Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Girona-project 2023

Devin Smeets op 09/05/2023

Girona 2023,

Op 20 maart vertrokken we om 13:00 uur vanaf het station in Maastricht naar Eindhoven. Na aankomst in Eindhoven namen we de bus naar het vliegveld, waar we snel onze koffers incheckten en iets aten. Daarna moesten we nog lang wachten voordat we konden boarden. De vlucht duurde ongeveer 2 uur en eenmaal geland in Barcelona namen we een taxi naar het station en vervolgens de trein naar Girona, waar we werden opgewacht door Jordi, de directeur van ETG. Hij bracht ons naar ons appartement. We hebben daarna nog pizza gehaald om mijn verjaardag te vieren.

Op 21 maart moesten we vroeg opstaan en werden we ontvangen door mevrouw Blume en meneer Haupst. We gingen samen naar ETG en werden begroet door een van de docenten. We kregen een presentatie over de school en een rondleiding. Daarna werden we in groepjes ingedeeld en kregen we onze planning. We gingen Girona verkennen met de studenten, dronken iets en deden boodschappen voordat we terugkeerden naar het appartement om uit te rusten.

Op 22 maart waren we weer vroeg op school om te werken aan ons project. Later gingen we naar Besalu om te wandelen en vervolgens naar Banyoles, waar we rond het grote meer liepen. Na de wandeling gingen wij hamburgers eten in de stad en keerden vervolgens terug naar het appartement.

Op 23 maart hebben we met ons alle gewerkt aan het (voor mijn groepje het Maastrichtse) project. In de middag kregen wij vrije tijd. Samen met Mitra en andere hebben we lekker op het balkon in de zon gezeten, zijn nog de stad in geweest en hebben lekker wat gegeten. In de avond gingen we samen met de Spaanse studenten en de Nederlandse leraren en studenten gezellig uit.

Op 24 maart begon de dag met een gezamenlijk ontbijt bij een erg gezellig koffiezaakje. De Spaanse studenten lieten ons daarna allemaal leuke plekjes zien in de stad. Na het bezoekje aan de stad gingen we met ons alle lunchen/dineren bij een sushi restaurant. Hier gaven wij de Spanjaarden ook de cadeautjes die wij vanuit Nederlands hadden meegenomen. De cadeautjes bestonden uit magneten, tasjes, chocolade en stroopwafels

Op 25 maart gingen we met z'n allen met de trein naar Barcelona. Samen met Mitra, Emily en Valerie heb ik een taxi genomen naar het centrum. Hier hebben wij lekker koffie gehaald bij Starbucks, en zijn vervolgens alle hotspots gaan bekijken. In de middag hebben wij een bezoekje gebracht aan het prachtige strand. Bij een hippe strandtent hebben wij lekker geluncht. Ook hebben wij foto’s gemaakt voor de websites

Op 26 maart hadden wij eigenlijk nog een dagje Barcelona op de planning staan, alleen is dit niet doorgegaan. Dit komt mede doordat wij ons allemaal hadden verslapen. In de middag kwamen mevrouw Boei en meneer Ubags aan. Samen met hen hebben wij op een terrasje wat gegeten en gedronken. De rest van de dag hebben wij doorgebracht in de stad, en bij ons appartement.

Op 27 maart zijn we de dag begonnen met het halen van een koffietje bij een leuke koffiebar. Daarna zijn wij weer verder gaan werken met het Girona-Maastricht-project. Toen we onze taken hadden afgerond zijn we naar het stadje Platja d’Aro gegaan. We hebben lekker geluncht aan het strand, en zijn daarna nog over de boulevard gaan lopen.

Op 28 maart zijn we vroeg vertrokken naar Figueras. Eenmaal aangekomen zijn we samen gaan ontbijten en hebben we bij de verschillende fruitmarkten een kijkje genomen. We hebben het museum van de bekende kunstenaar Salvador Dali bezocht. Daarna ben ik nog samen met Mitra een kijkje wezen nemen bij wat winkeltjes.

Op 29 maart zijn wij in de ochtend verdergegaan met het project. In de late middag stond er een beurs voor ons op het programma. Op deze beurs stonden verschillende scholen uit de regio. Deze scholen vertelde vervolgens wat over de verschillende opleidingen die zij aanbieden. Helaas werd alles in het Spaans verteld, dus wij konden er weinig van verstaan. In de avond hebben wij gezellig met ons 6 gedineerd bij een hidden-gem restaurant.

Op 30 maart zijn we de ochtend begonnen met het halen van broodjes en koffie, om vervolgens een wandeling te maken over de stadsmuur van Girona. Om 14:00 hadden wij in het Consul een meeting met enkele docenten van onze opleiding en bestuursleden van VISTA. Hierbij hebben een aantal mensen een praatje gehouden over de voortgang van hun project.

Op 31 maart hebben wij het prachtige plaatsje Calella bezocht. De dag begon met een prachtige kustwandeling langs het strand, de typische Spaanse woningen en de vele monumenten. Na het wandelen hebben we lekkere ijsjes gehaald en hebben we lekker op het strand gelegen. Medeleerlingen hebben zelfs een korte duik genomen. In de middag zijn we teruggekeerd naar Girona en hebben hier de hele middag ons eigen ding kunnen doen.

In de avond hebben we met alle leerlingen en de docenten een afscheidsdiner gehad bij een burger-restaurant. Het eten was niet lekker, maar het was wel erg gezellig.

Op 1 April zijn we teruggevlogen naar Brussel. In de ochtend hebben we de laatste spullen opgeruimd en ingepakt voordat we uitcheckten. Nadat we onze koffers in de auto hadden geplaatst, hadden we nog wat vrije tijd over. Ik heb verschillende winkeltjes bezocht en ben nog naar de lokale markt geweest. Later hebben we met z'n allen iets gegeten voordat we naar het vliegveld zijn gegaan. Op het vliegveld moesten we aardig lang wachten en onze vlucht had vertraging. Uiteindelijk kwamen we rond 12:30 uur aan in Brussel en zijn we rond 14:45 uur teruggekeerd in Maastricht.

Dit is mijn Girona-blog.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken