Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Mijn stageblog bij Hangar 901 op Frankfurt-Hahn Airport

Mijn stageblog bij Hangar 901 op Frankfurt-Hahn Airport

Wessel Giesen op 17/06/2024

Even voorstellen,

Mijn naam is Wessel Giesen en ik ben 20 jaar. Verleden schooljaar ben ik afgestudeerd als Technicus Mechanica. Op dit moment volg ik een 1 jarig traject voor Technicus Avionica, ik volg deze studie bij het Aviation Competence Centre/ Het Vista College in Beek.

De reden dat ik deze opleiding heb gekozen, is omdat ik altijd al geïnteresseerd was in techniek en met name in vliegtuigtechniek. Nadat ik de open dag bezocht had, een hangaarmiddag en een meeloopdag meegemaakt had, wist ik zeker dat ik de opleiding B1 wilde volgen. En daar heb ik geen spijt van. De opleiding bevalt me namelijk erg goed, daarom doe ik nu ook het extra traject.

Bij deze opleiding leer je om onderhoud aan vliegtuigen te doen. Elk vliegtuig heeft, net zoals bijvoorbeeld een auto, onderhoud nodig om het vliegtuig veilig te kunnen laten vliegen. Dit onderhoud wordt uitgevoerd als een vliegtuig een bepaald aantal vlieguren heeft bereikt, een bepaalde leeftijd heeft of als het het aantal maximale cycles nadert (een cycle is als een vliegtuig 1 keer opstijgt en ook 1 keer landt).

Voor mijn Avionica opleiding heb ik van eind februari tot half juni stage gelopen bij Hangar 901 gelegen op vliegveld Frankfurt-Hahn in Duitsland. Nadat een aantal klasgenoten in eerdere stages al bij Hangar 901 stage hebben gelopen en hier positief over waren, heb ik besloten om hier ook stage te gaan lopen. Bovendien wordt bij dit bedrijf onderhoud verricht aan grote passagiers-/vrachtvliegtuigen, en daar had ik nog geen ervaring mee.

Om deze reden heb ik contact opgenomen met Hangar 901 en na een aantal mails en een sollicitatiegesprek kreeg ik te horen dat ik bij Hangar 901 stage kon lopen, wat mij goed is bevallen.

Vertrek en aankomst

Nadat mijn stageovereenkomst getekend was, ben ik op zoek gegaan naar woonruimte in de buurt van vliegveld Hahn. Een klasgenoot ging ook stage lopen bij Hangar 901 en samen met hem ben ik op zoek gegaan naar geschikte woonruimte. We zijn erin geslaagd om een heel mooie huurwoning te vinden in een gedeelte van een heel mooi oud vrijstaand huis. Dit huis was rond 1880 van de boswachterij, werd daarna een café en is uiteindelijk als woonhuis gebruikt. In de tuin zitten kippen (en een haan, dus vroeg wakker…) en daarom krijgen we elk weekend verse eieren van onze verhuurders.

Onze woning bestaat uit 2 slaapkamers, een grote keuken met alles er op en er aan, een werkkamer, woonkamer met houtkachel, voorraadhok, en een recent gerenoveerde badkamer.

Vlak voordat de stage begon ben ik samen met mijn klasgenoot en met mijn ouders met een busje naar onze tijdelijke woning gereden en hebben we allerlei spullen verhuisd, bedden en kasten in elkaar gezet, lampen opgehangen en het gezellig gemaakt.

Bovendien heb ik nog wat foto’s op mijn kamer opgehangen om de boel wat op te fleuren en wat persoonlijker te maken. Mijn stage begon op een maandag, maar ik was al een paar dagen eerder verhuisd naar Duitsland, zodat ik alvast wat kon wennen en de omgeving kon verkennen.

Kennismaking met het bedrijf

Hahn Airport is een middelgroot vliegveld. Op dit vliegveld is het vliegtuigonderhoudsbedrijf Hangar 901 gelegen. Dit onderhoudsbedrijf verricht onderhoud aan diverse toestellen van diverse klanten. Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH is in 2008 opgericht als Haitec Heico Aviation & Technology AG in 2008 op Frankfurt-Hahn Airport. In 2014 heeft Haitec flink geïnvesteerd in een nieuwe hangaar van 12.000 m2 inclusief kantoren. Deze werd gebouwd naast de al bestaande hangaar. Er is een soort van sluis die deze 2 hangaren met elkaar verbindt. De nieuwe hangaar was klaar in 2015 en creëerde 120 nieuwe banen. In 2022 verandert de naam van het bedrijf opnieuw. Nu heet het Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH.

De werkzaamheden:

Op maandag 26 februari 2024 was het dan zover: mijn eerste stagedag bij Hangar 901.

Tijdens mijn eerste dag bij Hangar 901 heb ik met iedereen kennis gemaakt en een rondleiding gekregen binnen het bedrijf. Ook kreeg ik werkkleding van Hangar 901. Daarna werd ik bij een team geplaatst en heb ik samen met mijn collega’s onderhoud verricht.

Hoe ziet een werkdag er bij Hangar 901 er uit?

Er zijn 2 verschillende ploegen bij Hangar 901, namelijk de ochtendploeg, werkzaam van 06.00 uur tot 14.30 uur en de avondploeg werkzaam van 14.30 uur tot 23.00 uur. Per week wordt er gewisseld tussen de diensten.

De dag begint altijd met een kleine toespraak van de onderhoudsmanager van het Avionische team. Hij vertelt wat er op de planning staat, welke vliegtuigen er nieuw zullen binnenkomen en welke klaar zijn met het onderhoud en dus zullen vertrekken. Ook benoemt de onderhoudsmanager welke werknemers bij welk vliegtuig zijn ingedeeld voor de komende week. Ook worden er nog verbeterpunten benoemd en overige zaken bijvoorbeeld of er in die week nog bijzonderheden zullen zijn. Nadat er koffie is gehaald kan het werk starten. Men loopt dan naar de werkstations. Dit zijn bureau’s met computers waarop de monteur kan zien welke taken er nog moeten worden uitgevoerd aan het vliegtuig en hij kan ook zien welke taken al zijn voltooid. Elke werknemer heeft een eigen toolkist met lades gevuld met gereedschap. Dit is in een schaduwbord constructie neergelegd. Dit houdt in dat er een bord of paneel is waarop de omtrekken van gereedschap zijn afgebeeld in de lades, zodat het gereedschap op een georganiseerde manier kan worden opgeborgen. Het schaduwbord biedt dus een visuele indicatie van welk gereedschap ontbreekt en waar het moet worden teruggeplaatst. Door gereedschap op een schaduwbord te organiseren, wordt het gemakkelijker om de juiste tools te vinden en te gebruiken, en kan het helpen bij het voorkomen van verlies of beschadiging van gereedschap.

Tijdens mijn stage heb ik veel uiteenlopende werkzaamheden verricht. Zo heb ik bijvoorbeeld componenten gewisseld en geholpen bij het testen van het brandblus-systeem in het vliegtuig. Hierbij hebben een collega en ik getest of het systeem nog voldeed aan de gestelde eisen.

Ook heb ik een koelingsventilator voor het zogeheten “E&E” compartment (speciale plek in het vliegtuig waar allerlei computers en electronica is geplaatst) vervangen zodat de apparatuur gekoeld blijft en dus niet te warm word. Daarnaast heb ik vele inspecties samen met een collega gedaan.


Het verblijf:

Zoals eerder vermeld wonen een klasgenoot en ik dus in een mooie huurwoning in de omgeving van Hahn airport.

De woning is gelegen in een mooi natuurgebied, namelijk de Hunsrück. Dit is een heel erg uitgestrekt bosrijk gebied met veel kleine dorpjes. Mijn vader is mij ook een keer in het weekend met zijn motor komen opzoeken. Ook heb ik in het weekend nog een paar keren bezoek gehad van vrienden. Dat waren erg gezellige weekenden. Bovendien konden zij eens zien waar ik een aantal maanden woonde. Omdat we graag sporten, hebben mijn klasgenoot en ik begin maart meteen een abonnement op een sportschool in de buurt genomen. Na een stagedag waren we daar vaak te vinden.

Mijn ervaringen:

Mijn ervaringen zijn positief. Ik kijk positief terug op mijn stage. Ik heb er veel geleerd en heb goed kunnen samenwerken met mijn collega’s.

De taal die ik ik het meeste gesproken heb tijdens mijn stage, was uiteraard Duits. Mijn Duits is er echt aanzienlijk op vooruit gegaan. Waar ik eerst nog maar simpel “ein Currywurst und ein Bier” kon bestellen, kan ik nu een flink gesprek met de mensen voeren. Ook heb ik nog erg veel Engels kunnen spreken, omdat er niet alleen Duits-sprekenden mensen binnen het bedrijf werkten. Bovendien zijn de vliegtuig-onderhoudsvoorschriften in het Engels geschreven.

De cultuur:

De Duitse cultuur verschilt op sommige punten met de Nederlandse cultuur.

Zo wordt er tussen de middag door de meeste collega’s warm gegeten. In het begin nam ik altijd brood mee voor tussen de middag, maar na een tijdje had ik me aangepast en nam ik ook vaak een warme maaltijd mee. Verder is het in het gebied waar ik woon heel erg rustig en zijn de mensen ook minder opgejaagd en gestresst dan in Nederland.


Terug naar Nederland:

De maanden zijn voorbij gevlogen en opeens brak mijn laatste stageweek aan. Om mijn collega’s kennis te laten maken met de Limburgse cultuur hebben mijn klasgenoot en ik in de laatste stageweek getrakteerd op Limburgse vlaaien. Deze vielen zeer zeker in de smaak. Op mijn laatste stagedag heb ik afscheid genomen van iedereen.


Terugblik

Ik kijk terug op een hele leuke, leerzame periode die ik absoluut niet had willen missen. Ik kan het iedereen aanraden om een stage in het buitenland te volgen.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken