Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
De ‘’snelle’’ stage van Bart bij Haitec in Duitsland

De ‘’snelle’’ stage van Bart bij Haitec in Duitsland

Jana Janssen op 28/06/2021

Wie ben ik?

Hallo beste lezers, eerst zal ik mijzelf even kort voorstellen.

Ik ben Bart Coort, 4e jaar B1 student aan het Aviation Competence Centre te Maastricht-Aachen Airport. Hedendaags woon ik samen met mijn vriendin in Venlo, een aardige slag uit de richting van het zuiden waar mijn ‘’Roots’’ liggen. Ik ben geboren in Heerlen, altijd woonachtig geweest in Brunssum, en dagelijks met de mountainbike met plezier door het veld naar Maastricht gereden waar ik mijn opleiding tot Cat. A monteur en B1 Technicus volgde.

Jazeker, ook ik kan dit jaar de vlag uithangen!

Ik ga jullie vertellen in mijn blog, wat mijn werkzaamheden waren binnen het bedrijf waar ik in totaliteit één jaar stage heb mogen lopen.


Het begin:

Het begin ligt op het moment dat ik dit schrijf alweer twee jaar achter mij. Het begon als een greep uit de losse ruimte, daarna werd het realiteit! In 2019, het jaar waarin ik in het tweede leerjaar van mijn B1 opleiding zat, werd ons gevraagd waar wij eventueel stage wilde lopen, een aantal dagen gezocht en gemaild in Nederland, maar niks kunnen vinden wat ik zo leuk vond, Ik kon naar KLM, maar de randstad als Mountainbiker ligt mij niet zo, dus dat werd hem niet.

Toch vind ik het leuk om aan grote vliegtuigen te sleutelen, de complexe techniek, en de breedtegraad waarop je je doelen kan stellen liggen mij! Ik zocht en zocht, maar in Nederland ging ik het niet vinden. ‘’Waarom niet naar het buitenland’’? Dacht ik, Mijn Duitse taal is redelijk ontwikkeld en de technische hoogstand in Duitsland is ideaal om te leren!

Mijn ouders vonden het maar een raar idee, Nederland is toch groot genoeg? Nee, niet voor de luchtvaart. Nederland is 10 minuten breed en 20 minuten lang voor de luchtvaart.

Ook mijn vriendin vond het minder, ik ging alweer weg... Maar stemde er mee in en stond achter mij.

Na wat telefoontjes en mailtjes verder, hadden we allemaal een stage-contract weten te bemachtigen. Een stage in het buitenland. Samen met mijn klasgenoten; Louis, Jesse, Bob en Bryam, gaan we er een leuke tijd van maken!


Mijn 2de stagetijd.

Het vertrek.

Het was inmiddels nieuwjaarsdag. 2021 is aangebroken. 11:00 in de ochtend, stond de auto helemaal klaar en volgeladen op de parkeerplaats, de navigatie ingesteld op Lautzenhausen, en om half 12 heb ik afscheid genomen van iedereen en ben ik vertrokken richting Duitsland.

Ik verheugde mij erop om al mijn collega’s weer te zien, en ook de veranderingen ten op zichten van een jaar geleden. ‘’Is iedereen er nog? Welke werkzaamheden krijg ik?

Lautzenhausen. Ja. Dat is de plek waar ik naartoe ga voor 6 maanden. Een klein dorp bestaande uit personeel dat werkt op of rondom de luchthaven. Een dorp met een internationaal karakter bestaande uit twee cafés, een pizzeria, een hotel, een apotheek en een autodealer.

Door de corona-maatregelen die Duitsland genomen had, was alles al dicht vanaf September 2020. Ondanks dat we veel mensen kenden, hebben we ons niet verveeld. We konden wellicht niet uitgaan, maar gezellig maken kan je ook zelf doen, dus ik ging voor die uitdaging!

Haitec, ons stagebedrijf.

Haitec Aircraft Maintenance is ontstaan in 2008, en is sindsdien gegroeid tot een van de grotere bedrijven voor vliegtuigonderhoud. Het bedrijf biedt veel mogelijkheden voor modificaties en onderhoud, maar ook customer-support en onderhoud op de -eindbestemming van de klant. Het bedrijf heeft twee grote locaties in Duitsland, een in Erfurt, en de hoofdlocatie in Frankfurt-Hahn. Bij Haitec werken ongeveer tussen de 450 en 500 mensen, en voeren onderhoud uit aan verschillende types van Boeing en Airbus, zoals bijvoorbeeld de Boeing 747, waaraan ik veel gewerkt heb.

Haitec is een EASA part- 145 en 147 geautoriseerd bedrijf, dat betekent dat ze toestemming hebben van de Europese Luchtvaart Veiligheid Agentschap om vliegtuigen te repareren en scholing te bieden aan toekomstige monteurs.

Ook heeft Haitec verschillende certificaten van Azerbaijan, Guernsey, Bermuda, Caymaneilanden, De verenigde Emiraten, en Amerika.

Kortom, een prima stageplek, met visie op de toekomst, en veel reismogelijkheden!

Onze eerste werkweek bestond uit training en introductie. We hebben het voornamelijk gehad over veiligheid, en plan van aanpak. Hoe doe je verschillende dingen? Probleem-oplossend werken, Je taken die van je verwacht worden, uitgifte van Badge en het behalen van het ‘’rijbewijs’’ van het bedrijf om hoogwerkers te mogen besturen in beide hangaars.

Het was een drukke week, waarin ik veel informatie over en rondom Haitec en de werkzaamheden te weten ben gekomen.

Ik werkte in een ‘’twee-ploegen dienst’’ dat wil zeggen dat je een ochtend, - en een avond, - dienst draait. De ochtenddienst van 06:00 tot 14:45 en de avonddienst van 15:00 tot 23:30.

Het was even wennen, maar uiteindelijk ging het makkelijk.

Normaal gesproken overlappen de diensten zich, maar door de corona wordt dit gezien als ‘’contact’’ en wordt dit vermeden, wat het soms wel erg onduidelijk was welke taken nog gedaan moesten worden.

Mijn dagelijkse werkzaamheden:

Mijn dagelijkse werkzaamheden bestonden uit het in en uitbouwen van motorcomponenten, en systemen, het inspecteren van het vliegtuig, en het uithelpen van andere monteurs.

Allemaal via de speciale procedures die we kregen van de vliegtuigfabrikant.

Ik vond het superleuk om aan grote motoren te sleutelen, de olie vervangen en verschillende filters te bekijken en te vervangen.

Soms waren de opdrachten erg gecompliceerd, maar kwamen we er samen uit. Ik was werkzaam binnen een team van volwaardige monteurs. Ze namen ons goed op in het team, en op gegeven moment konden we de opdrachten zelfstandig uitvoeren. Dit was gaaf! Hieronder een paar foto’s:

Mijn vrije tijd:

Na werken is het uitrusten, en vaak eten maken als je thuis bent, maar in de weekenden was dat anders. Omdat alles natuurlijk dicht was in verband met Corona, ging ik er vaak op uit. Ik vind het super om te gaan wandelen, of te gaan mountainbiken. Het gebied is er uitgebreid genoeg voor op de Hunsrück. Het is een middelgebergte dat deel uitmaakt van het Rijnlands Leisteenplateau in Rijnland-Palts.

Vaak ging ik met de mountainbike naar het Idar-wald, het was daar erg mooi om te mountainbiken. Echter, Conditie-getrouw moest ik wel uitwijken naar minder klimmen. Sommige delen waren erg steil, en moest ik afstappen om Überhaupt nog boven te komen.

Ook heb ik op de Hunsrück een route van 42 kilometer afgelegd door de sneeuw, dat was zwaar, maar wel echt supergaaf! In de lente met de mooie dagen gingen we ook gingen we

Wel eens voetballen in de weide achterom, met een BQQ als gevolg. Als het weer goed was. Dat konden we makkelijk doen met de corona-maatregelen destijds. We hebben het erg leuk gehad!

Ik ga de tijd missen met alle mensen die ik in mijn stagetijd heb leren kennen, en als ik daarnaar terugga, dat ik wat plezier kan herbeleven! Dat is het doel!

In de aanloop van de zomer ben ik flink gaan wandelen in het weekend, en gelukkig gingen de openbare buitenplaatsen zoals parken en kastelen en burchten weer open, de restaurantjes volgde 2 weken erna, en 1 week voor einde stage.

Het was mooi om een paar burchten te bezoeken aan de moezel, dus dat ben ik gaan doen.

Ik heb een paar goede wandelschoenen gekocht, en ben vervolgens naar de volgende burchten gereden: Burg Eltz, Slot ruïne Beilstein, Burg Landshut in Bernkastel-Kues, Reichsburg Cochem

We hebben ons goed vermaakt!

Na de stage:

Ik ambieer mijn toekomst om een tijd een deel uit te mogen maken van het bedrijf, Echter door de coronatijd, en de weinige capaciteit momenteel, kan ik niet beginnen. Dit vond ik zeer jammer, en het bedrijf ook. Ik zou eventueel later kunnen beginnen, maar ik heb ervoor gekozen om ergens anders te gaan werken in Nederland voor een tijd. Wat de toekomst brengt, weet ik later. Eerst alles wederom op een rij weten te zetten.

De 6 maanden gingen snel. Te snel… Ik vond het jammer dat alles dicht was, maar we hebben het er het beste van gemaakt, en vermaakt! In deze tijd heb ik veel mensen leren kennen, veel geleerd zoals verschillende culturen en talen. Een bedrijf met een internationaal karakter is gewoonweg top! Van Spaans, IJslands tot Duits naar Engels.

Kortom; een geweldige tijd!

Ik wens iedereen het beste!

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken