Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Mijn stage in Mönchengladbach

Mijn stage in Mönchengladbach

Valerie Satijn op 23/12/2022

Begin van de stage

Mijn stage is meteen na de zomervakantie begonnen, dus de laatste zondag van de vakantie heb ik mijn spullen gepakt en ben ik naar mijn kamer vertrokken richting Kaarst. Mijn stageplek is in Mönchengladbach bij RAS (Rheinland Air Service). Dat is alsnog een halfuur rijden.

Maandag 29 augustus moest ik om 8:00 uur aanwezig zijn, de werkdagen begonnen al om 7:30 maar voor de eerste dag was dat goed. Toen ik aankwam werd ik ontvangen door de receptionist en daarna werd ik opgehaald door Carsten en ik kreeg meteen een rondleiding door het gebouw. Er was sinds dit jaar een nieuwe hangaar bij gekomen. Eerst waren er 2 hangaars hierin werden vliegtuigen onderhouden zoals ATR en business jets.

Nu met de nieuwe hangaar is het onderhoud gesplitst. In Hangaar 2 wordt onderhoud gedaan voor ATR en in hangaar 3 wordt onderhoud gedaan voor business jets. Ik doe een opleiding avionica monteur (Part66 B2) en heb niet veel later het avionica team ontmoet. Het is geen groot team maar het is wel een gezellig team.


Het verblijf

Ik heb een huisje gehuurd in Kaarst/Vorst dat is ongeveer een half uur met de fiets rijden naar het werk. Het is een klein rustig dorpje op het platteland. Het is een kamer met een eigen badkamer en kleine keuken. Mijn buren organiseren soms ook activiteiten, vooral voor kinderen, zoals met Sint-Maarten, Halloween en Kerst. Er is altijd wel iets te doen. De supermarkt ligt op 5 minuten lopen en er is ook een plaats waar je lekkere Döner Kebab kunt halen.

De cultuur hier in Duitsland is een klein beetje anders dan in Nederland, maar ik ervaar niet heel veel verschil. De taal is anders. Het eten is ook een beetje anders, hier eet je vaak in de middag warm wat ik persoonlijk erg fijn vind.


Praktische ervaring

Het werk dat ik moet doen is aan de business jets. Een deel van het werk is veel testen en inspecteren. Ik werk vooral samen met Colin. Hij laat mij zien hoe dingen moeten en wat het proces is dat erachter zit. Hij legt mij ook wel eens uit waarom wij iets doen. Een groot deel speelt zich af in de cockpit. Je moet weten welke antennes er zijn en wat ze doen. We vervangen ook wel eens een antenne. Als je die dan hebt geïnstalleerd moet je ook kunnen testen of de antenne het doet.

Dus als eerste is het inspecteren of iets het doet. En als het werkt dan is het goed. Als het niet goed is dan moet je gaan uitzoeken waar het probleem ligt. En uiteindelijk het probleem oplossen.

Dit heb ik de eerste 3 maanden van mijn stage gedaan, maar ik wilde ook nog wat anders doen. Dus voor de laatste maand heb ik gevraagd om mee te lopen met de plaatwerkers. Dat was een goede keuze, want ik vind het echt superleuk om te doen. Je leert over de materialen die er gebruikt worden in de luchtvaart (voornamelijk module 6 en 7 uit de opleiding).

Je leert om te knippen, verven, hoe je corrosie kunt herkennen en hoe je moet boren. Het is namelijk belangrijk om het juiste gereedschap te gebruiken. Uiteindelijk heb je toch iets gemaakt uit één plaat. Ik wil daar heel graag mee verder gaan.


Het einde van de stage

In het begin van de stage was het niet altijd makkelijk, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Ik heb erg veel nieuwe dingen geleerd. Het was mooi om te zien dat binnen hetzelfde bedrijf verschillende taken uitgevoerd kunnen worden.

Met het avionica team moet je volgens de maintenance manual werken. Dat betekent dat je stap voor stap alle gedocumenteerde handelingen moet doen om de controle of inspectie uit te voeren.

Voor de metaalbewerking moet je op een hele andere manier werken. Hier is het belangrijk dat je van tevoren een goed plan maakt. Als je een metaalplaat hebt kan je alleen maar materiaal weghalen. Als je te veel weghaalt moet je opnieuw beginnen.

Dit was een geslaagde stage met veel uitdaging.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken