Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Blog van Kaylie

Jana Janssen op 09/12/2022

Denemarken blog 2022

Zondag

De dag is aangebroken dat we vertrekken naar Denemarken na afscheid te nemen van vrienden en familie gaat het avontuur toch echt beginnen o m 6:00 het s ’ochtends begonnen we aan onze 12 uur lange reis richting Denemarken. Na een korte stop in Munster reden de we door naar hamburg voor een kleine pauze. Rond 16:00 kwamen we aan bij de campus van Viden Djurs hierna zijn we gaan uitpakken en het verblijf te verkennen daarna gingen we bijkomen van de lange reis.

Maandag

8;45 lopen naar de Deense school

9:06 aangekomen op de school

Nu een uitleg ronde over de dag gaan we beginnen. We beginnen met de vlag omhoog te halen. Om te laten zien dat het Denemarken avontuur nu echt begonnen is. Daarna kregen we een rondleiding door Viden Djurs zo heette de Deense school.

Rond de middag waren we klaar met de rondleiding en met kennismaken van de studenten en de school, toen gingen we door met de bus langs het strand daar hebben we met z’n alle een strandwandeling gemaakt en toen zijn we nog door het centrum gelopen langs de mac donalds. En zo kwam onze eerste schooldag in Denemarken ten einde bij de mac donalds.

Dinsdag

Vandaag zijn we om 9:00 aan de dag begonnen met langs 2 hotels te gaan die langs het strand liggen. Daar kregen we weer een rondleiding door bv. Hun keukens, het restaurant en hun kamers met een prachtig uitzicht over de zee. In de middag zijn we nog langs een prachtig strand geweest waar we over een houten cirkel over het water konden lopen.

Woensdag

Vandaag begonnen we wat vroeger omdat we een stuk moesten rijden richting Aarhus daar lag namelijk Aggo Food Park. Daar kregen we een rondleiding en een lezing over wat hun allemaal doen. Er werd bv. Verteld dat Aggo Food Park bestaat uit 80 bedrijven in een sinds 2017. Ze krijgen hun lunch/diner via Food & co catering elke dag kregen ze iets anders zoals bv. Een keer in de week/maand doen ze vegetarisch koken. Ze koken ook veel organisch omdat dat beter is en omdat ze voor de goude plagaat willen gaan. Goud krijg je pas als je voor langer dan 3 maanden 100% organisch eten bereid. zilver krijg je bij 60-80% en brons bij 30%. Verder is Aggo Food Park een goede plek om te beginnen als start up bedrijf maar je kunt er ook prima terecht als een groter bedrijf.

In de middag gingen we langs de universiteit van Aarhus. Hier kregen we een rondleiding en uitgelegd hoe ze onderzoeken doen naar een betere toekomst door middel van eten. Zo’n 40.000 studenten doen er iedere dag onderzoek van over de hele wereld. In november van 2019 hebben ze zelfs nog een deel bijgebouwd omdat er zoveel studenten steeds bijkomen. Ze

Minister of higher Education and science Denmark

Ze mogen niks weggooien maar moeten kijken naar een andere manier hoe ze het kunnen gebruiken bv. Verpakkingen van broodkruimels waardoor ze dus veel recyclen. En ze kijken naar andere methodes om eten te maken met minder food processing jaarlijks verdienen ze daar ongeveer 115 miljoen mee 70% daarvan is gefundeerd door partnerschappen. Die krijgen doordat ze een high impact research willen waar mensen ook daadwerkelijk iets aan hebben.

Donderdag

Vandaag zijn we naar de campus gegaan om een traditioneel Deens kerstdiner te maken met de Deense studenten.

We hebben pork gravey gemaakt van de sappen die uit de pork belly kwamen. Verder hebben we als saus een heerlijke cherry saus gemaakt met een bessen jam. En als kers op de taart hebben we rice ala mande gemaakt dat is een traditionele pudding en glazed potatoes

Vrijdag

Vandaag zijn we met de bus naar arhus gereden om bij Sjask appels te plukken we hebben zeker 30 kilo aan appels geplukt door de takken van de boom te schaken en de gevallen appels op te rapen. Daarna hebben we alle appels door en mega sap centrifuge gedaan waardoor heb sap werd en die kon toen in de cilo zodat het zich kon verder kon vormen tot cider. En zo kwam de eerste week van Denemarken ten einde

Maandag

Vandaag zijn we naar een organic farm gegaan waar we een rondleiding kregen van Lisbeth Damkjaer Christensen zij bracht ons naar speciale plekken op de boerderij waar we zelf besjes, noten, eetbaren bloemen, appels en nog veel meer mochten plukken, zodat we daar de rest van de week heerlijk mee konden koken. Nadat we nog een aantal schattige koeien zagen moesten we helaas weer door.

Maar niet getreurd want een kleine busrit van 5 minuten later kwamen we uit bij een prachtige ruïne waar we een zoektocht kregen naar de laatste ingredienten om morgen mee te koken. Nadat we alles hadden verzameld hadden we even wat vrije tijd om naar de ruïne te gaan. Toen ik er eenmaal op stond na de helse weg omhoog kon ik genieten van een prachtig uitzicht.

Toen iedereen klaar was met het eiland waar de ruïne op lag zijn we terug naar de campus gereden.

Dinsdag
vandaag zijn we begonnen om 8:45 in de keuken bij Viden Djurs om Rugbrod te maken. Dit hebben we samen met de Deense studenten gedaan tot 14:30 daarna zijn we terug naar de campus gelopen om ons klaar te maken. Want in de avond zijn we met z’n alle heerlijk pizza gaan eten.

Woensdag

we vertrokken vanochtend vroeg in onze mooiste kleding naar Aarhus om langs 3 restaurants te gaan waar we een rondleiding kregen. We begonnen bij Restaurant Havnaer dit is een 1 sterren restaurant wat gelijk aan zee ligt. Het restaurant zelf is pas gerenoveerd door de eigenaars die het meer persoonlijk wilde maken. Zo hadden ze bijvoorbeeld hun vloerstenen ook gebruikt om hun tafels mee te maken met de hand.

het 2e restaurant waar we te gast waren was Restaurant MIB FEAST hier hadden ze een heel ander concept dan je normaal gewend bent van een sterren restaurant. Zo hadden ze bijvoorbeeld self-service waarbij je dus zelf je drankjes kon pakken. Verder hadden ze wel ook bedieners om het eten te brengen. En ze hadden een grote open keuken.

Het 3e restaurant lag dicht bij het 2e restaurant en dat was Restaurant Substans, hier kregen we een rondleiding door het restaurant en door de keuken.

Toen we klaar waren met de rondleidingen zijn we voor de laatste keer de stad in gegaan met z'n alle om heerlijk te genieten van een burger met friet.

Donderdag

vandaag zijn we weer bij Viden Djurs om verder te werken met ons Rogbrod. We maken er namelijk Smorrebrod van een traditionele Deens lunch gerecht belegd met gefrituurde vis, rosbief en met alle lekkere dingen die we op maandag bij de organic farm geraapt en geplukt hadden.

Vrijdag

Vandaag hebben we een echte "Hollandse” lunch gemaakt voor de Deense leraren en studenten. Ik heb samen met een paar andere heerlijk appeltaart gebakken. Maar we hadden ook wentelteefjes, zuurvlees met frietjes en heerlijke huzarensalade.

Nadat iedereen gesmuld had van onze lunch kregen we ons certificaat en een aplaus. Daarna zeiden we voor de laatste keer afscheid hadden genomen van de Deense leraren en studenten om vervolgens terug te gaan naar de campus om alles is te pakken en ons klaar te maken voor de reis terug naar Nederland. Om 20:00 vertrokken we dan echt terug naar Nederland na een aantal uurtjes slapen in de bus hadden we een tussenstop bij Hamburg waar we na een klein debat toch nog midden in de nacht het tankstation binnen mochten nadat we duidelijk hadden verteld dat we alleen naar het toilet wilde en wat koffie. Daarna ging de reis weer verder waar we in Munster de laatste stop hadden. En daarna was het nog maar 2 uurtjes richting Nederland.

Zaterdag

Om 7:30 kwamen we aan in Heerlen waar we ontvangen werden door vrienden en familie.

Ik vond het heerlijk om weer terug te zijn maar ook jammer want toen kwam het besef dat Denemarken toch echt voorbij was. Na een kort afscheid van de groep reed ik naar huis waar ik snel gedoucht heb nog een heerlijk dutje heb gedaan.

Denemarken en Vista college hartelijk bedankt voor deze mooie ervaring!

Het was een mooie reis waar veel heb geleerd over de cultuur in Denemarken, over de mensen en mijn engelse taal beter heb kunnen ontwikkelen

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken