Mijn stage bij Rheinland Air Service
lindert schoonbrood op 11/01/2022
Blog Rheinland Air Service
Mijn eigen voorstellen
Hallo iedereen, ik ga mijn eigen in het kort even voorstellen.
Ik ben Lindert Schoonbrood. Ik ben een student aan Aviation competence Centre in Maastricht. Ik zit in mijn 3de jaar B1. Ik woon in Houthalen in België samen met mijn ouders mijn broer en zus. Mijn hobby’s zijn fitnessen en voetballen. Ik hou ook van het sleutelen aan auto’s.
Ik ga u nu vertellen wat ik bij Ras (Rheinland Air Service) allemaal heb geleerd op 3 en halve maand.
Het begin
In het eerste kregen we al te horen dat we in het 3de en het 4de jaar op stagen moesten. En ik dacht meteen dat het een hele ervaring zou zijn om buiten België en Nederland een stageplek te kiezen. Dus in het 2de jaar koos ik er voor om met 3 vrienden Erik, Tom en Tigo naar Duitsland te gaan naar Rheinland Air Service.
Rheinland Air Service is een bedrijf met een grote diversiteit je kan aan grotere vliegtuigen werken zoals een ATR 72 of aan kleinere vliegtuigen bv. HondaJet, Kingair, Piaggio, … . voor mij leek het fijn om aan kleinere vliegtuigen te sleutelen omdat je daar altijd wat anders mag doen.
Mijn ouders vonden het ook een top idee. Voor mijn Engels en Duits wat aan te scherpen. En om in het algemeen wat meer te leren over hoe het er aan toe gaat in een ander land. Ze zeiden ook dat het een gemiste kans zou zijn als je in het binnen land zou blijven.
Het vertrek
Opeens was het zo ver 29 Augustus was aangebroken “tijd om te vertrekken” zei ik. Al de nodige spullen gepakt afscheid genomen van iedereen en en vertrokken richting Tigo die ik in Nederland moest gaan ophalen en dan richting ons appartementje in Kleinenbroich. Aangekomen in ons verblijf voor de komende 3 en halve maand alles uitgepakt en rondgekeken dachten we dat het een goed idee was om al eens de weg naar ras te rijden en kijken hoe het er nu in het echt uitzag. Eens aangekomen was het voor ons een verassing hoe groot het bedrijf eigenlijk was omdat ze bezig zijn met een nieuwe hangaar te bouwen.
Het dorp bestaat uit een paar cafés een fitness en 3 supermarkten. Door Corona is het meeste gesloten maar we zitten met 4 in 1 huisje dus vervelen deden we ons nooit.
Rheinland Air Service, mijn stage bedrijf
Rheinland Air Service is ontstaan in 1971 door Jürgen Osmann en is ondertussen uitgegroeid tot een groot bedrijf voor de stock en onderhoud van ATR’s en het onderhoud en modificaties aan privé vliegtuigen. Het bedrijf heeft een aantal locaties bv. Mônchengladbach, Nordrhein-Westfalen, Duitsland. Rheinland Air Service heeft rondom de 334 werknemers. Al de locaties maken $93.89 millioen. Er zijn 5 bedrijven waar Rheinland Air Service mee samenwerkt.
Wat ik moest doen
De eerste keer toen ik in het bedrijf kwam kregen ik een woordje uitleg van Carsten Hölscher de stagiaire begeleider over wat er belangrijk is om te weten en mijn pasje gekregen om binnen te komen en om in te klokken. Toen kreeg ik een rondleiding van Carsten en werd ik bij een Piaggio gezet waar mijn nieuwe collega’s Raffael, Aki en Tobi aan het werken waren. 3 heel goede monteurs en goeie vrienden geworden. Raffael heeft zijn B1 en is momenteel voor zijn C diploma aan het gaan en Tobi en Aki zijn normale monteurs. mijn eerste werkweek heeft iedereen mij meer uitleg en training gegeven. Mijn eerste taak was een motor wissel waar ze bijna mee klaar waren. Raffael heeft me een geweldige uitleg gegeven hoe zo een motor wisseling in elkaar zat. En voor de rest van mijn stage periode heb ik bijna altijd aan Piaggio’s gewerkt. Ik heb meegewerkt aan verschillende projecten. Bv. 1 year inspection, 2 year inspection, 5 year inspection, C-inspection, B-inspection, … . de projecten die mij erg zijn bijgebleven zijn dat ik bij een Piaggio beide motoren en af mogen halen voor te verkopen. Een piaggio die in stukken is gezaagd voor delen van te verkopen heb ik veel afval daarvan weggegoord en delen mogen inpakken voor een bedrijf wat kleine plaatjes maakt uit echte vlietuigskin waar dan opstaat welk vliegtuig het afkomstig is en hoeveel uren deze heeft gevlogen en waar dit vliegtuig vooral heeft gevlogen. En toen ik deze stukken aan de koper gaf heeft de kopen mij zo een plaatje gegeven. Voor de rest heb ik de laatste 2 weken aan een oude KingAir mogen werken van het jaar 1800 waar een grote inspectie moest gedaan worden en nieuw landing gear op gezet moest worden. Dus ik wist wel wat ik moest doen.
Mijn vrije tijd
Na het werk was het eerst effe uitrusten en dan naar de winkel gaan voor eten te maken. Het was vaker pasta met vlees of een tosti met spek en ei. In het huisje speelden we af en toe een gezelschap spel en wel vaker PlayStation we hadden samen gelegd voor een quiz op de PlayStation. Buiten dat ben ik bijna elke dag gaan fitnessen en heb ik meer mensen leren kennen dat dat ik dacht. In de fitness is bijna iedereen ook erg aardig en heb wat interessants verhalen meegekregen. 1 keer is er zelfs iemand naar mij toegekomen omdat hij dacht dat ik uit Amerika kwam om mij een baan als vertaler te geven voor zijn website te vertalen naar het Engels. Voorderest was woensdag een belangrijke dag omdat het dat pizza dag was en bestelde we pizza in de avond. Op donderdag middag hadden we altijd Döner. Ik ben tijdens Halloween ook in mijn eentje een Halloween wandeling gaan doen wat fijner uitpakte dan dat ik verwacht had.
Terug naar belgië
De reis terug naar belgië was een klein feestje eigenlijk ik vertrok met geweldige feestmuziek. Ik kwam aan in belgië dezelfde dag dat mijn kleine zus jarig was. Nadat ik ze een gelukkige verjaardag had gewenst en een stuk taart gegeten had ik afgesproken om te gaan bowlen met mijn vrienden.
Na mijn stage
ik vond het een zeer grote eer dat ik zo een geweldige tijd bij Rheinland Air service heb mogen meemaken. Maar door de corona tijd hebben we een klein beetje van het uitgaan leven in het weekend gemist. Als ze mij er volgend jaar nog terug willen zou ik het zeker overwegen om terug te gaan en eventueel vast daar te beginnen.
Om alles op een rijtje te zetten. Mijn 3 en halve maand bij Rheinland Air Service zijn voorbij gevlogen. Ik vond het zelfs jammer dat het zo snel gedaan is en dat ik nu weer voor een jaar achter de boeken moet duiken voor mijn B1 te halen en alle parts die daarbij horen te halen. Ik heb zoveel geleerd op die paar maanden dat kan je je bijna niet voorstellen. Ik heb ook genoten van de verschillende culturen. Zo heb ik voor de eerste keer ooit schnitzel gegeten. En natuurlijk in het bedrijf zelf kwam wel eens vaker Duitse muziek op.