Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Mijn stage op Gran Canaria

Robin Canna op 01/02/2024

Mijn naam is Robin Canna en ik heb samen met een vriendin stage gelopen op Gran Canaria in het Seaside Sandy Beach Hotel.

Vertrek en aankomst:

Op 20 september vlogen we naar Gran Canaria vanaf Eindhoven. We kwam rond 16.30u aan op het vliegveld in Las Palmas. Toen we onze koffers hadden pakten we een taxi naar het hotel wat ongeveer 20 minuutjes rijden was. Daar aangekomen waren we eerst naar onze kamer gegaan en daarna gaan eten in de personeelsruimte. S ’avonds kregen we nog een rondleiding door het hotel van de stagiaire die er op dat moment was.

Kennismaking met het bedrijf:

op 23 september hadden we onze eerste werkdag. We begonnen om 13.00u en we werden ingewerkt door de assistent managers en de andere stagiaire. Onze stage begeleidster was op dat moment op vakantie dus die zagen we pas na 2 weken voor het eerst.

De werkzaamheden:

We werkten meestal van 13.00u tot 21.00u. Om 13.00u begonnen we bij de bar bij de lunch. Daar moesten we drankjes maken voor de gasten die aan het lunchen waren en soms helpen tafels af te ruimen als het wat drukker was. Dit deden we twee uurtjes en om 15.00u moesten we naar het kantoor. Hier deden we backoffice zoals e-mails beantwoorden, maar ook dingen regelen voor de speciale Tui-gasten die aankwamen in het hotel en vertrokken. Dit deden we ook weer twee uurtjes en om 17.00u hadden we dan een half uur pauze. We konden beneden in de personeelsruimte eten of we konden naar onze kamer en zelf eten maken, wat we meestal ook deden. Om 17.30u moesten we weer bij het restaurant zijn om het buffet voor het avondeten te checken. Die ging om 18.00u open en dan stonden we bij het restaurant tot 21.00u. We moesten tijdens het avondeten gasten naar hun tafel begeleiden en als aanspreekpunt bij de ingang staan. Ook moesten we helpen tafels op te ruim en weer te dekken als het wat drukker was. Om 21.00u waren we klaar en mochten we weer in de personeelsruimte gaan eten.

Verblijf:

We sliepen met z’n tweeën in een kamer in het hotel. We hadden een groot tweepersoonsbed en een inloopkast met genoeg opberg ruimte. Ook zat er een grote ijskast en magneton bij. Wat wel fijn was, was dat er een tuin bij de kamer zat. Daar konden we s ’avonds na het werken zitten en onze was ophangen. We kregen 3 maaltijden per dag van het hotel, maar het ontbijt deden we meestal overslaan omdat die niet heel uitgebreid was. In de middag konden we voordat we moesten werken lunchen en om 21.00u na het werken kregen we eten van het buffet.

Mijn ervaringen:

Ik heb een leuke tijd beleeft en ben erg blij dat ik deze stage heb gedaan. Mijn talen zijn hierdoor een stuk verbetert. Ik moest bijna alleen maar Engels praten met collega’s en ook veel Duits, omdat er veel Duitse gasten waren. Ook mijn Spaans werd na langer daar te zijn al iets beter. Soms was het wel lastig communiceren met collega’s omdat veel van hun alleen maar Spaans konden spreken en bijna geen Engels. Maar na een tijdje konden zij meer Engels verstaan en ik meer Spaans. Ook het zelfstandig zijn ging mij erg goed af. Je ben maar met z’n tweeën daar en als iemand vrij heeft en de ander moet werken ben je toch vrij alleen. Gelukkig was dat voor mij geen probleem en kon ik me prima vermaken. Ik heb bijna nooit iets van heimwee gehad.

De cultuur:

Spanjaarden staan bekend erom dat ze gastvrij en relaxed zijn. Gastvrij zijn ze zeker, maar als ik één ding heb geleerd daar is het wel dat ze vaak met werken alles behalve relaxed zijn. Vaak konden collega’s super gestrestst zijn en dan ook gemeen naar je doen, maar ik heb wel geleerd om dat gewoon te negeren. Wat ik wel fijn vond is dat ze altijd laat deden eten daar. Meestal aten ze tussen 20.30u en 21.30. wij aten altijd om 21.00u als we klaar waren met eten en als we vrij hadden en ergens anders gingen eten meestal ook rond die tijd, omdat we het gewend waren zo laat te eten.

Terug naar Nederland:

Op 8 januari vlogen we weer terug naar huis en landen we weer in Eindoven. Het was heel leuk, maar ik was ook heel blij dat we weer naar huis gingen en dat ik iedereen weer kon zien. We vlogen ook nog een weekje eerder terug omdat we onze uren eerder hadden gehaald dan dat we hadden gedacht.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken