Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Denemarken 2024

Audrey Bruls op 19/05/2024

Denemarken 14 t/m 26 april 2024

Audrey Bruls

Maandag 15-04-‘24

Vandaag hebben we kennis gemaakt met de directeur van de Deense school en ook met de leerlingen en docent van de horeca opleiding. We hebben samen met z'n alle een wandeling gemaakt over het strand in Grenaa. Nadat we terug in de bus waren zijn we naar het centrum gereden en hebben we een rondleiding gehad, we waren lopend terug naar de school gegaan. Een maal terug op school hebben we samen met de Deense studenten de Deense vlag gehesen. Hierna hadden we even pauze, na de pauze werden we verdeeld in 6 groepen en met je groep ging je aebleskiver (Deense poffertjes) maken. Dit is een traditioneel gerecht en maken ze rond de tijd van kerst. De schooldag was klaar en we gingen terug naar de campus. De jongens gingen voetballen en ik zat lekker te kijken hoe ze dat aan het doen waren. Vandaag hebben we op de campus gegeten. In de avond hebben ze nog even buiten gevoetbald en daarna zijn we binnen gaan zitten en hebben we gezellig gekletst.

Dinsdag 16-04-‘24

Om 9u moesten we ons bij de bus verzamelen en zijn we naar de school gereden om de Deense studenten op te halen. Toen eenmaal iedereen in de bus zat zijn we naar Anderson wijn gereden. Dit is een fruit wijn maker. Ik ben zelf nog nooit bij een wijn maker geweest dus vond het allemaal wel cool. Ik krijg op school wel les over wijn dus wist wel een beetje over de apparatuur die ze gebruiken. In de middag zijn we naar Fuglsocenteret geweest en hebben een rondleiding gekregen. Het was een heel groot gebouw en ze konden wel in 9 zalen feestjes houden op een avond. Toen we terug waren hebben we nog op de kamer van iemand gekletst. Om 23u zijn we terug naar onze eigen kamer gegaan en ben ik lekker gaan slapen.

Woensdag 17-04-‘24

We gingen vandaag naar het ziekenhuis van Aarhus en het Argo food park. Als eerst gingen we langs het ziekenhuis. Dit is het grootste ziekenhuis van Denemarken. Hier maken ze echt alles zelf en zo veel mogelijk vers. Dit is omdat ze dan zelf goed rekening kunnen houden met de patiënten die iets van een allergie of iets hebben. In het ziekenhuis hebben ze speciale trolleys met een warme en koude kant. Als de trolleys gevuld en klaar voor de patiënten, gaan ze naar de juiste afdeling. Het eten word in grote porties gemaakt aangezien het ook een groot ziekenhuis is. Er is een collega die echt alles apart doet maken omdat er ook patiënten zijn die allergenen hebben en dus niet alles mogen hebben. In het ziekenhuis hebben ze ook een bakkerij. Hier in de bakkerij maken zelf al het brood en gebak. Dit gaat ook naar de eet gelegenheden in het ziekenhuis. Nadat we een rondleiding hebben gehad in de keuken van het ziekenhuis zijn we gaan lunchen bij Argo food park. Deze lunch was erg lekker. Na de lunch hebben we een rondleiding gekregen door de keukens van het food park. We hebben ook even gezeten en werden de vragen die er werden gesteld beantwoord. De mevrouw van het Argo food park moest weer door, toen zijn wij met de bus terug naar Grenaa gegaan. In de avond heb ik lekker aan m'n blog gewerkt en ben ik op tijd gaan slapen want morgen moeten we weer vroeg op.

Donderdag 18-04-‘24

Dit was een speciale dag. Onze Deense docent Birgitte was jarig vandaag. Hiervoor hebben we 3 traditionele Deense gebakjes gemaakt: teboller, kagemand en lagkage. Het was fijn dat mijn groepje bestond uit 5 inclusief mij. Hierdoor konden we de recepten splitsen. Er waren 2 met de lagekage (lagen cake) bezig, 1 was met de teboller (dit zijn brioche broodjes) bezig en ik was met een andere meid van mijn groepje bezig met de kagemand (soort kaneelbrood). Het duurde even voordat het allemaal klaar was. Maar het was oprecht echt lekker allemaal. Nadat we klaar waren, alles hadden afgewassen, gepoetst en opgeruimd zijn we terug naar de campus gegaan. Hier hebben we nog even gekeken hoe de jongens gingen voetballen en zijn we daarna met een groepje van ons hamburgers gaan eten. Een Deense student werkt in een hamburger zaak en werden uitgenodigd om bij haar te komen eten. Dit had ons allemaal goed gesmaakt. Nadat we terug kwamen van het eten heb ik nog even wat gekeken op m'n laptop en ben ik weer vroeg gaan slapen.

Vrijdag 19-04-‘24

Vandaag moesten weer even vroeg opstaan voordat we morgen wat langer kunnen blijven liggen. We zijn op bezoek geweest bij Radisson blu hotel. Dit was wel erg mooi om te zien. Ze hadden ook een grote congres zaal (die is voor het weekend bezet, dus waren ze bezig met alles klaar te zetten). We kregen daarna een rondleiding door het restaurant waar ze a la carte serveren en ook door de keuken. Dit was niet zo een grote keuken maar groot genoeg voor de a la carte. Daarna zijn we nog door een vergaderzaal gelopen, die kan je kleiner maken in 3 kleine zalen door de wanden dicht de doen. Ze houden het geluid ook goed beperkt voor de zalen die er naast zitten. Na de vergaderzalen liepen we door naar hun ‘hoofd’ keuken. Hier word ook alles gemaakt voor de grote congreszaal die beneden ligt. Ze maken boven mise en place voor beneden, en beneden gaan ze het dan opwarmen. Ze kunnen bepaalde apparatuur mee nemen naar beneden via een lift. In de middag kregen een kleine rondleiding door de keuken van het museum in Aarhus. Hun zijn niet heel groot en serveren dus ook maar een 3 gangen menu. Om de 3 weken veranderd het menu en ook de chef die het menu bedenkt. Nadat we de rondleiding hebben gehad mochten we zelf ook het museum bezoeken. Dit was allemaal wel interessant. Boven op het dak heb je een rondje waar je in kan lopen in de kleuren van een regenboog. Deze hebben we sowieso ook door gelopen, dit was erg mooi om te lopen. Soms was het wel even gek als de wand over ging in een andere kleur.

Het weekend 20/21 -04-‘24

In het weekend heb ik van alles gedaan. Op zaterdag zijn we met z'n alle naar Aarhus geweest en mochten we door de stad gaan lopen. Ik was samen met andere mee gelopen en we hebben een aantal winkels bezocht. Als lunch zijn we naar de Street Food Martket geweest. Dit was erg lekker!Op zondag had je eigen keuze wat je ging doen. Sommige zijn gaan wandelen, er zijn ook een paar gaan zwemmen en ik was samen met de docenten en nog een paar andere naar de Cliffs geweest bij Grenaa en daarna zijn we ergens gaan lunchen in Ebeltoft. Het was een geslaagd weekend!!

Maandag 22-04-‘24

Vandaag zijn we langs kalo Okologisk Landbrugsskole geweest dit is een biologische farm school. Hier hebben we wat geleerd over planten die in de natuur groeien en je gewoon kan op eten. We hebben ook wat planten geplukt en die moesten we dan morgen gaan gebruiken bij onze opdracht die we gaan krijgen. We zijn ook een stukje langs de zee geweest. Sommige van ons zijn de zee in gegaan en hebben wat mosselen mee genomen voor de opdracht van morgen en ook zelfs wat zeewier. Hierna zijn we Molskroen geweest. Dit is een hotel gelegen bij het strand. We kregen hier een rondleiding van de f&b manager. We hebben 2 zalen gezien waar vaak een feestje gehouden kan worden, of als je een groep bent met meer dan 6 personen bent mag je daar gaan zitten. Dit hotel heeft een gourmet restaurant met een groene Michelin ster, dit houd hier bij dit hotel in dat het allemaal biologisch en lokaal is.

Dinsdag 23-04-‘24

Vandaag hebben we de planten en mosselen van gisteren gebruikt. We moesten een kaart trekken en daar stond dan op of het vis, rund, varken, lam of kip was. Het groepje waar in zat hadden vis getrokken. Onze kok vond dit wel moeilijk omdat hij nooit met vis werkt. Toch hebben we er iets moois van kunnen maken. Het was een uitdagende opdracht. Hier zijn we de hele ochtend mee bezig geweest. We hadden ook een bakkers groepje. Hun hadden focaccia brood gemaakt. De Deense studenten die hierbij zaten hebben brood gemaakt voor morgen. Want morgen gaan we een typisch Deens gerecht maken. Om 13:00u zijn we gaan lunchen en konden we ook de gerechten van de andere proeven. Na het lunchen zijn we snel gaan poetsen en opruimen.

Woensdag 24-04-‘24

Vandaag werden we weer in verschillende groepjes verdeeld en hebben we smørrebrød gemaakt. Dit is een typisch Deens gerecht. We moesten 4 verschillende maken. 1 was met aardappel, 1 met rosbief, 1 met haring en nog 1 met varkens vlees. Dit was erg leuk om te maken. Vandaag was er ook weer een bakkers groep. Dit waren 2 Deense studenten en hebben een lagen cake gemaakt van pannenkoeken met karamel, chocolade en slagroom. De schooldag was voorbij en wij gingen nog even naar de winkel want we zouden vanavond weer lekker gaan BBQ’en. Vandaag zouden we alleen hamburgers maken en eten. Dit was gezellig en hartstikke lekker. Nadat we gegeten hadden met ik m’n gaan douchen en heb ik nog even aan m’n blog gewerkt en heb ik nog even m’n serie gekeken.

Donderdag 25-04-‘24

Vandaag zijn we het restaurant Ghrelin. Dit restaurant heeft een groene Michelin ster. Het was een erg mooi restaurant. Ze begonnen ergens anders met heel weinig werk ruimte, de keuken was heel erg klein. Naar mate er een ruimte beschikbaar was tegenover het oude restaurant zijn ze verhuis naar de overkant met meer ruimte en ook een grotere ruimte. Er passen ongeveer tot 30 gasten in. Hierna zijn we gaan lunchen bij markedshallen Nicolinehus, waar we vervolgens ook een rondleiding van kregen. Dit is eigenlijk een grote hal waar je veel verschillend eten kan krijgen, er ligt bij voorbeeld een Mexicaans restaurantje en ook een restaurantje waar je vis kan krijgen. Je hebt er ook een bar liggen waar ze wijn, verschillende bieren en cocktails schenken. Als laatste van de dag zijn we langs het restaurant Tiende en langs wijn bar Den Fede Drue. Dit restaurant en wijn bar liggen ook in het Nicolinehus op de 10de en 11de verdieping. Dit was wel interessant. In de tussen tijd tot de avond had je vrije tijd, sommige gingen mee naar de winkel en uit eten, sommige zijn ook wezen zwemmen. Ik had in die tijd een dutje gedaan en daarna ben ik al m’n tas en spullen wezen inpakken en heb ik de laatste spullen voor morgen gaan klaarleggen. Nu kon ik lekker rustig morgen de nieuwe dag starten zonder stres met de tas inpakken. We zijn als afsluiting van de 2 weken en de laatste avond in Denemarken zijn we met z’n allen gaan bowlen. Dit was erg leuk en gezellig, helaas had ik niet gewonnen van de jongens waar ik mee in een groep zat. Er was namelijk een kleine strijd tussen mij en de jongens hahah.

Vrijdag 26-04-‘24

De laatste dag is aangebroken. Vandaag gaan we zuurvlees met frieten maken met daarbij koude schotel en als dessert roomsoesjes. Ik werd samen met 3 anderen ingedeeld om het restaurant op te dekken. Onze Deense docent had het graag mooier gewild dan de vorige dagen, dus dat deden we. Het was erg lekker. Als laatste kregen we een paar speeches en uit eindelijk ons certificaat. Na onze laatste dag op de Deense school zijn we snel terug naar de campus gelopen en hebben we de bus ingeladen met onze spullen. Een klein half uurtje later zaten we in de bus op weg terug naar Nederland.

We kwamen rond 02:00 27-04-’24 terug in Heerlen, Nederland waar onze ouders stonden te wachten.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken