ik in het hotel Playa gezeten, op het begin moest ik een kamer delen met een andere Nederlander, hij is later weggegaan en toen zat ik alleen op een stapelbed 2 persoonskamer. Niet lang hierna moest ik dus verhuizen naar een 1 persoonskamer. Hier heb ik eigenlijk het merendeel van mijn stage gezeten totdat in Oktober het Playa hotel ging sluiten, hierna ben ik verhuisd naar Pionero. Dit hotel is een beetje het hoofdgebouw en hier kreeg ik een 2 persoonsbed en heel veel meer ruimte. Dus dit was wel leuk voor mijn laatste maandje.
De cultuur
Tijdens mijn stageperiode in Mallorca heb ik veel meegemaakt en gezien wat betreft de Spaanse, en specifiek Mallorcaanse, cultuur. Hoewel Mallorca een toeristisch eiland is, merkte ik al snel dat de lokale cultuur nog steeds heel sterk aanwezig is. Het is heel anders dan in Nederland, vooral als het gaat om omgang met mensen en de werkmentaliteit.
Wat mij meteen opviel, was dat het stereotype dat je vaak hoort over Spanjaarden absoluut niet waar was. Tenminste niet bij de receptie van Globales. Op sommige momenten komt er zoveel op de receptie af dat het best wel stressvolle momenten kunnen zijn. Ondanks dat af en toe op het begin ook de stagiaires wel eens met vragen kwamen bleven mijn Spaanse collega’s toch rustig en hielden het overzicht. Maar wanneer er een bus aankomt met check ins. Zou je denken dat het stress is maar nee. Ze zijn het hier gewend en werken het zo snel mogelijk af. Alhoewel als er iets mis gaat zijn ze niet bang om even een momentje te nemen om het op te lossen, met een rij aan de receptie of niet. Het is een soort natuurlijke kalmte die iedereen lijkt te hebben.
Ook de manier waarop het team met elkaar omgaat is heel anders. Spanjaarden zijn warm, open en sociaal. Op het werk werd ik elke dag begroet met “¡Buenos días!” of “¿Qué tal?”, en collega’s maken altijd even tijd om een praatje te maken. Ook waren veel gasten enthousiast om te vertellen waar ze vandaan kwamen, hoe hun reis was en wat ze van het hotel vonden. Hierdoor heb ik veel Engels, Duits en af en toe ook Spaans geoefend en ik merkte dat ik hierdoor zelf ook socialer werd en makkelijker contact legde met mensen, ongeacht welke taal.
Terugkomst in Nederland
Het was verrassend lastig om afscheid te nemen van mijn collega’s en gemaakte vrienden hier op het eiland. Op Zaterdag 1 November vertrok mijn vlucht pas laat in de avond. Toen ik op de terugweg van mijn laatste keer aan het ontbijt langs de receptie liep kreeg ik van Adela te horen dat ik de kamer nog kan behouden totdat ik vertrek naar het vliegveld en dus niet om 12 uur eruit hoef te zijn. Aangezien ik nog het een en ander moest inpakken was dit wel fijn. Een collega genaamd Laura had aangeboden om me naar het vliegveld te brengen. En om 19:00 kwam ze met haar familie aan voor het hotel. Toen heb ik nog even van de laatste personen achter de receptie afscheid genomen maar ook van de 2 collega’s van het animatieteam die buiten te wachten stonden om me uit te zwaaien. Met de koffer ingeladen vertrokken we naar het vliegveld. Eenmaal terug in Nederland werd ik bij thuiskomst verrast door een paar vrienden. Toen ik weer met iedereen, Familie en vrienden, bijpraatte voelde het alsof alles in Spanje heel snel voorbij was gegaan, net alsof het een weekje geleden was dat ik ze allemaal sprak. Terwijl het eigenlijk 5 maanden zijn geweest. Maar de herinneringen en geleerde lessen van tijdens mijn stage zal ik nooit vergeten, Het was een hele levenservaring in máár 5 maanden.