Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Denemarken Blog oktober 2022

Kirsten Sterck op 18/11/2022

Dag 1

Zondag 2 oktober 2022

Vandaag vertrekken we naar Denemarken. We vertrokken heel vroeg in de ochtend. Om 06:00 uur vertrokken vanuit Vista College Heerlen. Het was een lange reis. We hebben een paar pauzes gehad en we waren rond de avond gearriveerd in de campus. Toen kregen we een rondleiding en hebben we onze kamer gekregen. Daarna mochten we ons opfrissen en gingen we avondeten bij de kantine. Als laatst hebben we onze koffers uitgepakt en zijn we gaan slapen.

Dag 2

Maandag 3 oktober 2022

We hebben de eerste dag de leerlingen ontmoet. We kregen een rondleiding van de school waar we de hele school hebben gezien. Daarna zijn we naar het strand geweest. Het was echt heel mooi. Na dat we naar het strand zijn geweest gingen we naar het dorpje. Het dorpje had heel veel kleine winkeltjes, en 3 supermarkten. Toen we terug waren hebben we ook nog iets gemaakt het waren Deense poffertjes. Na dat we het hadden geproefd gingen we opruimen en was de eerste dag voorbij.

Dag 3

Dinsdag 4 oktober 2022

Vandaag hebben we 2 hotels bezocht. We zijn eerst naar hotel Kysthollet Djursland geweest. In het hotel zijn er veel vergaderruimtes. Ze hebben in totaal 160 kamers verdeeld over de 2 verdiepingen. Het had een zakelijke uitstraling.

Toen de rondleiding klaar was hadden we een pauze. In de pauze zijn we naar een Cliff geweest met de bus. Het was heel mooi en zeker iets om erheen te gaan als je in de buurt bent.

Na de pauze zijn we naar hotel 2 geweest. Het hotel heet hotel Marina. Hotel Marina had een luxe uitstraling. Ze hadden veel faciliteiten zoals, een zwembad en fitnessruimte. Alle twee de liggen dicht bij het strand.

Dag 4

Woensdag 5 oktober 2022

We gingen vandaag vroeg opstaan. We gingen naar Agro food park en naar een van Aarhus Universiteit. Ze willen het eten groener maken. Dus gezonder. Het was een hele interessante dag! Bij de universiteit hadden we naar presentaties geluisterd. En zijn we naar testlokalen geweest.

Dag 5

Donderdag 6 oktober 2022

We gingen vandaag koken op school. We hadden een traditioneel Deens kerstdiner gekookt. We hadden gebruinde aardappels gemaakt, met varkenshaas, met roodkool en ingemaakte komkommers. En als dessert ris a la mande. Dat kan je vergelijken met rijstepap. Na dat we alles hadden gekookt hebben we alles mogen proeven. Het was erg lekker. Ten slotte hebben we alles opgeruimd en was de dag voorbij.

Dag 6

Vrijdag 7 oktober 2022

Deze vrijdag zijn we naar een appel gaart geweest. We hadden vandaag appels mogen plukken en die moest je in bakken doen. Daarvan hebben we sap mogen maken met een sappenmachine. Het was een toffe dag!

Dag 7

Maandag 10 oktober 2022

We hadden 2 daagjes vrij en vandaag gingen we naar het bos om daar kruiden en fruit, groentes te zoeken voor de dag erna om er mee te koken. We hadden hazelnootjes, buiken nootjes, munt etc. we kregen heel veel uitleg over de natuur. En wat je wel kan eten en wat niet.

Dag 8

Dinsdag 11 oktober 2022

Vandaag hebben we gekookt met de groentes, fruit en kruiden die we hebben gevonden. Ik zat met een groepje met Luc en een Deens meisje. We moesten ook brood maken voor een andere dag omdat we smörrebröd gingen maken. Dus we hadden eerst dat brood gemaakt en uiteindelijk hadden we een brownie gemaakt. Met daarop jam, en bosjes met een soort van pruim.

Dag 9

Woensdag 12 oktober 2022

Vandaag zijn we naar 3 restaurants geweest. Als allereerst zijn we naar restaurant Havnaer geweest. Dit bedrijf heeft een jong team. Ze hebben ook heel veel vaste gasten van boven want boven het bedrijf waren allemaal flats. De inrichting van het hotel was heel mooi. De meubels in het bedrijf hebben ze zelf ontworpen en gemaakt.

Het tweede restaurant heet MIB. Het is een heel groot bedrijf met daarin een restaurant, een bakker en een soort van luxe kantine. Het interieur heeft een luxe uitstraling en het lag in een kantoorpand.

Het laatste restaurant heeft een ster. Het restaurant heet Substans. Het restaurant lag heel hoog dus je hebt er heel mooi uitzicht. De inrichting was heel schattig, dat kan je op de foto’s zien. Het team heeft altijd een vaste tijd om avond te eten. Het is een heel jong team en iedereen gaat goed met elkaar om. Als je daar gaat eten kan je voor 1 menu gaan.

Dag 10

Donderdag 13 oktober 2022

Vandaag zijn we naar school gelopen. We gingen koken. Een typisch Deens gerecht waar ze ook wedstrijden voor doen. Het heet smörrebröd. Het brood hadden we dinsdag al gemaakt. Dus deze dag ging je kijken wat je allemaal erop wou en het opstappelen tot een toren van eten op brood. Het liefste was dat je het brood niet meer ziet. Het was een hele leuke kookdag.

Dag 11

Vrijdag 14 oktober 2022

Vandaag was de laatste dag. We gingen typische Nederlandse gerechten maken. Zoals wentelteefjes, appeltaart, zuurvlees met frietjes, broodjes en koude schotel. Ik had die dag met een groepje appeltaart gemaakt. Toen iedereen klaar was hadden een paar mensen de tafels gedekt en kwamen alle Deense studenten en leraren om te genieten van de Nederlandse gerechten. Op het einde hebben we een diploma gekregen en hadden we de hele keuken gepoetst.

Na het koken gingen we de koffers inpakken want we gingen in de avond naar huis. We vertrokken om 21:00 uur. Het was een snelle reis terug. We waren rond 08:00 in de ochtend aangekomen in Heerlen. Dit was de laatste dag. Het was een hele bijzondere ervaring en ben blij dat ik mee ben gegaan.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken