Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
mijn Denemarken reis

Annekarien Moonen op 18/11/2022

Blog Denemarken

We zijn om 6:00 uur s’ochtends vertrokken bij school. De heen reis was erg gezellig. We hebben muziek geluisterd, spelletjes gespeeld en geslapen.

Dag 1 (3-10)

In de ochtend zijn we naar de school geweest, hier hebben we een rondleiding gekregen. Er waren veel verschillende opleidingen op de school. Er was bijvoorbeeld een autogarage in de school, voor de leerlingen die graag monteur wilde worden. Tijdens de rondleiding werd er ook vertelt over de duur van de opleidingen en wat de leerlingen allemaal moeten doen. Zo werd er bijvoorbeeld vertelt dat de leerlingen in het éérste jaar alleen maar op school zijn en na het eerste jaar op stage gaan. Tussendoor komen de leerlingen dus niet meer naar school.

Na de rondleiding door de school hebben we een stads en een strand wandeling gemaakt. Ook zijn we even gaan kijken bij een platenwinkel. Dit was erg interessant, ze krijgen vaak bestellingen uit Nederland en sturen bijna iedere dag wel iets op. Na de rondleiding door de stad zijn we terug gegaan naar de campus.

Dag 2 (4-10)

Vandaag zijn we naar kysthotellet geweest, hier hebben we een rondleing gekregen door het gebouw en verschillende vergaderruimtes mogen zien. We hebben ook de kans gekregen om te praten met de chef. Hij vertelde over hoe hij het aanpakt als er een grote groep komt. Ook hebben we het gehad over de hoge gas prijzen en hoe het hotel daar mee omgaat. De manager vertelde dat ze bijvoorbeeld proberen om veel kamers naast elkaar te gebruiken zodat ze niet het hele gebouw hoeven te verwarmen. Ze kunnen nu bijvoorbeeld alleen de ruimtes verwarmen waar mensen verblijven en de ruimtes die voor iedereen toegankelijk zijn zoals de ontbijtzaal. Ook besparen ze door niet alle lampen aan te zetten. Ze zetten nu bijvoorbeeld maar 1/3 deel van de lampen aan.

Na de rondleiding hadden we pauze. In de pauze zijn we naar een mooie plek gegaan om foto’s te maken en te genieten van het uitzicht.

Na de pauze zijn we naar het volgende hotel gegaan, het eten hotel Marina. Hier hebben we ook een rondleiding gekregen van: verschillende kamers, de keuken, en het zwembad. Ook hebben we hier hun zelf gebakken brood geproefd.

Dag 3 (5-10)

Vandaag zijn we naar Argo Food Park gegaan. Argo Food Park is een specifiek ecosysteem voor agrarische en voedingsbedrijven. Het is een erg groot bedrijf want het heeft 80 bedrijven en 1200 medewerkers in dienst. Ze helpen ondernemers met het opstarten van hun bedrijven, houden zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe voedingsproducten en het verminderen van voedselverspilling.

Na de lunch zijn we naar de universiteit gegaan. Hier hebben naar meerdere presentaties mogen luisteren. Daarna zijn we gaan kijken in de test lokalen en bij de kasten waar ze experimenteren met het telen.

Dag 4 (6-10)

Vandaag zijn we aan de slag gegaan met een traditioneel Deens kerst diner. We hebben buikspek, gekarameliseerde aardappeltjes, ingelegde komkommer, rode kool, rijst pudding en verschillende sauzen voor erbij gemaakt. In de rijst pudding wordt altijd een amandel verstopt en de gene die de amandel vindt krijgt een kleinigheidje.

Dag 5 (7-10)

Vandaag zijn we naar een appelgaard gegaan. Toen we aankwamen hebben ze uitgelegd wat we vandaag gingen doen. Het was leuk om de appels te verzamelen. Toen alle appels uit de boom waren hebben we ze samen in kratten gedaan en naar de plek gebracht waar we sap gingen maken. Ook hebben zelf sap mogen persen. Het was echt een leuke dag.

Dag 6 (10-10)

Vandaag zijn we met een gids het bos in geweest. Hier zijn we gaan zoeken naar ingrediënten om mee te koken. We zijn begonnen met het verzamelen van beukennootjes tussendoor hebben we meerdere bessensoorten verzameld. Ook hebben we plantjes gevonden die je in je salade kan doen. Ook zijn we naar het strand geweest hier hebben we zeekraal en zeewier geplukt om mee te koken. Het was heel leerzaam en heel interessant.

Dag 7 (11-10)

Vandaag hebben we gekookt met de ingrediënten die we gister gevonden hadden. Ook hebben we brood gebakken voor het project van de volgende dag. Ik heb geholpen met mintkoekjes bakken, het maken van beef wellington en brood bakken. Na afloop moesten we uitleg geven over onze gerechten en hebben we het samen opgegeten.

Dag 8 (12-10)

Vandaag hebben we verschillende restaurants bezocht. We zijn begonnen bij restaurant Havnaer. Het was heel leuk om te horen dat ze het interieur zelf gemaakt hebben. Het was ook leuk om hun verhaal te horen. Ook hebben we twee gerechtjes mogen proeven.

Hierna zijn we naar MIB geweest, zij hebben meerdere concepten in dit gebied. Ze hebben dus niet alleen dit restaurant maar ook een bakkerij en een kantine in de buurt. We zijn bij alle concepten gaan kijken. Het was heel leuk om te zien hoe de verschillende concepten toch één geheel uitstraalde door de manier van werken en de producten die ze gebruiken en verkopen.

Daarna zijn we naar substance gegaan, één sterren restaurant met één menu van wel 15 gangen. Het restaurant ligt boven in een kantoor gebouw met uitzicht op het water. Het was heel leuk om te zien hoe rustig de jongens bleven terwijl we veel van hun mise-en-place tijd gebruikt hebben om vragen te stellen. Het viel mij ook op dat het allemaal jonge mensen waren die er werkten, heel leuk om te zien.

Dag 9 (13-10)

Vandaag zijn we de keuken weer ingegaan om smorbrot te maken. Smorbrot is eigenlijk een goed belegde boterham. Het was echt leuk om de speciale combinaties te zien, het zag er ook allemaal heel kleurrijk uit. Blijkbaar is er in Denemarken ook een wedstrijd voor het mooist belegde smorbrot, dus we hebben er onder elkaar ook een wedstrijdje van gemaakt. Mijn groepje had niet gewonnen maar we hebben het wel heel leuk gehad.

Dag 10 (14-10)

Vandaag hebben we echte Nederlandse (Limburgse) specialiteiten voor de Deense studenten gemaakt. We hebben koude schotel, zuurvlees met friet, appeltaart, broodjes en wentelteefjes gemaakt. Tijdens het koken hebben we echte Limburgse muziek gedraaid. Na het koken hebben we uitgelegd wat het is en het natuurlijk ook samen opgegeten. Na het eten hebben we gezamenlijk afgesloten en iedereen bedankt voor hun gastvrijheid, we hebben een geweldige tijd gehad.

We zijn terug gegaan naar de campus en hebben al onze spullen ingepakt. We zijn nog met z’n alle gaan eten en hebben onze docenten nog even bedankt voor de organisatie. Om 21:00 zijn we vertrokken bij de campus, dit was het begin van onze terugreis. In de bus hebben we vooral bijgeslapen, maar zeker ook genoten van de laatste momenten met elkaar. Rond 8:30 waren we terug op school.

Het was een super leuke en leerzame reis.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken