Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Mijn Stage Bij Rheinland Air Service Mönchengladbach

Mijn Stage Bij Rheinland Air Service Mönchengladbach

Erik Jongen op 11/01/2022

Mijn stage bij Rheinland Air Service Mönchengladbach

Ik ben Erik Jongen en ik studeer Luchtvaarttechniek op het Aviation Competence Centre in Maastricht. Voor mijn opleiding moest ik een stage lopen bij een gecertificeerd vliegtuigonderhoud bedrijf. Deze stage duurde 3,5 maand. Ik heb ervoor gekozen om een stage te lopen in Duitsland bij Rheinland Air Service, ook wel RAS genoemd. RAS voert onderhoud uit aan Privévliegtuigen.

Ik woonde de gehele stageperiode in een appartement in Kleinenbroich, een klein dorpje op 5 minuten afstand van Mönchengladbach Airport waar RAS is gevestigd. Het weekend voordat de stage begon ben ik daar ingetrokken. Ik woonde daar met 3 klasgenoten die bij hetzelfde bedrijf stageliepen. Het op mezelf wonen was in het begin even wennen maar uiteindelijk hadden we het goed voor mekaar met z’n vieren. We hadden een gezamenlijke rekening waar we boodschappen van deden en we hadden een kookschema.

De eerste dag van de stage werd ik ontvangen door mijn stagebegeleider van RAS. Hij gaf mij een rondleiding en voorzag mij van werkkleren. Ik maakte kennis met een paar collega’s en kreeg ik uitleg over de werkwijze van Rheinland Air Service. Ook kreeg ik een veiligheidsvoorlichting. Helaas moest ik wel nog 3 weken wachten totdat ik mijn eigen gereedschapskist kreeg.

Tijdens mijn stage mocht ik onderhoud verrichten aan verschillende type vliegtuigen die Rheinland Air Service onderhoudt. Zo heb ik gewerkt aan de Cessna Citation Jets, de Honda Jet, de Piaggio Avanti I, II en EVO, de Kodiak 100 serie en de Beechcraft King Air. Ik verrichtte verschillende soorten onderhoud aan de vliegtuigen. Zo bouwde ik componenten uit, inspecteerde ze en bouwde ze terug in. Ik verving componenten en bouwde modificaties in. Ook hielp ik vaak bij het testen van bepaalde onderdelen. Denk hierbij aan het landingsgestel, thrust reversers en de motoren.

De andere kant van het werk was het vliegtuig klaar maken om te vliegen. Denk hierbij aan bandenspanning controleren/bijvullen, zuurstof bijvullen, motorolie controleren/bijvullen, ramen poetsen, het tanken van het vliegtuig, het water bijvullen en de wc’s leegmaken.

Het was een bijzondere ervaring om deel uit te maken van zo’n groot bedrijf. Het was een erg jong team met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar. Daardoor pakte iedereen zich goed samen en was er een hele fijne werksfeer. We hadden in de zomer zelfs een RAS voetbalteam. Elke woensdag gingen we dan met een hoop collega’s een balletje trappen bij de lokale voetbalvereniging. Ook ben ik naar een voetbalwedstrijd van het grote Borussia Mönchengladbach geweest. Ik wilde per se naar een wedstrijd van hen omdat ik die kans maar 1 keer krijg. Ik ben naar de DFB Pokal wedstrijd geweest tussen Borussia Mönchengladbach en FC Bayern München. Borussia won de wedstrijd met een ongelofelijke 5:0! Deze ervaring zal ik ook nooit vergeten.

Ook heb ik veel geleerd over de cultuur in Duitsland. Hoewel ik dacht dat er een hele grote hiërarchie heersten binnen bedrijven viel dat bij RAS heel erg mee. Ik kon de hangaar chef gewoon aanspreken met zijn voornaam en kon hem alles vragen. Ook viel mij op dat de meeste Duitse medewerkers een complete warme maaltijd aten in de middagpauze, terwijl het voor ons Nederlanders normaal is om gewoon boterhammen mee te nemen naar het werk. Ik vond dat de Duitse werknemers ook heel erg vriendelijk waren.

Elke donderdag was het ‘Döner Donnerstag’ op het werk. Dan kon iedereen zijn bestelling op een lijst zetten en werd dat in de pauze geleverd door een Dönerzaak. Hoewel het Döner Donnerstag was bestelde ik altijd een typisch Duitse currywurst of bratwurst om toch wat cultuur te snuiven.

De laatste dag op mijn stage was een rare dag. De tijd was omgevlogen, ik had niet het idee dat de 3.5 maand er al op zaten. We hadden met z’n vieren als afscheid allemaal snoep geregeld voor in de kantine. Ik moest tot 12 uur gewoon verder gaan met mijn werk. Daarna moest ik mijn gereedschapskist en werkkleren inleveren. Na de pauze moest ik mijn pasje en klokdruppel inleveren. Voor dat ik vertrok ben ik nog even langs alle collega’s gegaan om gedag te zeggen. En toen zat de stage er definitief op.

Ik heb op de zaterdag na de stage al mijn spullen gepakt en het appartement opgeruimd. Het opruimen was ook broodnodig want het was een stereotype studentenhuis. Toen hebben we met z’n vieren al onze sleutels ingeleverd bij de huisbaas en zijn we allemaal naar huis gegaan.

Ik vond de buitenlandse stage een onvergetelijke ervaring en ik wil iedereen aanraden om de kans te grijpen om dit ook te doen.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken