Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Denemarken

Rick Keulers op 25/11/2022

Voorwoord

Mijn naam is Rick Keulers en ik volg een niveau 3, Zelfstandig werkend kok opleiding op het Vista college te Heerlen. Dit verslag is geschreven in het kader van mijn buitenlandse stage van 2-10-2022 tot 14-10-2022 in Denemarken. Tijdens deze stage is er samengewerkt met de Deense school: VidenDjurs, gelegen in Grenaa (of Grenå).

Bij deze wil ik graag Noud Fieten bedanken voor de organisatie en de goede begeleiding.

Ook wil ik graag de rest van de studenten bedanken voor het maken van een goede sfeer.

In dit blog kunt u lezen over mijn tijd in Denemarken en de activiteiten die ik daar heb uitgevoerd. Ik heb tijdens deze stage veel verschillende activiteiten uitgevoerd zoals: hotels en restaurants bezoeken, Deense gerechten gekookt en dorpen en steden bezocht. Voor de reis had ik voor mezelf doelen gemaakt, deze waren:

• Leren over de Deense cultuur.
  • Leren over Deense gerechten.
  • De Engelse taal beter spreken.

Ik heb tijdens en na de stage dit verslag geschreven.

Dag 1

Zondag 2 Oktober was ik om half 6 S’ ochtends aanwezig in Heerlen. We zouden met een kleine luxe bus weg gaan maar, als verrassing bleek het toch een grote, ruime bus te zijn. Om 6 uur waren de koffers ingeladen en kon de reis naar Denemarken beginnen.

De reis zou ongeveer 12 uur duren met 2 pauzes van 45 minuten. De 1ste stop was in Munster, Hier stapte ook de buschauffeur in, die de komende 2 weken bij ons zou zijn. De 2de stop was na Hamburg. Waarna we alleen noord-Duitsland en Denemarken nog door moesten kruisen, Tijdens dit laatste stuk hebben we naar de Formule 1 race gekeken. Uiteindelijk kwamen we om 17.30 aan in Grenaa en op de campus waar we zouden verblijven.

We verbleven op de campus van VidenDjurs, met wie de reis samen is georganiseerd. VidenDjurs is de grootste school in: Djursland (noord-oost-Denemarken). Met 3 locaties in: Grenaa, Rønde and Kalø.

Na het inchecken op de kamers en het uitpakken van de koffers, zijn ons de campusregels verteld en konden we in de kantine van de campus gaan eten. De campus was te vergelijken met oude militaire barakken, De kamers waren een beetje ouderwerts maar, prima om 2 weken in te verblijven.

Dag 2

Dit was de eerste dag in Denemarken, die in het teken stond van Denemarken, Grenaa en de Deense studenten leren kennen die meededen aan de activiteiten. De dag begon om kwart voor 9 in het restaurant van VidenDjurs in Grenaa, waar er eerst een algemene introductie werd gedaan. Vervolgens moesten de Nederlandse studenten algemene vragen over Denemarken invullen en de Deense studenten vragen over Nederland.

Vragen zoals:

• Hoe groot is het land?
  • Hoeveel inwoners heeft het land?

Hierna kregen we een rondleiding door de school en hebben we samen de Deense vlag gehesen. Ook hebben we een strandwandeling gemaakt en samen een groepsfoto gemaakt, Daarna hebben we een rondleiding gehad door het centrum van Grenaa.

Als afsluiting van deze dag hebben we in de schoolkeuken æbleskiver met jam gemaakt. Dit zijn Deense deegballetjes, vergelijkbaar met poffertjes.

Dag 3

Op deze dag zijn we naar 2 hotels geweest:

• Kysthotellet Djursland
  • Hotel Marina

In het Kysthotellet Djursland kregen we een rondleiding van de Sales- & Marketing director Rikke Andersen en een rondleiding door de keuken van Chef Morten Jensen. Het hotel is eigenlijk een groot conferentiecentrum met de optie om een nacht te verblijven. We hebben het gehad over het overleven van de Coronacrisis, de piekmaanden en de toekomstplannen van het hotel.

Tussendoor zijn we naar een strand met cliffs geweest.

In Hotel Marina, kregen we een rondleiding door het hotel en de keuken van hotelmanager Jess Kallesøe. We hebben het gehad over de dag-tot-dag werkzaamheden van het managen van een hotel.

In de avond hebben we met de Nederlandse studenten gevoetbald en daarna Champions league gekeken.

Dag 4

Vandaag hebben we in Aarhus, Het AGRO food park bezocht. Een Ecosysteem voor landbouw en voedingsmiddelen. Hier zijn ongeveer 80 bedrijven, bestaande grote bedrijven en kleine startups. Hier kan door het houden van grote conferences en sociale activiteiten samengewerkt worden door bedrijven en kan er informatie gedeeld worden.

Hier hebben we een rondleiding gekregen van Helle Lund Buus, Chef van: Food & Co. Een bedrijf dat lunch verzorgt in de kantines. We hebben gesproken over een dagelijks, wisselende lunch te moeten maken voor 1200 gasten, en hoe je rekening moet houden met onder andere: Vegetariërs, veganisten en allergieën.

Op het AGRO food park kunnen werkgevers geld betalen om hun werknemers op locatie te laten lunchen. Hierdoor hoeven werknemers thuis geen lunch te maken en is dit dus beter voor het milieu.

Na het mogen lunchen in 1 van de kantines zijn we naar het departement van: “food science” geweest, onderdeel van de universiteit van Aarhus. Hier kregen we een instructie van Michelle Williams over de onderzoeken die worden gedaan in het departement en de toekomst van voedsel en duurzaamheid.

Vervolgens kregen we een instructie over: “sensory science”. Dit is een onderzoek naar de manier waarop mensen op levensmiddelen reageren. Dit wordt gedaan met de 5 zintuigen: zicht, geur, gevoel, gehoor en smaak.

Ook kregen we een rondleiding langs de kassen van de universiteit.

Dag 5

Deze dag stond in het teken van een Typisch Deens kerstdiner maken in de keuken van VidenDjurs. Een typisch Deens Kerstdiner bestaat uit:

• Buikspek uit de oven met krokant zwoerd
  • Rode Kool
  • Gekarameliseerde aardappelen
  • Zoetzure ui of komkommer
  • En als dessert Rijstepap met amandelen en kersensaus.

Tijdens het werken in de keuken werden er groepjes gemaakt bestaande uit: 1 Deense chef, 1 Nederlandse chef en 1 of 2 Nederlandse MOH’ers of bedieners.

Op het einde werden alle gemaakte gerechten geserveerd en werd er als groep samen gegeten.

Dag 6

Op vrijdag zijn we naar een natuurlijke, biologische appelgaard geweest. Hier mochten we appels plukken en deze persen, hiervan zou uiteindelijk cider worden gemaakt. De appelgaard lag rondom een rivier, deze was dus niet gemakkelijk te bereiken.

Eerst werd er een zeil rondom de boom geplaatst om de appels op te vangen. Vervolgens mocht er iemand in de appelboom klimmen en proberen de appels te laten vallen door op de takken te springen. Daarna werden de gevallen appels in kisten verzameld en werden deze met een kruiwagen verplaatst naar de appelpers. Hier werden de appels geperst en werd het sap opgeslagen in een groot wijnvat. Hier word uiteindelijk cider van gemaakt.

Daarna stond een ciderproeverij op de planning, maar deze kon helaas niet doorgaan vanwege een ongeval. Wij kregen de rest van de dag vrij, ik heb deze tijd gebruikt om aan dit verslag te werken.

Dag 7

Op zaterdag was er niks gepland en zijn we als groep naar Aarhus geweest. Aarhus is de 2de grootste stad van Denemarken en is gelegen aan de noordoostkust van Jutland. S’ ochtends zijn we naar de oneindige brug geweest, een ronde brug over zee. S’ middags waren we vrij in het centrum. Hier heb ik het Salling Rooftop, de Sint-Clemenskerk en de Aarhus foodstall market bezocht.

Dag 8

Op zondag heb ik het plaatsje Ebeltoft bezocht. De plaats ligt op het schiereiland Mols, onderdeel van het grotere schiereiland Djursland. De naam Ebeltoft betekent appelweide in het Nederlands. In het stadje zijn veel oude gebouwen te vinden, de bekendste is het oude raadhuis. Ook ligt er een schip afgemeerd, deze is nu te bezoeken als museum. In de middag ben ik gaan lunchen bij: Kjøbstaden. Hier heb ik een mini bierproeverij gedaan bestaande uit lokale speciaal biertjes.

Dag 9

Op de eerste dag van de 2de week zijn we naar: Kalø organic agriculture college gegaan. Hier zijn we met een lerares van de school het bos ingegaan om planten, kruiden, noten en bessen te zoeken en te plukken. Ook zijn we naar het strand geweest om planten te zoeken en te plukken.

We hebben onder andere gevonden:

• Citroenmunt
  • Brandnetel
  • Dovenetel
  • Beukennootjes
  • Bramen
  • Wilde appels
  • Zeekraal

Met de gevonden planten, kruiden, noten en bessen mochten we de volgende dag koken.

Dag 10

Vandaag hebben we met de gevonden kruiden, planten, noten en bessen gekookt in de keuken. Tijdens deze les heb ik Varkenshaas, pastinaakpuree, jus en gekarameliseerde wortel gemaakt.

Ik heb de citroenmunt, brandnetel en beukennootjes gebruikt in de jus.

Dag 11

Deze dag stond in het teken van 3 restaurants te bezoeken in Aarhus, namelijk:

• Restaurant Havnær
  • Restaurant MIB Feast
  • Restaurant Substans

Deze 3 restaurants lagen in een nieuw gedeelte van Aarhus, namelijk: Aarhus Ø. Deze nieuwe wijk ligt aan de zee en is bekend door de hoge, moderne opvallende gebouwen. Deze gebouwen zijn ontworpen door bekende architecten.

Het eerste restaurant Havnær ligt direct aan de zee, op de onderste verdieping van een modern appartementencomplex. Havnær betekent haven in het Nederlands. Dit restaurant gebruikt voornamelijk vis op een unieke en moderne wijze. Hier kreeg ik 2 gerechten te proeven:

• heilbotfilet met kerrie ijs en een saus van Deense koemelkkaas te proeven.
    • Ik was erg verrast door de combinatie van vis en ijs (warm en koud), maar de smaken gingen perfect samen.
  • Spaghetti van octopus met een saus van gefermenteerde knolselderij.
    • De octopus had een lichte bite en de saus paste enorm bij de smaak van de octopus.

Het tweede restaurant was MIB Feast, naast het restaurant leverde dit bedrijf ook lunch aan kantoorpanden in Aarhus Ø. In het restaurant was een open keuken, gasten kunnen precies zien wat er in de keuken gebeurt. De voorgerechten worden aan tafel geserveerd, terwijl drankjes, snacks, hoofdgerechten en desserts worden geserveerd vanuit de chef's bar rondom de open keuken. In deze open keuken stond een grote indoor houtskoolgrill. Het menu bestaat uit klassieke Scandinavische gerechten in een nieuw jasje.

Het derde restaurant was Substans. Dit Michelin restaurant lag op de 11de verdieping van een flatgebouw, Hier is er maar plaats voor 30 man en is er een open keuken. Hier worden de gerechten door de chefs zelf naar de tafel gebracht en kunnen ze zelf uitleggen wat het is, ook kan er een praatje gemaakt worden. De avondkaart is een menu van 15 gangen met een bijpassende wijnkaart. De lunchkaart bestaat uit een groot, of klein gedeelte van de 15 gangen.

Voorbeelden van de gerechten:

• Oesters, sake en venkel
  • Kreeft, gember en pompoen
  • Eend, selderij en vlierbes
  • Peer, yuzu en room

Dag 12

Vandaag stond in het teken van het maken van de Deense specialiteit: Smörrebröd. Dit is een snee roggebrood met boter, uitgebreid belegd met saus, kaas, vlees, vis of rauwkost. Het idee is dat je het brood zo hoog mogelijk maakt. Ook is er ieder jaar een wedstrijd in alle plaatsen wie het mooiste aardappel Smörrebröd kan maken. Dit werd bij ons ook gedaan, en samen met mijn groepje wonnen we deze. Op de foto hieronder zijn de 4 soorten Smörrebröd te zien die we gemaakt hebben.

Dag 13

Dit was de laatste dag in de Denemarken, en om de Denen te bedanken is er door de Nederlandse studenten een Nederlandse/Limburgse lunch gekookt. Bestaande uit: Limburgse vla, zuurvlees, Limburgse koude schotel, friet, appelmoes, witte broodjes, wentelteefjes en kaas en boterhamvlees. De Denen waren erg enthousiast over de gemaakte gerechten, voornamelijk het zuurvlees. Na het samen lunchen werden de diploma’s uitgereikt en werd iedereen bedankt.

In de middag heb ik mijn koffer ingepakt, S ‘avonds is er met de Nederlandse studenen samen gegeten en hebben we als groep de Leraren bedankt voor het organiseren en begeleiden van deze reis. Om 9 uur S ‘avonds is de bus vertrokken uit Grenaa en op zaterdag 15 oktober om kwart over 8 S ‘ochtends waren we terug in Heerlen. Ik heb de hele busreis geslapen.

Conclusie

Tijdens deze buitenlandse stage heb ik enorm veel geleerd over Deense cultuur, door het bezoeken van dorpjes en steden en het communiceren met de Deense studenten. Zo heb ik enorm genoten van mijn tijd in Aarhus en Ebeltoft waar ik heb gecommuniceerd met lokale ondernemers in het Engels, hierdoor ben ik enorm verbeterd in het spreken van Engels. Hiervoor kwam ik vaker niet uit mijn woorden als ik opeens Engels moest spreken, dit gaat nu veel beter. Ook heb ik enkele Deense gerechten geleerd om te maken en de stijl van de Deense gerechten, namelijk: vers, simpel en boordevol smaak. Dit ga ik meenemen om mijn eigen kookstijl en ervaring uit te breiden.

Ik kijk positief terug aan de reis, ondanks dat sommige omstandigheden niet zo goed waren. Met name de Campus waar we verbleven en het avondeten dat hier geserveerd wordt, het eten was vaak koud, taai en smakeloos. Ook de kamers waar we verbleven waren koud en kil. Gelukkig waren we alleen in de ochtend en avond op de campus om te slapen en te douchen.

Mijn hoogtepunt van de reis was het bezoeken van Aarhus en het bezoek aan Restaurant Substans. Aarhus is een geweldige stad met een mooie combinatie van oude en nieuwe delen, de ligging aan de zee en een fantastisch centrum. Bij restaurant Substans was een geweldige sfeer met een Chef die uitgebreid kon vertellen over het restaurant, zijn werk en opleiding. Ik zou graag stage willen lopen bij Substans.

Ook kan ik zeggen dat ik een beetje verliefd ben geworden op Denemarken, ondanks dat het toch wel een beetje op Nederland lijkt. De fantastische natuur, de Noordzee aan 3 kanten, de mensen die op het begin een beetje stug lijken maar uiteindelijk enorm aardig zijn, de fascinerende geschiedenis en de eetcultuur en gerechten.

Ik wil in de toekomst enorm graag terug naar Denemarken, Aarhus, Grenaa, Ebeltoft en de hoofdstad Kopenhagen bezoeken.

Dit was de eerste keer dat deze reis werd georganiseerd en ik kijk er naar uit als volgend jaar Deense studenten naar Nederland komen. Ik hoop dat de volgende studenten dezelfde kans als wij krijgen om naar Denemarken te gaan, en dat deze samenwerking tussen het Vista college en VidenDjurs nog jaren doorgaat.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken