Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Denemarken 2022

Gijs Goulancourt op 25/11/2022

Dag 1:
Smorgensvroeg om 6 uur stonden we dan allemaal super moe maar wel verheugt op onze excursie naar Denemarken en daar gingen we dan na een busrit van rond de 10 uur kwamen we aan op onze slaap plek.
Op de eerste dag hadden we een erg culturele dag we liepen morgensvroeg naar de Deense school waar we hartelijk welkom werden geheten en werd uitgelegd hoe de Deense school werkt en wat we konden verwachten van deze 2 weken.
Na dat hebben we samen met de Deense studenten de Deense vlag gehesen
daarna gingen we met de bus naar het strand toe om een strandwandeling te maken en wat foto’s te kunnen nemen.
Daarna gingen we met de bus het stadje Grenaa in waar we door de stad liepen verschillende winkeltjes bekeken en informatie kregen over het kleine havenstadje.

Dag 2:
Vandaag stond op de planning om naar 2 hotels te gaan.
Deze twee hotels hadden allebei een ander soort mensen wat ze wouden aantrekken dus het was mooi om te zien hoe dit zo werkte.
Het eerste hotel waar we naartoe gingen was meer gericht op mensen die zaken kwamen doen,
in het hotel zelf waren ook grote vergader ruimtes die gehuurd zouden kunnen worden.
In het tweede hotel was het echt meer voor vakantie mensen een aangename vakantie sfeer veel accommodatie zoals een zwembad en een sportschool het lag super dicht bij de haven vanuit het restaurant had je ook een mooi uitzicht op alle boten en de zee.
Er word ons hier van alles verteld over hoe zij omgaan met dingen verkopen zoals flessen wijn die zo op tafelde zette om deze dan beter te kunnen verkopen aan gasten.

Dag 3:
Deze dag gingen we naar het Agro food park een soort van industrie terrein waar alles draait om voedsel recepten en hoe ze dingen beter kunnen maken.
Op dit industrie terrein staan 80 bedrijven waaronder hele grote namen.
voor deze mensen moet natuurlijk ook eten verzorgd worden dat werd gedaan door food & co
zij keken vooral naar duurzaamheid van het eten en dat er soms wel iets minder vlees gegeten moest worden door de mensen daarom hadden deze 1 keer in de week een vegetarisch buffet.
Daarmee kan je ook grote prijzen winnen als je voor zoveel procent Organic eten serveert.

Aarhus universiteit hier werd vooral ontleed hoe we duurzamer voor de natuur zijn door middel van geen vlees eten.
Zij zagen een toekomst met alleen maar vegetarische gerechten waarmee de aarde gered zou worden van klimaat verandering.
We kregen een rondleiding door de universiteit waar allemaal soorten proeven werden uitgevoerd.

Dag 4:
Dit was een Dag dat ik voor het eerste de keuken in dook als echt kok.
we gingen namelijk een typisch Deens kerst diner maken
we maakten pork belly een soort buikspek.
Cherry sauce
Rice ala mande een soort rijstenpap

Dag 5:
Vandaag gingen we iets ergs leuks doen voor mijn gevoel namelijk Cider maken en niet zomaar cider maar biologische cider want alles werd met de hand geplukt en uiteindelijk geperst.
Dus lekker de handen uit de mouwen steken vandaag!
Eerst kregen we instructies we moesten onder de appel bomen zeilen neerleggen en dan moest 1 Iemand in de boom klimmen en dan heel hard schudden zodat de appels eruit vielen.
daarna bracht je de appels naar de pers.
Eerst werden de appels in super kleinen stukjes gehakt tot een soort compote en daarna werd de compote geperst zodat er alleen nog sap uit kwam dan werd het in een grote vergist ketel gedaan en dan werd die voor een tijd weggezet zodat de appelsap kon gaan gisten naar cider.

Dag 6:
Deze dag trokken we de natuur in we gingen namelijk organic farmen dat betekent dat we soorten planten gingen zoeken waarmee we de dag erna konden koken dus we trokken de bossen in, eerst opzoek naar hazelnoten daarna opzoek naar brandnetels waar je natuurlijk heerlijke brandnetelsoep van kan maken.
Ook kwamen we veel eetbare bloemen tegen die ook vooral in de meer gastronome keukens worden gebruikt als decoratie.

Daarna gingen we naar de zee op een prachtige locatie bij een ruïne om de laatste ingrediënten te vinden

Dag 7:

Vandaag stapte we weer de keuken in we mochten zelf beslissen wat we maakte dus ik heb gekozen voor typisch Hollandse zandkoekjes met daar hazelnoot in verwerkt.
ook moesten sommige leerlingen een echt Deens roggebrood maken.

Dag 8:

Deze dag was er een waar veel leerlingen naar uit gekeken hadden we gingen namelijk naar de wat hogere niveaus restaurants.
Het eerste restaurant genoemd havnaer lag vlak aan de zee met een mooi uitzicht ze hadden nog geen Michelin ster maar daar wouden ze wel naartoe.
we kregen hier 2 gerechten te proeven namelijk inktvis met een beurre blanc saus en een gerecht met kerrie ijs wat erg intens en raar aanvoelde in de mond.
2de restaurant was MIB Feast een grote branche in de nieuwbouwwijk in Denemarken genaamd OL
zei hadden een hotel met selfservice en een buffet.
En toen kwamen we aan bij restaurant Substans 1 Michelinster zat op de bovenste verdieping van een kantoor gebouw. Wat ik persoonlijk een rare locatie vond.
het was erg modern ingericht met een hele kleine keuken.
Hier legde ze ook uit hoe ze met gasten omgaan en dat is erg informeel ze spreken bijvoorbeeld gasten aan met je en met de voornaam.

Dag 9:

Vandaag gingen we aan de slag om smörrebröd te maken een typische Deense club sandwich alleen dan met roggebrood.
Het roggebrood hadden we al van tevoren gemaakt.
Op het smörrebröd kwam bij sommige vis met een krokant laagje eigenlijk een soort vissticks en op andere bijvoorbeeld rosbief.

Dag 10:

De laatste dag stonden we weer in de keuken vandaag gingen wij een typisch Hollands/Limburgs diner klaarmaken.
En daarbij zat zuurvlees met frieten appeltaart wentelteefjes en een huzarensalade.
En toen kon onze terug reis naar Nederland beginnen we vertrokken om 22.00 en kwamen rond 8.00 aan in Heerlen.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken