Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Buitenlandse stage Lanzarote 2023

Danique Dresen op 03/11/2023
-Vertrek en aankomst

Op zaterdag 26 augustus ging het dan eindelijk van start, een avontuur waar ik heel lang naar uitgekeken had en super veel zin in had. Samen met mijn medestudent vlogen we vanaf Eindhoven airport om 6:55 naar Lanzarote. Dit was extra spannend voor mij want ik was nog noot met het vliegtuig geweest. Een hele nieuwe ervaring maar zeker niet zo eng als dat ik gedacht had gelukkig! Onze reis met het vliegtuig duurde 4 uur de tijd vloog voorbij en toen we aan kwamen in Lanzarote kwam ons een heerlijk zonnetje tegemoet. We hadden al vrij snel onze koffers en toen opzoek naar de uitgang en een taxi natuurlijk. Toen we aankwamen in het hotel werden we heel hartelijk ontvangen aan de balie, gelijk een warm welkom en de manager van het hotel bracht ons naar onze kamer. Eenmaal de kamer gezien te hebben en kennis gemaakt te hebben met ons kamergenootje gingen we de kamer een beetje naar ons eigen plekje maken.

Toen kon het avontuur dan echt beginnen!

-Kennismaking met het bedrijf

Ons stagebedrijf heet Hotel Beatriz playa en spa dit hotel ligt in het plekje Puerto del Carmen. De dag nadat we aan kwamen hadden we nog even een dagje voor onszelf dus hebben we het eiland een beetje verkend en wat winkeltjes bezocht. Toen begonnen we op 28 augustus onze dag bij de spa, we werden heel hartelijk ontvangen door de collega’s en ze vertelden ons een aantal kleding regels en wat afspraken. Toen kregen we ons rooster en hadden we een fijn overzicht van de maand september wanneer we moesten werken en wanneer we vrij hadden. Toen kregen we een rondleiding door het hotel en door de spa, toen was het alweer tijd om te lunchen en hadden we de middag en de dag erna vrij om even ons plekje te vinden en het eiland te verkennen.

-De werkzaamheden

Op woensdag 30 augustus begonnen we dan echt met onze stage.

Ik begon om 9:30 bij het buffet met flyers uitdelen dat moest ik de hele maand september doen iedere ochtend. Ik deed dit samen met Frank een superaardige man die mij alles uitlegde en alle vragen die ik had met alle liefde beantwoorde. Toen ging ik met Frank naar de wasserette en legde hij mij eigenlijk uit hoe iedere ochtend verliep. Toen kwamen we aan bij de spa en kregen we onze werkkleding.

De eerste paar dagen hebben we vooral eigenlijk alles geoefend en veel meegekeken met onze collega’s, we kregen verschillende massages en lichaamsbehandelingen geleerd die we in onze stageperiode gingen uitvoeren.

We gingen steeds meer massages uitvoeren en bijvoorbeeld dus ook full body scrubs, het was dus gelukkig lekker veel afwisseling tussen de behandelingen. Op dagen dat het dan bijvoorbeeld wat minder weer was, was het dan ook wat drukker en hadden we wel meerdere behandelingen op een dag. Maar op de dagen dat het goed weer was hadden we soms maar 2/3 behandelingen. Ook hebben ze ons nieuwe dingen geleerd zoals de hot stone massage, sportmassage en een speciale drukpunt massage. Het was erg leuk om te merken dat we er niet maar gewoon werkten maar ook echt heel veel tijd in ons staken. En ons super veel hebben geleerd!

-Verblijf

Wij hadden een hotelkamer in het hotel. Dat was heel erg fijn want we hoefde maar naar onder te lopen en we waren al in de spa. Verder lag het hotel echt heel centraal dus we hadden een supermarkt in de buurt, een winkelcentrum en hele leuke en mooie restaurantjes.

Toen we aankwamen in de kamer was het niet zo goed geregeld er stond maar een bed klaar en een slaapbank. En omdat er al een andere vrouw op de kamer sliep ook moesten we even naar de kledingkast en bureau kijken hoe we dat gingen verdelen. Verder was de badkamer wel gewoon schoon en zag de kamer er prima uit. We hadden ons even de rust en tijd genomen en uiteindelijk hebben we er helemaal ons eigen plekje van kunnen maken. Wat wij wel een dingetje vonden was dat onze vloer niet werd schoongemaakt en ze geen stofzuiger hadden.

-Mijn ervaringen

Voor mij was dit de eerste keer vliegen, eerste keer buitenland en voor het eerst studeren in het buitenland. Dus er kwam wel een hoop op mij af maar ik wilde dit heel graag aan gaan omdat het mij gewoon echt een ervaring leek en ik er veel van ging leren. Ook moesten we natuurlijk Engels spreken, nu dacht ik dit gaat mij wel lukken maar het was toch wel een dingetje. Je moet 24/7 Engels praten en je verwoorden in sommige termen van bijvoorbeeld product ingrediënten die ik in het Engels nog nooit gehoord had überhaupt. Mijn Engels is wel echt met gigantische stappen vooruitgegaan, ik heb heel veel geleerd van deze 9 weken en ben heel trots op mijn klasgenootje en mezelf hoe wij dit avontuur beleefd hebben!

Ik raad iedereen ook echt de buitenlandse stage aan! Het is zo een ervaring en je leert niet allen op het gebied van je vak heel veel maar ook super veel over jezelf.

-De cultuur

Lanzarote is het oostelijkste bewoonde eiland van de Canarische Eilanden, een archipel in de Atlantische Oceaan, circa 115 kilometer van de kust van Marokko. Deze Afrikaanse eilanden zijn onderdeel van Spanje en daarmee van de Europese Unie.

Ik was natuurlijk nog nooit in het buitenland geweest dus ik had geen idee wat ik ging verwachten van dingen die in Nederland bijvoorbeeld heel normaal zijn maar hier in Lanzarote niet kunnen. Een van die dingen was bijvoorbeeld niet uit de kraan kon drinken hier in het hotel. Ik moest hier echt heel erg aan wennen en zo waren er echt nog heel veel andere dingen waar ik echt aan heb moeten wennen, maar gelukkig kon ik me daar snel aan aanpassen!

Lanzarote is een vulkanisch eiland, dat meer dan vijftien miljoen jaar geleden is ontstaan. Het is vanwege de ligging de afgelopen eeuwen vaak het toneel geweest van strijd. De naam van het eiland is waarschijnlijk afkomstig van de zeevaarder Lanzarotto of Lancelotto Malocello, die in 1312 het eiland aandeed.[1] Anderen houden het bij de Guanchen waar het in hun taal het okerkleurige eiland betekent. Tussen 1730 en 1736 en in 1824 heeft een reeks vulkaanuitbarstingen plaatsgevonden waarbij elf dorpen verzwolgen zijn. De bekendste badplaatsen zijn Puerto del Carmen (zuid/oost), Playa Blanca (zuid) en Costa Teguise (oost). Aan de noordoostkust ligt het naturistisch vakantiedorp Charco del Palo. Andere plaatsen zijn: Ye, Punta Mujeres, Arrieta, Mala, Matagorda, Uga, Playa de Papagayo, El Golfo, Yaiza, La Asomada, La Santa, Caleta de Famara, Orzola en Haria.

Verder was het eten hier ook echt wel een van de dingen waar ik heel benieuwd naar was. Ik hou heel erg van lekker eten en was heel benieuwd of echte Spaanse gerechten hier dan echt zo anders zouden proeven dan Spaanse gerechten in Nederland. Gelukkig was het eten heerlijk hier in de restaurantjes en heb ik er gigantische van genoten. Ook is de omgeving heel erg mooi, we hebben gigantische genoten van het strand en een aantal mooie stadjes die we hier bezocht hebben.

-Terug naar Nederland

Na 9 weken in een prachtige spa stage te hebben gelopen komt er langzaam dan toch een einde aan. Op donderdag 2 november vliegen ik en mijn klasgenootje terug naar Nederland. We maken 28 oktober onze laatste werkdag dus dan hebben we nog een aantal dagjes om afscheid van iedereen te nemen en nog even te genieten voordat we naar huis gaan. Ik heb heel veel zin om naar huis te gaan want ik mis mijn hondjes heel erg, mijn familie en mijn vriend. Maar ik heb echt een fantastische tijd gehad hier en ik kijk er met een hele grote glimlach op terug!!

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken