Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Slowakije blog Marek Hankel

Marek Hankel op 11/11/2022

Blog Slowakije

Vertrek vrijdag 7 oktober:

We staan om 9 uur klaar op het station in Aachen voor onze nachttrein na Wenen. Ik heb gezonde zenuwen maar vooral heel veel zin in het avontuur wat me te wachten staat. Na enige vertraging en weinig slaap komen we de ochtend er na aan in wenen. We eten en hapje en wachten op onze volgende trein na Bratislava. Dit is maar een korte trein en binnen een uurtje zijn we al op bestemming. Nu is wachten op onze trein na Kysak. Een erg lange trein van maar liefst 5 uur. We hebben nu wel al een boel van het Slowaakse landschap gezien.

Eenmaal aangekomen is Kysak is het wachten op de laatste trein na Presov en gelukkig zitten we hier ook maar kort in. Aangekomen in Presov staat Lukas ons op te wachten en worden door middel van een bus na onze verblijfplek gebracht. Snel het bed opgemaakt en slapen!

Kennismaking met het bedrijf:

De kennismaking was erg prettig. De eerste dag heeft Lucas ons uitleg gegeven over de plek waar we verbleven. Hij heeft afspraken met ons en uitleg gegeven over de activiteiten en de stages. Dit was erg goed geregeld.

Maandag 10 oktober:

De eerste stage dag. Om half 8 s ochtends wandelen we met Jerome na Red Cross. We worden hier heel goed ontvangen en helpen de mensen daar in de keuken. Daarna gingen we mee op pad om mensen te vervoeren. De man met wie we meereden was erg vriendelijk en heeft ons veel uitleg gegeven over de organisatie en hoe ze te werk gingen. We gingen bijna elke dag met hem mee en hebben in die tijd een erg goede band met hem opgebouwd

De dag erna zijn we meegegaan met een verpleegkundige van het rode kruis die bij mensen hun wonden controleerde en schoonmaakte. Dit was erg interessant om te zien en hij heeft ons ook erg veel kunnen leren over zijn werk daar. Daarna gingen we na onze tweede stage plek die week. Cafe relevant. Hier helpen ze eigelijk kans arme jongeren in de maatschappij. Dit door daar met die jongeren te werken en ze eigelijk verschillende social skills te leren. We hebben daar bijvoorbeeld met hun in de tuin gewerkt en ook geschilderd.

Verblijf:

Het verblijf bij Barlicka was erg prettig. De voorzieningen waren allemaal goed. Soms wat koud water bij het douchen maar meer niet. Eigelijk heb ik geen kritiek of aandachtspunten. Voor de rest waren we eigelijk ook het grootste deel van de tijd toch niet daar. We waren eigelijk vooral op stage of in het stadje. Het verblijf was puur om te slapen en af en toe een hapje eten. Dit gebeurde natuurlijk ook vaken buiten de deur.

Mijn ervaringen:

Mijn ervaringen zijn eigelijk alleen maar positief. Ik vond het ontzettend interessant om in een ander land te zijn waar alles toch een stuk anders werkt. Ook heb ik veel nieuwe dingen over hun cultuur kunnen leren en veel geleerd op mijn stageplek. Ook vond ik de vrijheid die we daar kregen om toch ook een boel dingen zelf te ondernemen erg fijn

De cultuur:

De Slowaakse cultuur is wel wat anders dan de Nederlandse. Je ziet nog wat invloeden van het communisme. De cultuur is erg christelijk en het land is wel een stukje conservatiever dan Nederland. Er word ook wat meer onderscheid gemaakt in bepaalde functies. Leraren staan bijvoorbeeld echt een stuk hoger dan leerlingen en hebben meer gezag.

Terug na Nederland

Zondag 23 oktober:

Helaas. Aan al het moois komt een eind. De terugreis gaat beginnen. Gister hebben we nog een berg beklommen en een kasteel bezocht. Toen we terugkwamen hebben we de kamer gepoetst en de koffers ingepakt. Een minder leuk werkje maar dit moest ook gebeuren. Nadat we klaar waren zijn we gaan slapen. De wekker ging om half 8. We gingen met onze koffers na beneden en daar stond Lucas ons op te wachten. Alles het busje in en toen vertrokken we. Als eerst na Kysak. Dit was geen lange reis gelukkig. Daar even wachten en afscheid genomen van Lukas. Toen in de trein na Bratislava. Deze duurde wat langer. Hier kon je wel het mooie Slowaakse landschap goed bekijken. Eind van de middag komen we aan in Bratislava en moeten we hier snel opschieten voor onze trein na Wenen. Deze trein was gelukkig maar een uurtje en ik heb hier wel kunnen slapen. Daarna waren we in Wenen aangekomen en hadden hier 3 uur overstaptijd. Daardoor konden we op ons gemak even een hapje eten. Eindelijk was het zover en stapten we in onze laatste trein. De Nachttrein na Aachen. Erg krap met 6 man in een coupé maar ik probeer toch wat uurtjes slaap te pakken. Na flink wat vertraging komen we dan echt aan in Aachen waar de vader van Quint ons staat op te wachten.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken