Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Denemarken 2024

Samantha Höeveler op 21/05/2024

April 2024

DENEMARKEN

Samantha Höeveler HOK3.2

MAANDAG 15 APRIL

De wekker ging heel vroeg, maar gelukkig hebben we allemaal goed geslapen na de lange reis op de zondag.

We hebben omdat het de eerste dag was, gezamenlijk ontbeten. Om 08:40 gingen we met de bus richting school. Op school hebben we een korte rondleidding gehad en een soort voorstelronde.

Vervolgens zijn we samen met de Deense studenten naar het strand gereden en hebben we een korte strandwandeling gemaakt, daarna zijn we naar het centrum van Grenå gereden waar we ook een korte rondleiding hebben gehad.

Toen we een gedeelte van het centrum hadden gezien zijn we langzaamaan teruggelopen richting de school, waar we de vlag omhoog hebben gehesen en een pauze hebben gekregen om wat te gaan lunchen.

Na de pauze gingen we ons omkleden in onze kokskleren en hebben we groepjes gemaakt, ik zat samen met 2 meiden van onze school en een meisje van de Deense klas.

We hebben æbleskiver gemaakt, dit zijn een soort poffertjes als hoe wij ze kennen alleen zijn ze ronder van vorm en wat gekruider/zoutiger.

Toen we klaar waren met het bereiden hebben we ze kort opgewarmd in de oven en zijn we ze gezamenlijk gaan opeten in het restaurant. Na ongeveer een uurtje zijn we samen de keuken gaan poetsen, hebben we ons omgekleed en zijn we teruggereden richting de campus.

In de namiddag zijn we naar de winkel geweest en hebben we avondeten gehad. Daarna hebben we nog voetbal gekeken en zijn we zelf nog gaan voetballen op het veldje achter de campus.

DINSDAG 16 APRIL

We zijn vroeg vertrokken om de Deense studenten op te halen en vervolgens samen richting Andersen Winery te rijden.

We hebben daar een rondleiding gehad en vooral gezien hoe de wijnen gebotteld en opgeslagen worden.

We mochten ook wat wijnen proeven, we hebben 2 witte, 2 rode, 2 rosé en een gin tonic wijn gehad. Zelf vond ik de rosé en rode wijnen het lekkerst.

We hebben na de rondleiding bij de supermarkt een kleine lunch gehaald en zijn vervolgens doorgereden naar Fuglsøcenteret.

Dit is een hotel met een eigen concert ruimte en rock museum. We hebben een korte rondleiding gehad in het hotel waarnaar we ook een kijkje mochten nemen hun keuken.

Ook dinsdag zijn we na de excursie naar de winkel geweest en vervolgens hebben we met z’n allen in een pizzeria gegeten.

WOENSDAG 17 APRIL

We zijn vandaag om 8:30 vertrokken richting de Deense school waar we de andere studenten hebben opgehaald.

Om 8:45 zijn we vertrokken richting Århus, hier hebben we het grootste ziekenhuis van Denemarken bezocht.

We hebben een rondleiding door de keuken gekregen. Ik vond persoonlijk dat dit het indrukwekkendste was, wat we deze week hebben gezien. Alles was zo enorm groot en hygiënisch. Over letterlijk alles was zo enorm goed nagedacht, het was een super ruime en vooral praktische keuken. Er wordt alles aan gedaan om de werknemers zo goed mogelijk te behandelen en het zware fysieke werk te verminderen.

We hebben een aantal dingen mogen proeven en daarna hebben we met iets te drinken erbij de mogelijkheid gekregen om nog vragen te stellen.

Nadat we weg waren bij het ziekenhuis hebben we een enorm lekkere lunch gehad bij Agro foodpark. We hadden een uurtje pauze waarnaar we een rondleiding hadden door de keuken, ook hierna hadden we de mogelijkheid om wat vragen te stellen.

We zijn toen we terug waren in Grenå nog even langs de winkel geweest en daarna hebben we nog wat gewerkt aan school gerelateerde dingen.

DONDERDAG 18 APRIL

We zijn om 8:20 gaan lopen richting school. Eenmaal aangekomen op school gingen we ons omkleden en hebben we de instructies gekregen over wat we gingen maken.

We zaten in hetzelfde groepje als maandag. We moesten per groepje 3 Deense verjaardag gerelateerde specialiteiten maken. Waaronder een cake, een soort grote koek en broodjes. Omdat het de verjaardag was van de Deense praktijk docent, hadden ze het restaurant versierd en hebben we gezamenlijk geluncht.

Na de lunch hebben we de keuken opgeruimd en gepoetst en zijn we ons gaan omkleden.

We zijn met een groepje gaan eten bij het restaurant waar een meisje uit de Deense klas werkt.

Na het eten zijn we teruggelopen naar de campus en hebben we met een groepje nog even bij het voetbalveld gaan zitten.

VRIJDAG 19 APRIL

Ook vandaag zijn we weer vroeg vertrokken om de Deense studenten op te halen. We zijn richting Århus gereden, waar we het Radisson Blu Hotel hebben bezocht.

We hebben hier een hele fijne rondleiding gehad door een deel van het hotel, waaronder de conferentiehal en de keuken.

Na de rondleiding kregen we nog wat te drinken en nog een algemene uitleg over het hotel en de afdelingen etc, ook hier was er de mogelijkheid om nog dingen te vragen.

Nadat de tour bij het hotel was afgelopen hadden we ongeveer anderhalf uur vrije tijd. We wilden gaan lunchen bij het museum, maar we zijn toch doorgelopen naar het centrum en zijn hier bij een tentje iets gaan eten.

Om 13:00 begon de tour bij het museum. We hebben eerst wat informatie gekregen over het museum zelf waarnaar we naar een kort kijkje in de keuken mochten nemen. Daarna mochten we plaats nemen in het restaurant, hier gaven de sommelier en de chef nog wat verdere informatie over hoe het er aan toe gaat als er diners of evenementen zijn.

We zijn nog even gaan kijken bij een soort uitkijkpunt bovenop het hotel en daarna kregen we vrijkaartjes voor het museum. We zijn nog ongeveer 2 uurtjes in het museum geweest en daarna zijn we teruggelopen naar de bus.

Als afsluiting voor de eerste schoolweek hebben de docenten ons getrakteerd op avondeten. We zaten met z’n allen rondom de barbecue op het pleintje op de campus. We hebben allemaal echt super lekker gegeten en ook echt leuke gesprekken gehad, die we normaal op school niet zo snel zouden hebben.

ZATERDAG 20 APRIL

We zijn vandaag met z’n allen naar Århus geweest. We waren met een groepje van 12 studenten en de buschauffeur was ook gezellig met ons mee.

We zijn eerst iets gaan eten bij een tentje wat onze docent aanraadde. Het was een soort loods met allerlei streetfood kraampjes en het eten was echt enorm lekker.

Na het eten zijn we nog naar een soort uitzichtpunt geweest bovenop een winkelpand en hier hebben we de tijd genomen om wat leuke foto’s te maken als aandenken. Achteraf zijn we nog wat winkels binnengelopen en voor we het doorhadden was het alweer tijd om naar de bus te gaan.

ZONDAG 21 APRIL

Vandaag mocht je zelf kiezen of je mee wilde gaan met de docenten of dat je op de campus bleef. Ik ging samen met 4 andere studenten mee.

We zijn eerst gaan kijken bij the cliffs of Sangstrup en hier hebben we ongeveer een half uurtje rondgelopen en genoten van het mooie uitzicht.

Daarna zijn we doorgereden naar Ebeltoft waar we hebben geluncht bij de Maltfabrikken.

Eenmaal teruggekomen bij de campus hebben we de rest opgehaald en zijn we nog naar de winkel geweest. De rest van de middag/avond hebben we gebruikt om een beetje bij te komen van de eerste week in Denemarken.

MAANDAG 22 APRIL

We zijn met de bus naar school gereden en we zijn daar om 8:45 vertrokken samen met de Deense studenten.

We gingen vandaag naar Kalø Økologisk Landburgsskole. Hier gingen we eerst het bos in om kruiden en bloemen te plukken die we de volgende dag moesten gaan gebruiken in de keuken. We zijn nog even in de stal gaan kijken bij de varkentjes en geiten en daarna zijn we met de bus naar het strand gereden. Op het strand moesten sommige mensen een soort pak aan waar ze mee in het water konden staan. Nadat we klaar waren bij het strand zijn we gaan lunchen bij de school.

Na de lunch zijn we vertrokken richting Molskroen. Dit is een hotel met een groene Michelin ster. Hier hebben we een rondleiding gekregen door de keuken, het restaurant zelf, een vergaderruimte, de wijnkelder en mochten we kijken in 2 van hun hotelkamers.

DINSDAG 23 APRIL

Vandaag moesten we op school gaan koken met de dingen die we gisterochtend hebben verzameld.

We moesten als eerst een kaartje uitzoeken en daarop stond met welk vlees we een gerecht moesten gaan maken. Wij hadden uiteindelijk varkenshaas.

We hebben ervoor gekozen om een rouleaux van de varkenshaas te gaan maken met als vulling een wortelmousseline. We hebben ook nog asperges gegrilld en een soort gyoza gemaakt, met een vulling van de overige stukken varkenshaas.

We hebben de bordjes gepresenteerd in het restaurant van de school en per groepje moest er iemand kort uitleggen wat voor een gerecht we hebben gemaakt. Toen hebben we geluncht en hebben we de keuken gepoest.

WOENSDAG 24 APRIL

We moesten vandaag om 8:30 op school zijn, waar we ons hebben omgekleed in onze kokskleding en de instructies van vandaag hebben gekregen.

We moesten vandaag Smørrebrød gaan maken, dit is een typisch Deens roggebrood.

We moesten 4 soorten maken;

1. Smørrebrød met haring, sla, kerrie salade, kappertjes, een hardgekookt ei en uien.
  2. Smørrebrød met aardappel, sla, gepekelde uien, chips, appel en dille mayo.
  3. Smørrebrød met rosbief, sla, remoulade, gepekelde rode uien, cornichons, tomaat, en mierikswortel.
  4. Smørrebrød met geroosterde varkenshaas, sla, gekookte rode kool, gepekelde uien, gepekelde komkommer en sinaasappel

DONDERDAG 25 APRIL

We moesten vandaag om 8:35 bij de bus zijn, zodat we de Deense studenten op konden halen.

We vertrokken richting Århus, om 10 uur hadden we een tour bij restaurant Ghrelin.

We hebben eerst geluisterd naar het verhaal van de chef en het ontstaan van zijn restaurant. Het was best indrukwekkend, want de mindset van deze chef is echt goud waard.

We hebben nog een korte tour gekregen door het restaurant, de keukens en de wijnkelder.

Na de tour bij Ghrelin zijn we doorgelopen naar Markedshallen Nicolinehus. Dit was een grote hal met allemaal kleine eettentjes, hier hebben we geluncht en na de lunch hebben we hier een korte rondleiding en uitleg gehad.

Als laatste ‘activiteit’ van vandaag hebben we nog een rondleiding gehad bij restaurant Tiende, zoals je misschien al uit de naam kan halen ligt dit op de tiende verdieping. Het uitzicht was echt mooi, maar persoonlijk vond ik de uitleg van het restaurant wat minder. Wel heb ik samen met wat andere studenten en de docenten een gesprek gehad met de barman, dit was tevens wel wat interessanter om naar te luisteren.

De buschauffeur kwam ons ophalen en toen zijn we weer teruggereden richting Grenå.

Omdat dit de laatste avond was hebben de docenten een tripje naar de bowlingbaan gepland en hebben we met z'n allen nog 2 uurtjes gebowld, waarna we zijn gaan eten bij de mac. We hebben onze koffers nog zo ver ingepakt en toen zijn we op tijd gaan slapen, want de vrijdag beloofde een lange dag te worden.

VRIJDAG 26 APRIL

Vandaag zijn we eerder opgestaan dan normaal, zodat we de laatste beetjes nog in konden pakken. We vertrokken om 8:20 richting school, we hebben ons omgekleed en de groepjes te horen gekregen. Ik zat in een super gezellig groepje met 2 Nederlandse meiden. Ons groepje moest zich gaan bezighouden met slagroomsoezen maken.

Vandaag stond in het teken van typische Limburgse/Nederlandse gerechten.

Toen alle gerechten klaar waren zijn we gaan lunchen in het restaurant. Na de lunch hebben we alle afscheidsspeeches gekregen. Ook hebben we de certificaten van de deelname aan het programma van Erasmus ontvangen.

We hebben nog een laatste groepsfoto gemaakt, waarnaar we de keuken snel hebben gepoetst.

Nadat we de Deense docente nog een keer hebben bedankt voor alles zijn we snel teruggegaan naar de campus, hebben we ons omgekleed, de bus ingeladen en zijn we na 2 onvergetelijke weken begonnen aan de terugreis.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken