Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Stage bij Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH op Frankfurt-Hahn airport

Stage bij Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH op Frankfurt-Hahn airport

Max Didden op 22/06/2023

Mijn naam is Max Didden, 20 jaar oud en volg de opleiding luchtvaarttechniek technicus mechanica B1 op het Aviation Competence Centre, Maastricht Aachen Airport. In het 4de leerjaar is het de bedoeling om een stage van 6 maanden te gaan lopen. Deze heb ik samen met een mede leerling bij Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH gedaan op Frankfurt-Hahn airport. Onze stage periode was van maandag 9 januari 2023 t/m vrijdag 16 juni 2023 en graag wil ik mijn fantastische ervaring delen.

Vertrek en aankomst

Zondag 8 januari hebben we al onze spullen bij elkaar gezocht en in de auto geladen. Hierna zijn we samen richting ons verblijf gereden in Duitsland. De reis duurde ongeveer twee en een half uur met de auto. Hoe meer we in de richting kwamen van ons verblijf, des te meer landschap we zagen en heuvelachtiger het werd. De omgeving was dan ook natuurlijk en rustig met vele kleine dorpjes. Eenmaal aangekomen hebben we al onze spullen uit de auto gehaald en ons verblijf ingericht.

Kennismaking met het bedrijf

De stage begon maandag 9 januari en moesten ons om 8:45 uur melden bij Hangar 901. De eerste twee dagen waren introductiedagen. Zo kregen we onze bedrijfspassen, badge, bedrijfskleding en hadden we een gesprek welke regels er binnen het bedrijf van Hangar 901 gelden. Daarnaast hadden we een paar weken vóór de start van onze stage een mail ontvangen met daarin de gang van zaken binnen het bedrijf. Zo werd er onder andere geïnformeerd dat er een ochtend dienst van 6:00 uur – 14:45 uur en een avond dienst van 14:30 uur – 23:00 uur is.

Hangar 901 doet groot onderhoud aan vooral grotere vliegtuigen, vandaar dat Hangar 901 twee hangaars heeft. Tijdens de introductiedagen hadden we in beide hangaars een rondleiding gekregen met de verschillende ‘shops’. Hierbij moet je denken aan ‘sheet metal’, ‘avionics’ of ‘paint and composite’. Met deze ‘shops’ kan Hangar 901 zelf heel breed onderhoud uitvoeren aan veel verschillende vliegtuigen.

Werkzaamheden

Woensdag was onze eerst werkdag en begonnen om 14:30 uur. Dit was dan ook een avond dienst. De eerste paar dagen was het vooral veel kijken waarbij jezelf weinig deed sleutelen. Al op korte termijn mochten we zelf steeds meer en meer doen waarna we ook wel eens een zelfstandige taak kregen. Dit werd altijd nagekeken door een andere monteur. De werkzaamheden waren heel erg verschillend. De ene week zit je panelen open/dicht te schroeven of onderdelen te smeren, terwijl je de andere week componenten in- en uitzit te bouwen waarna ze ook getest moeten worden. Dit was vaak een van de interessantere taken, aangezien je dan de daadwerkelijke werking van het systeem ziet. Tevens waren er ook altijd vele inspecties te doen.

Wat zo mooi aan Hangar 901 is, is dat er op een brede schaal onderhoud aan verschillende soorten modellen vliegtuigen wordt gedaan. Zo kwam er bijvoorbeeld regelmatig de Boeing 747, Boeing 777 of Airbus A330. Omdat er zoveel verschillende vliegtuigen kwamen met elk vliegtuig zijn eigen systeem, had je variatie in je werk waar wij veel van geleerd hebben. De theorie en praktijk vanuit school was goed terug te vinden in de praktijk bij Hangar 901. Natuurlijk loopt de praktijk op school wat achter, maar des te leuker het is om aan luchtwaardige vliegtuigen te werken. Alle onderdelen, componenten of systemen horen feitelijk in goede staat te zijn, echter mocht er iets mis zijn is het erg interessant om te zien wat de vervolg stappen hierop zijn.

Verblijf

We zijn op tijd begonnen met zoeken naar een woning en zijn uiteindelijk uitgekomen in het dorp Irmenach. Het dorp is niet groot, ligt tussen de velden en bestaat uit 685 inwoners. Het ligt ongeveer 15 minuten rijden vanaf Hangar 901 en ongeveer 10 minuten rijden naar de supermarkten. De woning was niet heel groot, maar was wel van alle gemakken voorzien, zoals een compleet uitgeruste keuken met onder andere een oven/magneton en koelkast. Aangezien we maar met zijn tweeën waren was de grote van de woning prima. Bovendien was het zelfstandig wonen in het begin even wennen, echter na loop van tijd kom je in het ritme met het vroege opstaan, zelf koken en poetsen. Elke ochtend ging te wekker om 5:00 uur. Nadat we ons verzorgd hadden reden we samen rond 5:35 uur richting Hangaar 901 gezien de dienst om 6:00 uur begon.

Ervaring

Mijn ervaring bij Hangar 901 is erg toegenomen, waardoor ik graag naar stage toe ging. Op school hadden we al veel geleerd van de theorie en praktijk, maar om daadwerkelijk aan het component of systeem te werken helpt enorm bij het begrijpen van het systeem. Gezien je eigenlijk wel elke dag met een andere monteur werkte, leerde je van ieder iets anders. Dit in positieve zin, gezien elke monteur zijn eigen tips en tricks overdraagt aan jou. Deze heb ik zelf dan ook kunnen toepassen.

Daarnaast werken er veel werknemers uit verschillende landen bij Hangar 901. Hierdoor werd er meestal in het Engels gecommuniceerd. Daardoor is mijn Engelse taal kennis deels gegroeid. Daarnaast, werd het ook steeds gezelliger gezien je met veel verschillende collega’s werkte en een soort van vriendschap hebt opgebouwd.

De cultuur

Duitsland ligt qua vernieuwing nog een beetje achter. Zo merk je dat het bereik van de telefoon nog niet optimaal is, zijn sommige wegen er best slecht aan toe en zijn de huizen met hun inrichting (onder andere ook onze woning) stil in de tijd blijven staan. Mijn verwachting was ook dat ze binnen het bedrijf veel Duits spreken. Echter, zoals ik al eerder vermeld had werken er veel werknemers uit het buitenland waardoor iedereen Engels communiceerde. Moest ik met iemand uit Duitsland werken, konden deze wonderbaarlijk goed Engels. Dit zal te maken hebben met de Engelse taal binnen de luchtvaart gezien andere Duisters buiten de luchtvaart slecht Engels praten. Daarnaast waren de bewoners waar we verbleven erg vriendelijk.

Terug naar Nederland

Na 6 maanden stage gelopen te hebben was de laatste dag alweer aangebroken. In de dagen daarvoor hadden we documenten laten aftekenen en hadden we al wat spullen ingepakt. Tijdens onze laatste dag hebben we de rest van de spullen gepakt en zijn we richting Hangar 901 gereden om onze laatste dag af te ronden. Hier hadden we als gewoonlijk nog wat taken aan het vliegtuig uitgevoerd. Tevens hebben we ook nog dingen geregeld, zoals onze ‘toolbox’ ingeleverd, bedrijfspassen afgegeven en natuurlijk van iedereen afscheid genomen. Na een stage te hebben gehad waar we veel hebben mogen leren en veel ervaring op hebben mogen doen zijn we met een bepakte auto terug naar Nederland gereden. De luchtvaart industrie is een geweldige wereld om in te werken en het was een enorme ervaring om dit mee te mogen maken binnen het bedrijf van Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken