Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
persov

gitte sleegers op 18/11/2022

Prešov

• Vertrek Nederland en aankomst in Persov

Vrijdag 7 oktober om 9 uur moesten we op het station zijn in Aken .We hebben toe afscheid genomen van de ouders en zijn toen om half 10 in de trein gestapt .We zijn met goede moet in de trein gestapt voor een reis van 22 uur maar we kwam er al snel achter dat niet alles zo soepel liep dan dat we gedacht hadden. Plaatsen die niet klopte , minder ruimte voor spullen dan dat we dachten en je zat met 6 personen lekker dicht op elkaar, als je wou gaan slapen moest je samen met degene die tegen over je zat afspreken waar je je benen kon leggen . Ik denk dat we nog niet een half uur in de trein zaten of we moesten als weer stoppen voor iets . Ik kan me zelf niet meer echt veel herinner van het eerste gedeelte van de treinreis, het was donker en omdat wij zoveel stopte ben op een geven moment maar gaan slapen . De trein van Aken naar Wein duurde eigenlijk 11 uur maar had 2 uur vertraging dus toen we in Wein aankwamen hadden we onze volgde trein gemist. Deze ging van Wein naar Bratislava gelukkig hoefde we maar een uurtje te wachten . We hebben toen 1 uur vrije tijd in Wien om wat te kunnen eten. Inmiddels was 1 uur in de middag van zaterdag 8 oktober . De trein naar Bratislava duurde maar 1 uur en verliep best goed. Toen we in Bratislava aankwamen was het best wel even schrikken vooral toen we het station uit kwamen . Er zaten allemaal mensen langs de kant die er niet echt goed aan toe waren . Hier hadden we ook een uur voordat we de volgde trein moesten hebben dus we zijn toen met een groepje de omgeving gaan verkennen . We zijn snel in de trein gaan zitten en naar Persov gaan . De trein van Bratislava naar Kysak duurde ongeveer 4 uur. Deze reis was weer minder leuk omdat veel mensen moeilijk deden. Maar we waren er bijna dus we houden er moet in .Om de laatste trein niet te missen hebben we moeten rennen om hem te halen en het was ons gelukt! We kwamen op het station in Persov aan en werden verwelkomt door Lucas, de baas van het verblijf waar we slapen en een soort reisleider) .We zijn in de laatste bus gestapt en toen nog een stukje lopen en we waren op locatie! Heel snel de kamers verdeelt en bed opgemaakt daarna we allemaal zijn gaan slapen . We hebben met zijn allen geprobeerd er een leuke ervaring van te maken ondanks dat ons niet veel mee zat .Ondanks dat de reis niet mee zat hebben we er toch een leuke ervaring van proberen te maken.

• Kennismaking.

We kwamen dan zaterdag avond aan en zijn toen meteen gaan slapen .Maar de zondag hadden we al een wandeling ,opstaan en met de hele groep op pad. Hier hebben Lukas en een paar van de vertalers leren kennen .Maar voordat we zijn gaan wandelen heeft Lukas samen met ons gekeken hoe we dachten dat de 2 weken gingen worden of we ergens bang voor waren, waar we juist zin in hadden en kijken hoe we hier iets mee konden doen . Lukas heeft ook wat meer over Barliksa uitgelegd ook wat we de komende weken konden gaan verwachten. Lukas heeft ons ook heel veel dingen laten zien van Persov en de omgeving.

• De werkzaamheden.

De eerste week was ik bij Barliska(Woon en dag opvang) hier begonnen we om half 9 . Als eerste begonnen de cliënten met kleine knutselwerkjes hier moesten wij dan in ondersteunen dit deden ze dan tot 10 uur, dan hadden ze pauze tot half 11. Wij mochten tijdens de pauze dan naar boven, gaan naar ons verblijf, en even tijd voor onszelf. Daarna zijn we gaan wandelen om bladeren te gaan zoeken voor de activiteit die we voor de cliënten hadden bedacht. In het centrum van Barliska hebben we de bladeren gevonden en geplukt. Toen was kwart voor 12 en om 12 uur eten de cliënten dus we moesten even snel terug wandelen .Toen we terug kwamen hebben we 1 uur pauze gehad en mochten we weer naar ons eigen verblijf. Tijdens onze pauze hebben de wat dingen moeten voor bereiden voor de activiteit om 1 uur zijn we terug gegaan en zijn we begonnen met de activiteit we gingen een leeuwenkop maken. Rond 2 uur waren we klaar met de leeuwen maken en hebben we nog spelletje gespeeld. Zo zag de dag indeling bij Baskiska eruit.

De tweede week was ik bij Het Rode kruis en café Relevant. We begonnen als eerste bij het Rode kruis hier mochten we helpen met het eten maken voor mensen die het nodig hadden of gingen we mee mensen ging halen en om mensen ergens naar toe te brengen of dat je met de verpleegkundige mee ging naar mensen die zorg nodig hadden. Het rode kruis begon om 8 uur tot 10 uur. Dan om half 11 begonnen we bij Relevant hier kregen we elke dag een beetje uitleg over de doelgroep waar hun mee werkte. Dit waren meiden en jongens die vroeger van huis waren weggehaald. In de ochtend deden we bakken, koken of dingen voor het restaurant maken. In de namiddag waren er vaker bespreking. Eten was meestal rond 1 uur.. Zo zag de dagindeling bij het Rode kruis en Relevant er uit.

• Het verblijf.

De plaats waar we verblijven was van Lukas Hij is de baas van Barliska een hele aardig man. Het gebouw was ingedeeld in 3 stukken. Voor ons aan de ene kant van de lift, aan de andere kant van de lift waren de ouderen op de 3 verdieping,. Op de begaande grond aan onze kan zaten de kantoren van de dagbesteding. Dan op 1ste verdieping was de dagbesteding voor mensen met een beperkingen en op de laatste verdieping was ons verblijf. Als je binnen kwam had je een gang met 4 slaapkamers waar op elke kamer 2 of 3 mensen konden slapen. Elke slaapkamer had een eigen badkamer. Als je door liep kwam je in een grote ruimte uit ,dit was de vergaderruimte voor ons maar ook een fysio voor de mensen die daar woonde. Wij moesten door die kamer en dan kwam je in onze gezamenlijke ruimte uit. Hier was een keuken 3 slaapkamer en 2 badkamers .

• Mijn ervaringen.

Mijn ervaringen zijn heel goed. Ik heb best een goed beeld gekregen hoe dingen daar lopen. Ik heb natuurlijk veel leuke ervaringen mee gemaakt maar ook wel wat mindere. Laten we bij de wat mindere beginnen .Je word best wel veel op straat aangesproken door mannen, ook veel mensen die daar bedelen. Het is ook voorgekomen dat er meiden bij ons ik de groep aangeraak zijn geworden door een client, als je aan begeleiding vroeg wat je er aan kon doen om te voorkomen. Zeiden ze dat we er niks aan konden doen want dan zou hij agressief worden . Er zijn natuurlijk ook veel leuk ervaringen bijgebleven. Het wandelen met de groep, allemaal ziek zijn van het eten, activiteiten met cliënten, en nog veel meer dingen. Maar EEN DING dat ik echt goed heb geleerd is dat wij heel erg in luxe leven en dat wij best vaak ontevreden zijn met de dingen die we hebben. Daar is dat heel anders en moet je het met de dingen doen je hebt .

• De cultuur.

Hier in Nederland eten s ‘avonds meestal warm maar in Slowakije eten ze juist s ’middags warm. Als je kijk hoe wij in Nederland eten, mixen het eten door elkaar maar daar word het niet gedaan. Een mooi voorbeeld is : we kregen rijst en vlees waar saus bij zat wij deden dit door elkaar, daar keken ze ons raar aan, waarom mixen hun dit nou door elkaar. Wij vroegen hoe hun dit dan aten en hun pakken eerst wat rijst en dan wat vlees. Omdat ze s ‘middags dan warm eten ook op school zie je s ’middags veel klassen een rondje lopen of naar een speeltuin gaan .Je heb daar een soort van 2 verjaardagen Je hebt natuurlijk je eigen geboortedag maar ook een naam dag dan wordt er ook voor je gezongen! Slowakije is best streng in regels . KIJK naar het roken je mag best wel roken in Slowakije maar in heel veel openbare ruimtes mag je niet roken. Het is ook zo in Slowakije als je te veel geluid maakt in de bus dat de buschauffeur mag zeggen dat iedereen moet uitstappen .De buschauffeur kan ook doorrijden als jij met een grote groep met mensen staat en er niet genoeg plek is. Scholing in Slowakije is ook heel anders dan in Nederland. Daar begin je met de basicschool met 6 jaar en blijf je tot je15 jaar. Een traditie in Slowakije is om brood met zout te eten want brood bij hun is het zelfde als goud

• Terug naar Nederland.

Waar te beginnen met de terugreis. Nou wij vonden de heen weg al erg maar de terug weg was nog wet erger. Uhm we moesten al lekker vroeg weg .Om 9 uur hadden we de bus naar het station in Persov. Gelukkig had Lucas aangeboden om onze koffers naar Kysak te brengen met zijn bus! Geen gesleep met koffers en tassen. In de bus en eerste trein. .De leraren hadden er ook voor gezorgd dat als we een trein zouden missen we een andere konden pakken zodat we de nachttrein niet zouden missen. De treinen om naar Wien te komen verliep best soepel alleen soms wat weinig ruimte om onze koffers en tassen kwijt te kunnen of te weinig zitplaatsen. We komen in Wien aan rond 6 uur s ’avonds aan en de nachttrein vertrok om half 8. Dit was de trein die we moesten halen !!! De trein wacht niet echt lang op station . dus stapte we met haast in de trein. Maar dan moet je nog kijken waar je moet gaan zitten en tegelijk komen nog meer mensen binnen en staat de koffer is de weg! Maar ik denk 10 min was iedereen binnen maar moesten er nog mensen langs om op hun plaats zitten . Na een half uur zat iedereen maar kwamen we erachter dat de hokje waar je met 6 mensen in zat nog kleiner was dan de heen weg. Na een paar uur zeuren en moeilijk doen was iedereen moe en moest je het maar zo maken dat iedereen wat rust kon krijgen, uiteindelijk is dat ook wel gelukt .De trein had ook deze keer ook weer veel vertraging we zouden om 7 uur aankomen maar dat is 11 uur geworden in de ochtend. Ik kan je niet zeggen hoe blij ik was, als je daar aankomt op station en je familie ziet staan. Hoe leuk ik deze twee weken ook vond , het was wel weer fijn om thuis te zijn .

• Tenslotte.

Ik raad iedereen echt aan om mee te gaan als je de kans krijgt. Het was super vet. Het loopt dan misschien niet zou als je had gehoopt, dan heb ik het over de heen en terug reis, ik heb veel gezien ,plezier gehad en geleerd! Een ervaring die ik niet meer ga vergeten en trots op terug kijk!

Gitte!

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken