Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Cargolux

Cargolux

Ryan Brendel op 14/06/2024

Mijn stage bij Cargolux Airlines International S.A.

Ik zou mij even voorstellen; mijn naam is Ryan Brendel en ik zit in mijn 4e jaar vliegtuigtechniek op het vista college. Ik volg de opleiding technicus mechanica B1 niveau 4. Ik heb mijn stage gelopen bij Cargolux Airlines International S.A., dit bedrijf bevindt zich op de luchthaven Luxemburg-Findel. Deze stage duurde totaal 6 maanden.

Vertrek en aankomst

Samen met 3 anderen klasgenoten die bij hetzelfde bedrijf stage gingen lopen, zijn we op zaterdag 5 januari met de auto vanuit Nederland vertrokken. De heenreis verliep goed, we hebben geen last gehad van slechte weeromstandigheden of onverwachte reisvertragingen zoals bijvoorbeeld file of verkeersomleidingen. Hierdoor hebben we er 2 uur en 45 minuten overgedaan om bij ons nieuwe verblijf aan te komen.

Verblijf

Met de 3 anderen klasgenoten hebben wij een huis kunnen huren. Het huis was voorzien van alle gemakken. Ons nieuwe verblijf lag in een rustig dorpje genaamd Montenach, dat omringt is door wijngaarden, groen bossen en grasvelden. Het verblijf is 30 minuten verwijderd van het stagebedrijf.

Kennismaking met het bedrijf

Maandag 8 januari was de eerste dag dat ik kennis ging maken met het bedrijf. Om 06:45 werd ik opgehaald door mijn nieuwe stagebegeleider voor een rondleiding, na de rondleiding werd mij uitgelegd welke programma’s ik op de computer kon gebruiken, zoals mijn werk-mail, programma’s om uren te boeken op taken die je uitvoert, waar je de AMM (Aircraft maintenance manual) kon vinden. Na een kleine introductie over het computersysteem moest ik mij bij acces-control melden om mijn luchthavenpas op te halen en een pas waarmee ik de nodige deuren binnen het bedrijf kon open maken. Na dat ik de nodige pasjes had gingen we al snel aan het werk, Ik en mijn stagebegeleider moesten het vliegtuig op krikken zetten zodat wij erna een Strut-seal op het neus landingsgestel konden vervangen. Na de pauzes en verdere introductie was de dag al snel voorbij.

De werkzaamheden

Cargolux heeft een eigen onderhoudsloods om de nodige A-checks en C-checks uit te voeren. De vliegtuigmaatschappij bezit momenteel 30 Boeing 747’s, waarvan zestien Boeing 747-400F’s en veertien Boeing 747-8F’s dus er is altijd 1 of 2 vliegtuigen in de hangaar voor onderhoud. De Boeing 747-400F’s zijn ouder dus die hebben regelmatiger onderhoud nodig. Het bedrijf liet mij kennis maken met het Maintenance Center, alle afdelingen en welke taken deze uitvoeren. Ook is er mij van alles uitgelegd over de vliegtuigen en de onderdelen waar ze het meest aan werken. Tijdens de rest van mijn stage in het Cargolux Maintenance Center heb ik veel geleerd over de vliegtuigen waarmee ze vliegen en het onderhoud dat ervoor nodig is om ze in goede staat te houden. Ook kreeg ik een beter inzicht in alle componenten en systemen van het vliegtuig en waarvoor ze dienen. Naast het meeste op school geleerd te hebben is het erg fijn om de theorie en de praktijk terug te zien in het bedrijfsleven, in de praktijk bij Cargolux leer je een stuk meer over de systemen en componenten die je op school in de theorie en praktijklessen geleerd hebt.

Mijn ervaring

Ik heb erg veel mogen leren tijdens deze 6 maanden, mede door mijn klasgenoten de fijne en leuke collega’s heb ik het bij Cargolux echt naar mijn zin gehad. Aan het begin was het erg wennen aan de diensten en het daarbij vroegen opstaan. Je had een week de ochtenddienst van 07:00 tot 15:00 en de anderen week de middag/avond dienst van 15:00 tot 23:00. Na een aantal weken kreeg je daar wel een ritme in.

De cultuur

Bij Cargolux werken mensen van veel verschillende culturen zo heb je er mensen van Italië, Litouwen, Frankrijk en natuurlijk uit Luxemburg zelf maar het grootste gedeelte van de mensen komen uit Duitsland. Naast de vele culturen in het bedrijf eten veel mensen toch warm tussen de middag dat was op het begin even wennen maar na een tijdje begon ik het ook te doen. De mensen die in mijn dienst zaten waren vooral veel Duitsers, men zegt dat Duitsers vaak minder flexibel zijn en net iets stijver zijn dan anderen culturen maar de jongere generatie waarmee ik werkte hadden dat niet. Ook wat erg opvalt aan de cultuur in Luxemburg is dat de mensen vriendelijker zijn dan de gemiddelde Nederlander en ik heb het gevoel dat je je als ‘’buitenlader’’ wat beter verwelkomd wordt dan in Nederland

Terug naar Nederland

De maanden zijn voorbijgevlogen en mijn laatste stageweek brak aan. Op mijn laatste dag ging al vroeg de wekker aangezien ik ochtenddienst heb. De avond ervoor had ik al mijn spullen ingepakt voor de terugreis zodat ik na mijn dienst bij Cargolux meteen naar huis kon rijden. Op mijn laatste dag heb ik afscheid genomen van de collega’s waarmee ik afgelopen 6 maanden meegewerkt heb. Het afscheid was toch wel een beetje dubbel, aangezien ik blij was dat ik weer terug naar Nederland mocht, al is het raar dat de stage al is afgelopen.

Terugblik

Ik kijk terug op een hele leuke, leerzame periode die ik niet zou willen missen. Ik kan het iedereen aanraden om een stage in het buitenland te volgen. Ik zal deze stage daarom ook nooit vergeten.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken