Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Santander 2023

Danielle Beijers op 08/11/2023

12e symposium van V-spiders.

16-5-2023 t/m 17-5-2023

16-5-2023

Om 8:15 uur verzamelen met de leerlingen op school. Final check voor de koffers die ingecheckt gingen worden. Waarna we naar Charleroi zijn vertrokken. Hier waren we ruimschoots op tijd, maar troffen we gelijk de collega’s met studenten uit Duitsland. Na de lunch zijn we rond 13:00 uur opgestegen met het vliegtuig. Nadat we rond 14:45 uur geland waren in Spanje zijn we met de hele collega’s en studenten uit Duitsland in de taxi naar de hotels gegaan. Eerst de studenten in het hotel afgezet en laten inchecken waarna we vervolgens naar ons hotel zijn gelopen en zelf hebben ingecheckt. Nadat we ons wat hadden opgefrist op onze kamers zijn we samen met de Duitse collega’s en alle studenten de omgeving gaan verkennen. ’S Avonds hadden we afgesproken om eerste nog met onze studenten samen wat te gaan eten… PIZZA! Vervolgens heeft Till Piontek, onze Duitse collega, ons bijgepraat naar aanleiding van zijn gesprek met Alejandro Berrocal Revilla.

Aansluitend zijn we nog met zijn allen wat gaan drinken om elkaar beter te leren kennen.

17-5-2023

Afgesproken om elkaar om 8 uur in het restaurant te treffen voor het ontbijt, omdat we om 9:30 uur opgehaald werden met de bus om naar de school te gaan.

Als eerste heeft de directrice een welkomstwoord gegeven, zowel in het Spaans als in het Engels.

Eduardo, onze gastheer, heeft een presentatie gegeven over de geschiedenis van V-spiders en alle projecten die al gemaakt zijn. Aansluitend hebben we een rondleiding gekregen door de school om vooral ook het nieuwe gedeelte van de school, wat onlangs aangebouwd is, te bekijken. Hier komt vooral de elektrotechniek te zitten.

Rond 11:30 uur was het tijd voor een koffiepauze. Vervolgens zijn we bij de afdeling Automotive gaan kijken. Hier werd duidelijk dat de bedrijven goed meewerken met de school. Zo worden er auto’s tegen zeer voordelig tarief of soms ook gratis aan de school aangeboden.

Om 12:30 uur zijn we naar Palace de Magdalena gebracht. Dit was het voormalige vakantiehuis van de koning. Hier werden we getrakteerd op een lunch met een zeer mooi uitzicht!

Na de lunch mochten de docenten rondkijken op het landgoed van dit kasteel, waar zelfs pinguïns en zeehonden worden gehouden! De leerlingen werden na de lunch met de bus terug naar school gebracht waar ze gezamenlijk verder aan het project gingen werken. Van onze leerlingen hebben we later vernomen dat hier gelijk al een goede samenwerking te zien was tussen de verschillende landen! Zo werden onze leerlingen gelijk geholpen door andere studenten om hun deel van het project op te zetten!

Voor de volgende activiteit werden we om 18:30 uur verwacht bij de haven. Vanuit hier vertrok een boot die ons de kustlijn van Santander heeft laten zien. Aansluitend zijn we naar het restaurant gelopen om met alle docenten samen te gaan eten. Leerlingen hebben toen gezamenlijk ergens anders gegeten.

18-5-2023

Weer om 8:00 uur in het restaurant ontbeten om aansluitend met de bus om 9:30 uur naar de school gebracht te worden. De leerlingen gingen gezamenlijk verder werken aan het project. Ondertussen kregen de docenten nog een rondleiding door het andere gedeelte van de school en dat was de Werktuigbouwkunde richting op de school.

Na de koffie was het aan de gast (Wil Nijsten) om zijn presentatie te geven. Wil heeft de leerlingen toegesproken en ze verteld over zijn loopbaan en de daaruit vloeiende “10 geboden” meegeven die ze kunnen gebruiken na hun schooltijd voor als ze gaan solliciteren/werken. Voordat nog een 2e presentatie gegeven werd zijn we nog naar een praktijklokaal gegaan om hun laatste aanwinst van de helikopters te mogen bewonderen.

Grappig genoeg ging de 2e presentie over hetzelfde (Loopbaan van de Spaanse collega) als de 1e presentatie zonder dat dit onderling was afgesproken.

Naast de school ligt een restaurant waar leerlingen koken en serveren voor hun opleiding. Hier zijn we uitgenodigd geworden voor de lunch. Doordat de lunch was uitgelopen hebben we het dessert mee gekregen in een bakje. Dit hebben we onderweg naar Astroland alsnog kunnen opeten.

Eenmaal bij Astroland aangekomen kregen we daar door een zeer enthousiaste medewerker een rondleiding over hoe ze de mensen voorbereiden op hun tijd in de ruimte. Helaas was het project de week ervoor klaar en was alles al opgeruimd, waardoor we toch een net iets minder beeld konden krijgen. Maar het enthousiasme van de gastheer maakte veel goed.

Eenmaal terug op school zijn we met alle docenten samen gaan zitten om te bespreken wat het volgende project gaat zijn. Hier zijn alweer wat goede ideeën naar boven gekomen. De kick-off zal weer in Leverkussen zijn en het symposium in Slovenië. Het onderwerp voor volgend jaar gaat over duurzaamheid in de woning met gebruik van hergebruikte materialen.

Als laatste zijn we nog even bij de leerlingen gaan kijken hoe de stand van zaken is met het project. Er waren wat kleine probleempjes, maar die verwachte ze wel opgelost te krijgen voor de volgende dag. Aan het einde van de dag zijn we met zowel de leerlingen als de docenten samen gaan eten. Bayern München moest voetballen, dus er was geregeld dat er een tv stond in het restaurant! Dit zorgde voor een bewogen, maar gezellige avond! Aansluitend zijn we nog gezamenlijk wat gaan drinken. Dit was, door de heerlijke temperatuur op dat tijdstip, een fijne avond waarin we lekker ongedwongen zaken hebben kunnen bespreken over school.

19-5-2023

Weer om 8:00 uur in het restaurant ontbeten om aansluitend met de bus om 9:30 uur naar de school gebracht te worden. Op school aangekomen begon het programma met de presentaties van de leerlingen. Alle groepen hebben zich goed weten te presenteren. Het is een ervaring om ook wel de verschillen te zien tussen de verschillende landen. De Nederlandse studenten hebben zich goed gepresenteerd door ook afspraken te maken qua kleding. Ze speelden goed op elkaar in, waardoor het (zelfs voor ons) nauwelijks merkbaar was als iemand vastliep. Een andere leerling nam het dan gewoon vloeiend over! Tevens is het niveau waarop onze studenten Engels spreken van een zeer hoog niveau! De presentatie was goed voorbereidt. Naast het feit dat deze professioneel uitzag, was deze ook inhoudelijk zeer sterk opgebouwd. Aansluitend zijn we naar de werkplaats gegaan waar we het project hebben zien draaien. Spanje heeft zelfs een app ontwikkeld om te kunnen zien hoe hoog de luchtvervuiling op elk moment is. Tevens hebben zij er ook rekening mee gehouden dat de mate van vervuiling kan verschillen door verschillende “kleuren auto’s” te combineren. Duitsland had even een tegenvaller. De SD kaart voor het project was kapot gegaan en hierdoor werkte het programma niet meer. Zo mooi om te zien dat dan studenten van andere landen gaan helpen om het probleem op te lossen! Hierdoor zie je dat een project als V-spiders een goed samenwerkingsproject is!

Rond 14 uur zijn we terug naar het hotel kunnen gaan. Hier hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting het vliegveld vertrokken om met een goede vlucht in Charleroi te landen. Rond 00:00 uur waren we weer terug in Maastricht waar de leerlingen werden opgehaald door hun ouder.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken