Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Noorwegen stage 2023!!

Max Hewett op 31/08/2023

Hallo allemaal, Ik ben Max Hewett en ben 17 jaar. Afgelopen zomer mocht ik vanuit CIOS Sittard-Venlo een buitenlandse stage volgen in Noorwegen en dit is hoe het is gegaan en hoe ik het heb ervaren.

VERTREK/AANKOMST

Ik ging om 5 uur thuis weg op 28 juli en had om 9:40 de vlucht naar Kristiansand. Vanuit Kristiansand ben ik toen iets later dan verwacht door vertraging van het vliegtuig naar Evje gegaan met de bus. In Evje ben ik toen opgehaald door een van de medewerkers van Trollaktiv. Het was 10 minuten rijden naar Trollaktiv en daar leerde ik iedereen kennen ik werd warm onthaald en kon alles op mijn gemak doen.

VERBLIJF

Ik sliep voor de 1ste 2 weken op het park in een eigen kamer alleen vond dit best wel saai en ben toen verhuisd naar waar bijna alle andere collega's sliepen. Daar was het veel gezelliger alleen wel een wat minder verzorgd. Er was af en toe geen water waardoor we naar de huisbaas moesten om te vragen voor water. Voor de rest was het helemaal prima en ontzettend gezellig met iedereen.

WERKZAAMHEDEN

Er zijn ontzettend veel verschillende taken en activiteiten te doen zoals, raften, kajakken, suppen, rotsklimmen, abseilen, kanoën, klimparcours en veel kleine activiteiten er ook nog langs. Raften is de hoofdactiviteit en is superleuk om te doen op de rivier de Odra. Op een normale dag word er vaak geklommen op het klimparcours en geraft dat zijn de meest uitgevoerde activiteiten. voor jong en oud zijn er super veel dingen te doen onder begeleiding, maar ook voor jezelf.

MIJN ERVARING

IK heb het ontzettend naar mijn zin gehad en heb super veel geleerd. Ik heb vooral geraft en ook als gids de instructies gedaan. Ik heb ook veel bij het klimparcours gestaan en daarbij ook een redderscursus gevolgd. Ik heb een wildernis eerste hulp cursus gevolgd waarbij we veel lastige situaties zijn tegengekomen. Ik heb niet alleen instructies geleerd maar ook koken, wassen en voor mezelf zorgen.

DE CULTUUR

In Trollaktiv zijn er ontzettend veel verschillende culturen en nationaliteiten waaronder, Engeland, Ierland, Australië, India, Chili, Argentinië, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen zelf. Hierdoor kom je ontzettend veel te weten ook over andere landen. In Noorwegen zelf zijn ze heel erg op zichzelf en ze spreken allemaal wel goed Engels alleen hebben bij voorkeur dat je Noors spreekt of verstaat. Ze zijn allemaal heel vriendelijk als je ze normaal benaderd en respectvol bent.

TERUG NAAR NEDERLAND

Op 17 augustus ben ik terug gegaan naar Nederland met mijn ouders. Ze waren op vakantie in Noorwegen en ben samen met hen teruggegaan met de auto. Vanuit Noorwegen naar Denemarken met de boot en een overnachting in Denemarken in een huisje. De volgende ochtend zijn we om 10 uur vertrokken en hadden een lange reis voor de boeg. Na 13 uur in de auto gezeten te hebben met een paar tussenstops waren we om 23:00 dan eindelijk thuis.

Ik kijk terug op een ontzettend leuke en leervolle 6 weken, waarbij ik veel geleerd heb, grenzen verlegd, en nieuwe mensen heb leren kennen.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken