Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Denemarken blog Rodney

Rodney Prevo op 30/05/2024

Denemarken blog

Rodney Prevo

April 2024

Dag 1

De dag begon rustig met een ontbijtje en vervolgens vertrokken we naar Vinddjurs (school), waar we een warm welkom kregen en een rondleiding. Daarna zijn we naar het strand gegaan en hebben we een strandwandeling gemaakt. Bij terugkomst op school hesen we gezamenlijk de Deense vlag en daarna hebben we æbleskiver gemaakt met de Deense studenten, die overigens erg lekker waren. Na schooltijd zijn we met de directeur van de school naar Grenaa City geweest voor een korte rondleiding en uitleg over wat er allemaal te vinden en te doen is.

Dag 2

We begonnen de dag weer met een ontbijtje, waarna Dirk, de buschauffeur, de Deense studenten ophaalde en we naar Anderson Winery gingen. Daar kregen we een tour en uitleg over hun productie en de manieren van fruitwijn maken. We hebben een heerlijke wijnproeverij gehad en daarna een mooie aankoop gedaan. Na een korte lunch vervolgden we onze reis naar het grootste concertgebouw van Denemarken, wat op zich wel interessant was maar niet helemaal mijn ding omdat het vooral om geld leek te draaien voor de eigenaar. We sloten de avond goed af bij een kebabzaak. En daarna nog een gezellige avond ervan gemaakt door het kijken van de classico van real Madrid tegen Barcelona (spijtig geëindigd in 3-2).

Dag 3

We bezochten het grootste ziekenhuis van Denemarken met ongeveer 10.000 personeelsleden in de stad Aarhus. Het was leerzaam om te zien hoe alles daar georganiseerd wordt met betrekking tot de keuken, de dieetwensen van patiënten, hygiëne en de efficiënte bereiding van goede, makkelijke en voedzame maaltijden. Daarna gingen we naar de Arla-fabriek aan de overkant van de straat, waar we heerlijk lunchten en een sneakpeek kregen in hun keuken/gebouw. We hadden een nabespreking over hoe we het vonden, waarna Dirk ons weer veilig terugbracht naar de campus, waar we de dag afsloten met een potje voetbal.

Dag 4

Op dag 4 vierden we de verjaardag van Brigitte door typische Deense feestgerechten te maken, gekoppeld aan de Deense keuken. Samen met de studenten hebben we heerlijke taart, brioche broodjes en een traditionele verjaardagstaart gemaakt, die de vorm had van een mannetje en versierd was met snoepjes. Alles moest natuurlijk geproefd worden en naar mijn idee was het zeer geslaagd. En in de avond zijn we gaan eten bij een burgerzaak gaan eten op advies van een Deense student (die toevallig daar werk) en dan was echt fantastisch.

Dag 5

We sloten de week af met een bezoek aan Aarhus, waar we een kijkje namen in het Radisson Blu Hotel, wat echt enorm was. We bezochten de lobby, de vergaderzalen en natuurlijk ook de keuken. We hoorden dat ze ook gebruik mogen maken van de aangrenzende winkels bij het hotel. Daarna brachten we een bezoek aan het museum van Aarhus, wat indrukwekkend was door de verschillende kunststijlen, van complex tot eenvoudig. Gezellig reden we met Dirk terug naar Grenaa en sloten de avond af met een barbecue onder leiding van onze Engels docent/topchef en compagnon, waar het helaas op eens ging regenen dus hebben we met paraplus de BBQ beschermd en toen het droog was zijn we gewoon verder gegaan.

Dag 6

Dag 6 hebben wij een bezoekje gebracht aan een bio school en een wandeling door de natuur gemaakt onder leiding van een botanicus en die heeft ons laten zien wat we wel kunnen eten maar ook wat niet en heeft ons van alles laten proeven en zijn we daarna ook de zee in gegaan om daar van alles te plukken/verzamelen na een lunch te hebben gehad zijn we naar molskroen vertrokken en hebben we onder leiding van hun sommelier een kijkje gehad in het bedrijf met een groene ster en een gourmet maar ook een a la cart gedeelte inclusief een kleine blik op de kamer en feest zalen gehad.

Dag 7

Deze dag hebben we weer doorgebracht in de keuken van videndjurs en hebben we in groepjes met de Denen op eigen creativiteit een gerecht moeten maken met allemaal een anders soort hoofd ingrediënt bijv. een groep vis, rund, kip, varken, en lam ook in dit gerecht werd ons ook gevraagd om de kruiden/ingrediënten te gebruiken die we de dag ervoor geplukt hebben en vanuit daar mocht iedereen een eigen gerecht maken wij hadden in ons groepje rund eruit geplukt en daar hebben wij een bereiding mee gemaakt me asperges aardappel puree en een port saus dat hebben we gepresenteerd en gegeten na dat zijn we terug gegaan naar de campus en gebruik gemaakt van het heerlijke zwembad inclusief bubbelbad en sauna.

Dag 8

Op dag 8 hebben we de Deense specialiteit smörrebröd gemaakt ook weer met verschillende bereidingen zoals paling, varken, rund en aardappel en deze keer moest elk groepje alle categorieën maken en kwamen we op een totaal van +100 prachtig belegde broodjes dus dit is zoals eigenlijk elke creatie natuurlijk weer geslaagd en zag er weer fantastisch uit mooi gepresenteerd en terug gekeerd naar de campus even gevoetbald en s ’avonds een burger BBQ gehad en allemaal netjes terug gekeerd naar de kamertjes en heerlijk geslapen.

Dag 9

Op deze dag zijn we s ’morgens vroeg weer naar Aarhus vertrokken en hebben we in het prachtige 2 sterren Michelin restaurant Ghrelin rond kunnen kijken met uitleg erbij van de Head chef en ook de ceo van het bedrijf dit was denk ik een van de beste zaken die ik ooit bezocht/gezien heb na deze fantastische tour doorgelopen naar een foodhall met allemaal verschillende kraampjes allemaal met compleet ander eten daar heerlijk gegeten en na de pauze een kleine wandeling door het gebouw gemaakt vervolgens naar het buurbedrijf gegaan die op de 10/11de verdieping zaten met een roof top bar met uitzicht over zo goed als heel Aarhus. De laatste avond heel leuk afgesloten met eerst nog even zwemmen en daarna met z’n allen bowlen en na het bowlen nog een bezoekje bij de Mac Donalds.

Dag 10

De laatste

Vroeg uit de veren om nog wat laatste dingetjes in te pakken en op te ruimen en daarna nog even naar de school om Nederlandse gerechtjes te introduceren namelijk zuurvlees met friet en koude schotel dat met de hele groep gegeten en daarna een speech van onder andere birgidde en meneer Fieten een certificaat uitreiking van Carsen die zijn speech gedeeltelijk in het Nederlands probeerde en toen na het afscheid van de Deense studenten en het gebouw terug naar de campus om de spullen op te halen en zijn we vertrokken richting ons mooie nederlandje.

Het was een hele mooie ervaring en we hebben er met zijn alle een geweldige 2 weken van gemaakt met hier en daar wat moeilijkheden maar ook zeker hele veel positieviteit

Amen!!

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken