Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Stage Cimarron

Anouk Janssen op 05/09/2021

17-07-2021

Vandaag was dan eindelijk de dag!

Vandaag was de dag dat ik naar Frankrijk vertrek voor stage te lopen bij Cimarron. Om 8 uur was ik vetrokken met een hele volle kofferbak naar een tankstation vlak voor de grens bij België. Hier werd ik opgehaald met een busje van Cimarron en heb ik afscheid genomen van mijn ouders. We zijn rond 9 uur vetrokken vanuit het tankstation. We zaten met z’n vijven in de bus. Ik kende niemand en was het enige meisje, maar dit vond ik helemaal niet zo heel erg. Ik was al snel aan de praat geraakt met de andere stagiaires. De reis duurde in urenlang, we hebben er namelijk ongeveer 14 uur over gedaan maar met al het geklets vloog de tijd voorbij.

In de avond helemaal in het donker kwamen we aan bij het Maison Cimarron. Tijd om een tentje op te zetten was er niet. De eerste nacht hebben we met z’n allen in de slaapzaal geslapen. Maar het gevoel wat ik bij Cimarron kreeg was superfijn, we werden super open onthaald en de sfeer zat er gelijk goed in.

18-07-2021 – 25-07-2021

Eindelijk!

De stage kon eindlelijk beginnen. De eerste ochtend waren we al gelijk onthaald door de mensen en alle andere instructeurs. Het was een overweldigende ochtend met veel nieuwe indrukken. We moesten de eerste ochtend vroeg op want we moesten aanwezig zijn bij het wel bekende ‘’8 uurtje’’. Dit gebeurt iedere ochtend. We zitten dan met het hele Cimarron team bij het zwembad en drinken dan gezamenlijk koffie en bespreken de dag door qua logistiek en bijzonderheden.

Voor de stagiaires begon deze week de opleidingsweek. We zijn de hele week op pad gegaan met Stan.

Stan is een instructeur bij Cimarron. De eerst dag zijn we met alle stagiaires meegegaan met het klimmen. Het was een klein clubje gasten die ook deden klimmen. We hebben deze dag vooral voor onszelf geklommen en gezekerd.

De rest van week stond ook in het teken van de stagiaires dat wij zoveel mogelijk ervaring krijgen in de activiteiten die Cimarron aanbiedt, In deze week heb ik ontzettend veel geleerd. Het was een enorme drukke week met veel verschillende activiteiten en nieuwe ervaringen. Maar jeetje wat heb ik genoten.

Cimarron

Ik kan wel gaan vertellen wat ik allemaal heb gedaan, maar ik wil ook wat meer informatie vertellen over Cimarron zelf. Het is namelijk een Buitensport bedrijf die algemene activiteiten doet die je ook wel bij anderen bedrijven terug kunt zien, maar toch onderscheid Cimarron zich tegenover anderen bedrijven.

Cimarron is een zoals ik net al zei een Buitensport bedrijf. In de zomerperiode kun je kiezen uit een aantal activiteiten: Kajakken, raften, via ferrata, canyoningen, wandeltochten, gletsjertochten en klimmen. Je kunt losse activiteiten kiezen, maar ook pakketten. De meeste gasten blijven van zaterdag tot zaterdag en elke dag hebben ze een activiteit en 1 rustdag. Je bent dus als instructeur een week lang met dezelfde mensen, niet elke activiteit. Ook op de accommodatie wordt van de gasten verwacht dat ze helpen met afwassen en soms ook koken. Er wordt dus veel samen gedaan en dat maakt de sfeer superleuk. Je bouwt dus ook echt een goed band op met de mensen.

Als we met gasten op pad gaan nemen we ook een hele dag voor activiteiten en dus niet als anderen bedrijven dat we meerderen shiften op een dag hebben. Dit maakt het voor klanten ook heel fijn, want we kunnen rustig aandoen en als mensen ergens wat meer moeite mee hebben dan nemen we gewoon wat meer tijd ervoor.

Ook qua begeleiding is Cimarron enorm fijn. Ik heb nu al zo veel geleerd. Ze helpen enorm goed met schoolopdrachten en ze bieden zelfs extra dingen aan. Zo hebben we bijvoorbeeld elke week een evaluatie en een soort toetsje over verschillende takels en knopen. Dit is superfijn want nu lig ik al veel meer voor dan de rest van mijn klasgenoten.

Ik ben door Cimarron ook helemaal veranderd qua inzicht over wat ik later wil worden. Nu weet ik het echt zeker, ik wil volledig voor de buitensport gaan en instructeur worden. Maar dit wil ik heel erg graag bij een bedrijf zoals Cimarron.

Kajakken

Op het begin vond ik dit super spannend. Dit was voor mij de eerste keer op het wilde water. Ik heb er lang aan moeten wennen om opgesloten te zitten in een bootje, maar uiteindelijk was dit een supertoffe ervaring. Ik heb veel afvaarten mogen maken en heb enorm veel geleerd. Ik heb bij het kajakken niet echt groepen begeleid, maar ben wel veel mee geweest met verschillende groepen. Ik heb hier waar het kon verschillende tips gegeven. Maar kajakken is zeker voor herhaling vatbaar.

Canyoningen

Ik heb helaas niet veel kunnen canyoningen, maar de keren dat ik mee was:’WOW’. Wat een ervaring. Je ziet dingen die je vanaf de weg niet ziet. Het is zo ontzettend mooi en het geeft een enorme adrenaline kik als je aan het abseilen bent vanaf een waterval. Ik heb een paar abseilen kunnen uithangen en heb mensen hier goed in kunnen begeleiden, want sommige deelnemers vonden het erg spannend om over het randje te gaan. Hier wil ik zeker meer in gaan doen.

Wandeltochten

Gek genoeg waren de wandeltochten toch een van mijn favorieten. In de gezinsweken ben ik 2 keer mee geweest met de 2-daagse huttentocht. En wat een uitzicht heb ik gezien. Wandelen geeft niet zo zeer die adrenaline kik, maar is zo ontzettend ontspannend. Je ziet uitzichten die je nergens in Nederland ooit zult tegenkomen en het gevoel dat je ongeveer helemaal alleen bent op een berg, geeft zo’n speciaal gevoel. Ik wil zeker iets gaan doen in de richting van berggids worden, want dit is supertof om mensen te begeleiden door de bergen. Ik heb tijdens de tochten kunnen kaartlezen en leren om te gaan met het kompas. Op het begin heel erg lastig, maar het is zo ontzettend tof om dat te leren en ook zo interessant dat je je kunt oriënteren via een kaart met wat hoogtelijnen.

Klimmen

Klimmen was op school al een favoriet bij mij, maar nu al helemaal. Ik ben ontzettend veel meegegaan naar de rots om daar mensen in te begeleiden en te controleren. Dit geeft heel veel verantwoordelijkheid. Ik heb heel veel mensen kunnen begeleiden hierin om toch net iets hoger te klimmen dan dat hun hoogtevrees toegeeft, en dit geeft daarna een ontzettend goed gevoel als je mensen kunt helpen over hun angst heen. Ook heb ik tussendoor mijn outdoor voorklimbewijs gehaald. Dit was zo leuk om te doen. Voorklimmen geeft een hele anderen ervaring en is ook veel leuker. Je leert super veel touwtechnieken en technieken hoe je met klimmen. Ik ben om dit te halen heel wat late uurtjes doorgegaan om te oefenen, maar het was het allemaal waard.

Wat heb ik geleerd

Ik heb zo ontzettend veel geleerd. De begeleiding die Cimarron aanbiedt is superfijn. Ik heb er veel werk in moeten stoppen, maar ik kreeg er ook veel voor terug. Ik heb enorm veel touwtechnieken geleerd die je bij heel veel reddingsacties kunt toepassen, ook heb ik super veel mensen kunnen begeleiden en bij iedere deelnemer gaat dit anders maar je leert er zo veel van. Ook voor groepen staan om uitleg te geven is bij mij echt een stuk verbetert, ik sta nu met zo veel meer zelfvertrouwen voor een groep. Maar niet alleen tijdens activiteiten, maar ook op de accommodatie zelf moet je als gastvrouw klaarstaan voor de gasten.

Incidenten

Ook dit gebeurt in de buitensport. Daarom is het enorm belangrijk dat je super secuur blijft werken, want als het fout gaat, gaat het vaak ook goed fout. Tijdens de wandeltochten hebben we 2 keer een helikopter moeten bellen. 1 leer ging iemand door zijn enkel en die persoon kon echt niet meer verder, gelukkig na afloop viel het allemaal wel mee. Maar de tweede keer was iemand gevallen en had haar pols gebroken, dit was een eng gezicht. Maar ik heb goed kunnen helpen en van een handdoek een spalk gemaakt. Nadat dit was gebeurd hebben we een procedure moeten maken over wat je moet doen als je de helikopter moet bellen. Ondanks dit natuurlijk heel vervelend is heb ik er wel heel erg veel van geleerd.

Wat neem ik mee

Wat een ervaring en wat heb ik veel geleerd. Ik wil zeker terugkomen bij Cimarron. Ook weet ik nu zeker wat ik later wil gaan doen: buitensport instructeur. Je maakt zo veel mooie dingen mee en je kunt zo ontzettend veel mensen helpen, en de waardering van de mensen die krijgt geeft je een super goed gevoel. Ik ben zo blij ondanks corona dat ik naar het buitenland ben gegaan. Ik heb enorm veel geleerd en heel veel mooie dingen mee mogen maken.

Vertrek terug naar Nederland

En dan zit de stage erop. Wat ging dit snel. Ik heb enorm genoten en wil stiekem nog helemaal niet naar huis. De reis duurde ook veel te lang. Je hebt geen vooruitzicht en geen verwachtingen meer. Wat was dit een geweldige tijd en wat vind ik het jammer dat ik weer in Nederland ben.

Anouk Janssen

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken