Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Denemarken Excursie 2022

Melvin Stolarski op 25/11/2022

Denemarken Reis

3 t/m 14 oktober 2022

MOH03

Melvin Stolarski

2 Oktober 2022

We begonnen de reis op 2 oktober in Heerlen langs het Vista College. Hier wachtte de bus op ons en om 06.00 uur vertrokken we richting Grenaa. In deze busreis kregen we de kans om mekaar te leren kennen en uit te kijken naar de leuke dagen die ons te wachten stonden. Toen we aankwamn in Grenaa kregen we onze slaapplek voor de komende 2 weken te zien. Dit was de campus die toebehoorde bij de game opleiding van Viden Djurs.

3 oktober 2022

De dag begon vroeg om 08.45 in de kantine van de Deense school waar wij begroet werden door de Deense studenten waarmee wij de aankomende 12 dagen verschillende activiteiten mee gingen doen.

Op deze dag kregen wij een rondleiding door de school en vervolgens een rondleiding door Grenaa.

Tot slot gingen wij allemaal de keuken in. Hier werden wij in groepjes verdeeld en maakten wij een typisch Deens gerecht: aebleskiver. Dit gerecht is te vergelijken met onze Nederlandse poffertjes. Het enige verschil is dat aebleskiver wat ronder van vorm is.

4 oktober 2022

Om 08.45 stonden wij klaar bij het Kysthotellet Djursland. Dit is een hotel wat zich vooral focust op zakelijke gasten. Hier kregen wij een uitgebreide rondleiding door het hotel, van de gecompliceerde financiën tot het hoe je eten serveert voor 400 man tegelijkertijd.

Na deze rondleiding kregen wij nog een rondleiding in het hotel wat precies tegenover lag. Dit was het Hotel Marina. Dit hotel is meer gefocust op leisure gasten. Ons werd verteld over hoe alles gemanaged moet worden, van marketing tot dagelijkse bezigheden in de keuken en het restaurant.

5 oktober 2022

Om 8.00 vertrok de bus vanuit de school richting Agro Food Park in Aarhus. Dit is een plaats van voedsel innovatie. Dit park heeft meer dan 80 bedrijven en 1200 medewerkers in totaal.

We kregen een rondleiding in de keukens en praatten over hoe er anders gedacht kan worden als we het over voedsel hebben.

Hierna gingen we naar het Department of Food Science, een gedeelte van Aarhus universiteit. Hier kregen wij een introductie over voedsel in de context van duurzaamheid en gezondheid. Ook kregen we een tour door de universiteit en de faciliteiten die meer gefocust zijn op de toekomst.

6 oktober 2022

Om 08.45 stonden we alweer klaar in de keuken van de school. Vandaag gingen wij weer een typisch Deens gerecht maken, deze keer volledig in het teken van de feestdagen. Dit was een unieke ervaring. Koken is normaal gesproken niet mijn sterkste punt, dus ik heb deze dag ontzettend veel geleerd.

7 oktober 2022

Om 08.00 uur het ’s ochtends stond de bus alweer klaar om ons richting de volgende activiteit te brengen. Deze keer stond alles in het teken van appels plukken. We bezochten namelijk een appel plantage. Deze plantage is van het bedrijf SJASK. Van de geplukte appels wordt door dit bedrijf wijn en cider gemaakt.

10 oktober 2022

Om 08.45 stonden wij klaar bij een groot bos. Hier werden wij verwelkomt door een lerares van organische landbouw. Zij bracht ons naar allerlei speciale plekken in het bos en de zee waar wij verschillende soorten kruiden, bessen en andere soorten wild fruit en groenten mochten oogsten.

11 oktober 2022

Om 08.45 stonden wij weer klaar in de keuken. We werden weer in groepjes verdeeld. Vandaag was creativity day. Elk groepje mocht dus zelf kiezen wat zij gingen maken. Dit met inspiratie van de ingrediënten die we de vorige dag in het bos hadden geoogst. Ik heb met mijn groepje varken tenderloin gebakken met pastinaakpuree.

12 oktober 2022

Op deze dag stonden we alweer klaar om 08.15 bij de school waar de bus klaarstond om ons richting Aarhus te brengen. Hier gingen wij 3 verschillende bedrijven bezoeken die ons allemaal iets te vertellen hadden over hun bedrijf.

Het eerste restaurant wat wij bezochten was Restaurant Havnaer. Dit restaurant is pas een jaar open en de eigenaren vertelde over hun ervaring als beginnend ondernemer. Ook vertelde ze over hun unieke inrichting van het restaurant en we kregen nog 2 gerechten om te proeven in de keuken.

Het volgende bedrijf waar wij naartoe zijn geweest is MIB. Dit is een wat groter bedrijf wat niet alleen een restaurant heeft, maar ook een bakkerij en kantine. Ondanks dat deze concepten los van mekaar zitten, zie je toch door het design dat het vanuit hetzelfde bedrijf komt.

Tot slot gingen we naar Substance. Dit restaurant heeft al 1 Michelin ster en 1 menu wat bestaat uit maar liefst 15 gangen. Wat mij verbaasde is dat het restaurant niet groter was als mijn eigen woonkamer. Dit bracht de sfeer van het bedrijf echt naar boven.

13 oktober 2022

Om 08.45 stonden we weer klaar in de keuken. Het volgende typisch Deense gerecht dat deze keer op het programma stond was Smorbrot. Smorbrot is eigenlijk gewoon een goed belegde boterham. Er werden weer groepjes gemaakt en om de dag nog wat leuker te maken, hadden we onder alle groepjes een wedstrijd voor wie het mooist belegde smorbrot zou gaan maken. Helaas heeft mijn groepje niet gewonnen.

14 oktober 2022

Ook vandaag stonden we weer om 08.45 uur klaar in de keuken. Echter gingen wij deze keer geen Deens gerecht maken met de Deense studenten. Deze keer maakten wij een typisch Limburgse brunch speciaal voor de Deense studenten en leraren. Er werden weer groepjes gemaakt en ik mocht samen met een klasgenoot verse broodjes maken. Dit was een zeer leuke ervaring.

Het ’s avonds om 21.00 uur vertrokken we vanuit de campus weer terug naar huis. Van de reis terug kan ik me niet meer zoveel herinneren, aangezien grotendeels lag te slapen. Het ’s ochtends om 08.00 uur waren wij weer terug in Nederland en stonden onze ouders ons op te wachten bij het Vista College.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken