Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Mijn stage bij Hangar 901

Mijn stage bij Hangar 901

Sino Schoonbrood op 03/06/2024

Laat ik mij kort voorstellen…

Leuk dat je voorbijkomt om over mijn ervaring bij Hangaar 901, gelegen op Frankfuhrt-Hahn Airport in Duitsland, te lezen. Deze ervaring deel ik maar al te graag!

Mijn naam is Sino Schoonbrood en afgelopen jaar al afgestudeerd als Vliegtuig Mechanicus. Momenteel doe ik één jaar extra om ook de opleiding Vliegtuig Avionicus (B2) te kunnen voltooien aan het Aviation Competence Centre te Maastricht-Aachen Airport.

Ik ga jullie over mijn stage-ervaring bij Hangaar 901 Aircraft Maintenance GmbH vertellen. Vanaf hoe het allemaal begon en hoe het allemaal eindigde.

Hoe het allemaal begon…

Tijdens mijn Mechanica opleiding hebben wij al twee stage-ervaringen opgedaan. Ik heb al aan kleine privéjets en middelgrote civiele vliegtuigen mogen werken. Het doel van deze stage was dan ook om dit keer aan grote civiele vliegtuigen te mogen werken.

Kennismaking met het bedrijf

Zo ben ik gaan zoeken en kwam ik bij het bedrijf Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH uit, gelegen in Hahn in Duitsland. Gelukkig is onze school bekend bij dit bedrijf en verliep het sollicitatieproces soepeltjes.

Ik kreeg al snel een uitnodiging voor een gesprek en een rondleiding waarna we ook het contract hebben ondertekend.

Het bedrijf: Hangar 901 Aircraft Maintenance GmbH

Hangar 901 is een vliegtuigonderhoudsorganisatie die groot en klein onderhoud kunnen uitvoeren aan bijna alle Airbus en Boeing vliegtuigen. Het bedrijf heeft sinds kort twee grote hangaars waar makkelijk een Boeing 747 of Boeing 777 in past met eventueel nog een kleiner vliegtuig.

Zij hebben ook een locatie in Erfurt waar groot onderhoud aan kleinere vliegtuigen wordt uitgevoerd zoals de Airbus 320 of Boeing 737 series. Waar ik heb gezeten, in Hahn, is de hoofdbasis van het bedrijf waar onderhoud aan grote vliegtuigen wordt uitgevoerd. Daarnaast biedt het bedrijf ook nog lijn onderhoud op airports zoals Frankfuhrt am Main, Saarbrücken of Berlijn.

Vertrek

Het leuke van deze stage is dat ik met een klasgenoten bij dit bedrijf samen ging werken. We hebben dan ook samen een gedeelde woning kunnen vinden wat op ongeveer 25 minuten rijden van het bedrijf lag. Een dikke week voordat de stage werkelijk zou beginnen zijn we met een grote bus van een kennis, volbeladen richting de woning gereden om deze te kunnen inrichten. We moesten zelf namelijk nog voor meubels zorgen. De bus was heel fijn gezien wij met spullen van twee man alles in één autorit meekregen.

Eén van de redenen dat wij namelijk specifiek voor deze woning had gekozen was omdat deze woning groot was. Beide hadden we onze eigen slaapkamer. Een super moderne keuken met ook nog een soort van werkkamer, woonkamer en een moderne badkamer. Ruimte zat!

Hangar 901 Aircraft Maintenance

Op de basis Hahn wordt zoals al eerder gezegd, onderhoud uitgevoerd aan grote vliegtuigen. Toen ik de eerste keer in de hangaar binnenkwam stond er ook een Boeing 747 van KLM en een Boeing 777 van Air France. Geweldig groot!

De eerste 2 á 3 stageweken zijn altijd inkomen. Jij moet de werknemers leren kennen en zij moeten jou leren kennen en weten of ze je kunnen vertrouwen.

Na de eerste weken ging het dan ook steeds beter en mocht je steeds meer dingen zelfstandig uitvoeren (die altijd worden gecontroleerd in de luchtvaart) en helpen met werken in alle vormen.

Natuurlijk waren er veel Duitsers dus werd er uiteindelijk iets meer Duits gesproken dan Engels, echter tijdens het werk werd veel Engels gebruikt vanwege de vaktermen. Uiteindelijk gingen beide talen, Duits en Engels, simpelweg vloeiend en zo ook het schakelen tussen de talen.

Ik had bij het bedrijf twee verschillende diensten. Het bedrijf werkt met de vroege-dienst en de late-dienst. Deze diensten werden wekelijks afgewisseld en voor mij dus ook. Wij werkten van maandag tot en met vrijdag in de vroege-dienst van 06.00 tot 14.30 uur of de late-dienst van 14.30 tot 23.00 uur.

Het verblijf

Beide diensten zijn prima te doen. Bij de vroege-dienst is het natuurlijk wel erg vroeg opstaan gezien wij 25 minuten moesten rijden. Dus de wekker ging dan al om half 5 in de ochtend om vervolgens om kwart over 5 in de auto te zitten. Het was dan wel lekker om vroeg klaar te zijn en na werk met mijn klasgenoot direct naar de sportschool te gaan en vervolgens thuis lekker te kunnen eten.

Dit was met de late-dienst iets anders, want dan moesten we ons op werk voorzien van avondeten in de grote pauze om 18.00 uur. In het begin was dit ritme even wennen maar uiteindelijk ook prima te doen. Het voordeel van deze dienst was dat je niet zo ontzettend vroeg hoefde op te staan.

Er is bij Hahn niet heel veel in de omgeving behalve ontzettend veel en mooi landschap. Tijdens de weekenden konden wij met onze auto de omgeving verkennen of hier en daar een mooie wandeling maken.

Bijna 14 Juni

En dan breken de laatste weken aan. Ik heb veel mogen doen en heb veel geleerd. Ik heb aan veel verschillende vliegtuigen nieuwe werkervaring op mogen doen. Het doel was om aan grote vliegtuigen te kunnen werken, en dat is gelukt!

Ik heb veel kunnen leren op het gebied van testen, trouble-shooten en algemene vliegtuigkennis. Ik heb veel nieuwe werkzaamheden bijgestaan en uitgevoerd die ik van tevoren nog niet heb kunnen doen. Ook heb ik kleine zelfstandige taken mogen uitvoeren waarbij het belangrijkste als stagiair is, dat je het vertrouwen tot je neemt maar ook de verantwoordelijkheid. Dus altijd het laten controleren van je werk zodat je zeker bent dat het goed is uitgevoerd en dus de verantwoordelijkheid ook afdragen.

Uiteindelijk moetenwe dan ook onze spullen gaan inpakken, de kasten en bedden uit elkaar schroeven zodat we de bus weer kunnen volladen en richting ons thuisland kunnen gaan. Met een goed gevoel en veel nieuwe kennis gaan wij dan ook naar huis. Het was een mooie ervaring!

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken