Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Blog van Claire in Denemarken

Jana Janssen op 17/06/2024

15 april 2024

We zaten vanochtend rond 07:45 uur aan het ontbijt. Het was niet heel erg uitgebreid dus mijn ontbijt bestond uit een kopje koffie en een half bekertje yoghurt. Na het ontbijt kregen we nog even tijd om ons op te frissen en klaar te maken om naar de Deense school te gaan.

We zijn rond 08:30 vertrokken vanuit de campus naar de school toe. Hier hebben we de Deense studenten leren kennen en na de kennismaking zijn we met z’n allen naar het strand gegaan met de bus. Hier hebben we een wandeling gedaan en erna zijn we weer terug de bus ingegaan. Toen zijn we doorgereden naar een klein stadje wat bij de campus in de buurt ligt, Jutland. Hier hebben we een rondje gelopen en toen kwamen we langs een bijzonder beeld. De meneer van de rondleiding sprak in het Engels, zij noemen het plein in het Engels ‘’Pig square’’. Dat was het laatste van de rondleiding, we zijn teruggereden naar de school en daar hebben we de traditie voortgezet. We hebben de Deense vlag gehesen, speciaal omdat wij hier waren aangekomen.

We hebben even pauze gekregen en erna zijn we richting binnen gegaan, we kregen de opdracht om een soort van poffertjes te maken, in het Deens noem je dat Æbleskiver.

Toen we de ‘’poffertjes’’ af hadden, kregen we nog informatie over de dag voor morgen.

16 april 2024

We zijn rond 09:05 vertrokken met de bus richting de school, hier hebben we de studenten opgehaald en zijn toen naar Andersen Winery gegaan. We hebben hier een rondleiding gehad, waarbij de vrouw eerst uitlegde over hoe zij te werk gaan en hoe zij de wijnen maken.

We kregen een rondleiding hoe ze de soorten wijnen maken en hoe ze het bewaren. Ze doen de wijnen in een wijntank waardoor de vergisting goed gaat. Ze gebruiken een batonette om de gist door de wijn te mengen. Achter hebben ze een hele grote ruimte waar ze de lege wijnflessen en de gevulde flessen bewaren. De lege flessen liggen nog verpakt in de doos en de gevulde flessen hebben ze op en naast elkaar in een ijzer rek. De wijnflessen zijn dik van glas dus mocht er eentje openbarsten, dan barst alleen die fles open.

We zijn na de wijnproeverij even naar de winkel gegaan, een broodje gehaald en toen erna zijn we door gereden naar Fuglsøcentret. Dit is een hotel die bestaat al sinds 1899. Het was eerst een militair kamp en ze hebben

Hier serveren ze op een drukke avond rond de 1000 pax. Ze hebben een kleine keuken waar ze makkelijk de gasten kunnen serveren. In het hotel hebben ze 4 restaurants. De keuken maakt per jaar ongeveer 180 000 gerechten per jaar. Ze hebben 171 kamers en Helena Fisher heeft 4x opgetreden.

17 april 2024

We kwamen rond half 9 aan op de school, we hebben hier de studenten opgehaald en zijn toen doorgereden naar Aarhus Universitetshospital. Hier hebben we een rondleiding gekregen door de keuken. Het bijzondere aan de keuken is dat al het eten zelfgemaakt wordt, er wordt ook rekening gehouden met mensen die niet kunnen slikken en zij krijgen zelfgemaakte puree.

Ze hebben veel personeel in dienst in bepaalde shiften. De worsten die op de 2de afbeelding te zien zijn, worden allemaal zelfgemaakt en gedroogd. Op de 3de afbeelding zijn koelkastjes en warmtekastjes te zien. In 1 kastje zit warmte en koeling in. Deze karren worden per afdeling klaar gemaakt en dan naar de kamers gebracht. Dit zou ongeveer een half uurtje duren voordat het eten op de kamer zelf is.

Het ziekenhuis lag naast het Agroo Food park dus we zijn met de bus gelijk door gegaan naar de volgende bestemming. Hier hebben we een lekkere lunch gehad en na de lunch kregen we daar een rondleiding. Het concept is eigenlijk dat het via een lopende band gaat en dat de mensen die daar werken, een gezonde en verzorgde lunch krijgen. Het waren 3 losse gebouwen, dus het was ook verschillend hoeveel personen per gebouw de lunch verzorgd krijgen. De keukens waren redelijk klein en ze maken het brood zelf. Als het brood op is dan hebben zij wel altijd nood brood in de vriezer liggen.

18 april 2024

We hadden vandaag de hele dag gepland op de school. We moesten 3 verschillende echte Deense cakes maken. We waren rond 9 op de school. We hebben toen schorten gekregen en zijn gelijk aan de gang gegaan. De taart bestond uit 2 lagen en tussen die 2 lagen hebben we een creme er tussenin gesmeerd met jam erbij. We hebben ook koekjes klein gemaakt en die er ook tussen gedaan. Toen hebben we de bovenkant met chocoladesaus bedekt en daarop aardbei, druiven en blauwe bes. Ze hebben ook een klein tuintje daar dus we hebben daar wat bloemen geplukt voor nog wat meer sfeer toe te voegen. De broodjes waren een soort van brioche broodjes en ‘’het mannetje’’ is een soort cake wat echt typisch Deens is.

We hebben er lekker van kunnen genieten en daarna zijn Chanou en ik de afwas gaan doen. Dit was een pretje :)

19 april 2024

We zijn vandaag met de Deense studenten eerst naar het hotel gegaan. Dit hotel was echt super mooi en modern van binnen. De manager was heel spontaan en begon heel vriendelijk met zijn rondleiding. Hij zei ook dat hij in de zelfde schoenen staat als ons. Ze hebben daar veel verschillende zalen waaronder ze 1 hele grote hebben. Hier passen zo’n 1000 personen in met zittafels en met concerten bijvoorbeeld waar de mensen moeten staan passen hier zo’n 4000 personen in. De gang van het hotel leek op een winkelcentrum, maar het was een algemene hal waar je veel kon doen. Er was bijvoorbeeld een zaak waar je auto’s kon huren of de sportschool etc.

Toen we klaar waren in het hotel met de rondleiding hebben we even lunchtijd gehad en zijn toen erna naar een kunst museum gegaan. We hebben hier ook lekker geluncht en erna kregen we een rondleiding door de keuken. Het museum had op een hogere verdieping een restaurant zitten, het uitzicht was echt niet normaal mooi. Ze hadden op de top van het museum een soort van een regenboog tunnel, dit was zeer de moeite waard om er doorheen te lopen.

22 april 2024

We zijn om 08:30 vertrokken met de bus naar de Deense school toe en we hebben daar de studenten opgehaald. Onze eerste locatie was een half uurtje rijden. Dit was ook een school en zij waren een groene school. Ze pakte alle groenten en fruit van het eten uit hun eigen tuin. We kregen eerst een inleiding hoe het allemaal zat en hoe het daar allemaal werkte. Na de inleiding zijn we gelijk vetrokken en de natuur in gegaan. We moesten een zakje vullen met allemaal verschillende soorten ingrediënten wat je tegenkwam. De vrouw wat onze leider was, die liep voorop en zij plukte ook steeds een voorbeeld, dit mochten wij steeds proeven en dan mocht jezelf weten of je het in je zakje wou doen of niet. We zijn ook bij hen in de stal geweest waar zij lammetjes en varkentjes hadden lopen. Toen we klaar waren met het plukken zijn we naar het strand gegaan. Hier hebben we mosselen gevonden voor de excursie voor morgen. Toen we terug kwamen van het strand, stond er een heerlijke lunch voor ons klaar en mochten we lekker aanvallen.

Na de lunch hebben we even pauze gehad om ons om te kleden voor de volgende excursie. We gingen naar een sterrenzaak toe dus iedereen moest er verzorgd en top eruit zien. Toen iedereen klaar was met omkleden zijn we vertrokken en dit was ongeveer 20 minuutjes rijden. De sterrenzaak is normaal op maandag en dinsdag dicht, we vonden het heel erg vriendelijk dat de F&B manager ons toch een korte rondleiding wou geven. Hij vertelde dat het hotel al 100 jaar bestond en dat ze een renovatie gehad hebben in 2016. Ze hebben vorig jaar een groene ster gekregen en dat houdt in dat alles natuurlijk is en de groenten en fruit worden iedere dag zelf geplukt. Het restaurant bestaat uit 2 delen, een a la carte en een soort van brasserie.

23 april 2024

We moesten vandaag om 08:20 verzamelen op het pleintje en zijn toen met zijn allen naar de school gelopen. De koks hebben zich daar omgekleed naar hun praktijkkleren en we zijn om 08:45 begonnen. De docenten hadden nieuwe groepjes gemaakt en wij zijn erna gelijk aan de slag gegaan. Ik zat met Chanou en 2 andere Denen in het bakkersgroepje. We moesten Smørrebrød en focaccia maken, dus Chanou en ik wilde gelijk de focaccia maken. We gingen gelijk aan de slag, we hadden onze twijfels over het deeg. We moesten het deeg in de kom 30 minuten laten rijzen, toen in een ovenschotel gedaan toen moest het weer 30 minuten rijzen en erna gaatjes in het deeg maken en olijfolie eroverheen smeren, toen moest het nog 30 minuten rijzen. Toen nog het deeg versierd met bloemetjes wat we gisteren geplukt hebben en rode ui. En erna kon het 30 minuten de oven in.

Alle andere groepjes hadden vis, kip, lam of een ander soort vlees. Dit zag er allemaal op on top uit en het smaakte heerlijk.

24 april 2024

Vandaag was het weer dezelfde tijd als gisteren, om 08:20 verzamelen op het pleintje en toen zijn we samen naar de school gelopen. We moesten vandaag het Smørrebrød beleggen dus het was gelukkig niet een hele lange dag voor ons. De docenten hadden de groepjes weer gemixt, maar ik zat gelukkig weer met Chanou. We moesten 4 hoofdingrediënten erop doen, dit was haring, varkensvlees, rosbief en gekookte aardappelen in plakjes. Chanou en ik hebben de remoulade, komkommer salade en de curry salade gemaakt, de andere 2 van het groepje zijn begonnen met het vlees te maken en ook daar alvast alle mise en place te maken. We hebben toen we alles klaar hadden, eerst van alle soorten 1 voorbeeld gemaakt hoe we het er ongeveer eruit wilde laten zien. Hier waren we het snel over eens en hebben toen de rest even snel door geknald. Om 13:00 was het presenteer tijd, maar om 12:30 stond het allemaal al klaar. Het heeft allemaal gesmaakt, Chanou en ik hebben ons weer begeven aan de afwas. We waren snel klaar en we hadden alles snel opgeruimd, alleen waren er nog 2 Denen die een layer pancake aan het maken waren dus hun hele werkbank stond nog vol met vieze afwas. We hebben hun gewoon even gelaten zodat ze sneller klaar waren dus wij hadden voor de rest alles gepoetst.

Chanou en ik liepen even weg om wat te drinken en we komen terug de keuken in, we zien die taart op de net schoongemaakte werkbank liggen en we beginnen allebei te lachen maar tegelijkertijd ook huilen. We waren gelukkig om 14:30 klaar en Chanou en ik zijn even naar het centrum gegaan.

25 april 2024

We zijn vanochtend om 08:45 vetrokken met de Denen naar Aarhus, hier gingen wij 3 bedrijven bezoeken. Het eerste bedrijf was een Michelin restaurant genaamd Ghrelin. Dit was vanbinnen een heel mooi en verzorgd restaurant. De F&B manager af ons de rondleiding en het mooie aan het verhaal was, dat hij is begonnen in een soort vechtgroep en toen heeft hij zijn vriendin en heeft hij het roer helemaal omgegooid. Hij was begonnen in een café en heeft nu eindstand een restaurant waar hij heel trots op mag zijn. De gouden banden om de servetten is per stuk 24 karaat goud en hij werkt samen met Krug. Het restaurant lag eerst aan de overkant waar zij nu zitten, de keuken is nu wel 8x zo groter dan eerst. Ze hebben onder ook nog keuken waar ze vooral de mise en place doen en om ook een beetje lol te hebben met wat muziek. Onder naast de keuken heb je ook de toilette en daarnaast ligt een soort wachtkamer. Hier kunnen speciale gasten die bijvoorbeeld met een limousine komen, die kunnen dan via een deur onder naar die kamer gaan en daar krijgen de gasten een lekker aperitiefje.

Toen we klaar waren in het restaurant zijn we naar een Foodhall gegaan en hebben we daar lekker mogen lunchen. We hebben ook hier een rondleiding gekregen en zijn we geëindigd met een lekker ijsje. De laatste excursie lag ook niet ver van de foodhall, we gingen naar een Wijnbar. Deze lag op de 10de verdieping en ze hadden ook een terras. Ze hadden 2 verdiepingen, waarbij de onderste verdieping eten en drinken was. De bovenste verdieping was meer voor een lekker flesje wijn en een snackje. Ze hadden echt een geweldig uitzicht en zo’n 3000 wijnen stond op hun wijnkaart.

In de avond zijn we ook met zijn allen gaan bowlen om de ‘’vakantie’’ goed af te sluiten!

26 april 2024

Vandaag is de dag van vertrek, de docenten hadden ons al gevraagd om de dag van te voren de koffers in te pakken. Chanou en ik hadden de koffers al eergisteravond klaargemaakt om vandaag nog de laatste dingen erin te doen. We zijn vanochtend om 08:20 vertrokken naar de Deense school. Hier gingen we zuurvlees maken met frieten en een koude salade. Echt een typisch Nederlands gerecht. Dit heeft allemaal zeer goed gesmaakt, toen we nagenoeg alles hadden opgeruimd en schoongemaakt wilde Brigitte fen Karsten nog even een (afscheid)speech houden en kregen we een diploma. Dit diploma hebben we gekregen omdat we deel hebben genomen aan het programma.

Toen we het diploma gekregen hebben, wilde ze nog een groepsfoto maken en erna hebben we de rest van de keuken snel gepoetst. En zijn toen met de klas terug naar de campus gelopen om nog even de laatste dingen te checken op de kamer en om nog even naar het toilette te gaan. Toen iedereen gereed was om te gaan, hebben we de buschauffeur geholpen met de koffers in te laden en zijn toen vetrokken naar Nederland.

Ik heb ontzettend genoten van de reis. Wat ups-and-downs gehad, maar ik ga met een blij en goed gevoel terug naar Eijsden toe. De slogan van de excursie is ‘’met mate’’ en sommige hebben zich hier ook goed aangehouden!

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken