Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Blog Denenmarken 2024

Stijn Gillissen op 23/05/2024

Denenmarken blog

2024

Stijn Gillissen

Zondag 14 april.

We vertrokken om 6.00uur s ’ochtends naar Denenmarken vanaf Vista college in Heerlen. De rit duurt 12 uur. De eerste 3uur hebben we gereden naar Münster waar we de tweede buschauffeur hebben gekregen die de 2 weken met ons naar Denenmarken is gegaan. Vanaf Münster zijn we doorgereden naar Denenmarken. Met natuurlijk ook tussenstops. Om 7.00 s ‘avonds kwamen aan op locatie, Campus Djursland.

Maandag 15 april.

De dag begon vroeg om 8.30uur met ontbijt. Daarna hebben we ons klaargemaakt om naar de school te gaan met de bus. Nadat we zijn aangekomen op school hebben we kennis gemaakt met de baas van de school en heeft verteld wat we die dag gaan gaan doen. Als eerste hebbe we met de groep het strand van grenaa bezocht. Daarna zijn we met de bus verder gereden naar het centrum van grenaa en hebben we een klein rondje gelopen door de stad. We zijn vanuit de stad terug naar de school gelopen naar de school waar we een typisch Deens gerecht hebben gemaakt. Na school waren we vrij voor de rest van de dag.

Dinsdag 16 april.

Vandaag stond er een leuke dag op de planning. We hebben Andersen Winery bezocht. Hier maakt niet wijn van druiven maar van appels, rabarber, verschillende bessen en iets nieuws namelijk sparkling Gin&Tonic wijn. Daarna zijn we door gereisd naar een groot theaterzaal. We kregen daar een rondleiding van de maneger van het hele alles daar. Hij legde van alles uit wat ze hier nou ook allemaal doen. We hebben de keuken gezien waar de op een drukke avond 1000 gasten hebben zitten. Ze kunnen op een zelfde avond 9 verschillende soorten feesten organiseren. Nadat we klaar waren met de rondleiding zijn we terug naar de campus gereden. Toen was tijd voor eten dus we zijn met de hele groep pizza gaan eten in de stad.

Woensdag 17 april.

We zijn vroeg vertrokken naar het ziekenhuis van Aarhus daar hebben een rondleiding gekregen door de hele keuken van het ziekenhuis. De oppervlakte van de hele keuken is zo groot als een voetbalveld. Er werd uitgelegd dat elk eten wat de patiënten te eten krijgen word zo vers mogelijk gemaakt. Het ziekenhuis probeert zoveel mogelijk alles zelf te maken. Zo kunnen ze zelf controle hebben over wat in het eten zitten. De eigen bakkerij van het ziekenhuis maakt elke dag zelf vers brood. Op een dag maken ze 1000 broodjes. Na het bezoek van het ziekenhuis zijn we langs het agro food park geweest waar we uitgebreid hebben geluncht. Daarna hebben we een rondleiding gekregen door de keukens die ze daar hebben.

Donderdag 18 april.

We zijn vroeg in de ochtend naar de school gelopen. Nadat we aankwamen heeft iedereen zich omgekleed in koks kleren om te gaan bakken. We gingen namelijk typische Deense eten maken. We kregen drie recepten om te maken. We moesten Deense broodjes maken dat heel erg leek op brioche broodjes. We hebben ook nog orthello cake gemaakt en een grote cake pop. Nadat iedereen zijn eten klaar had zijn we met de hele groep in het restaurant van de school gaan zitten en hebben we alles geproefd en gegeten.

Vrijdag 19 april.

Vandaag zijn we de hele dag in Aahrus geweest waar we langs 2 bedrijven een rondleiding kregen. Als eerst zijn we langs het Radisson Blu hotel geweest waar van 2 mensen een rondleiding hebben gekregen door het hele gebouw. In de concert zaal waren ze een evenement aan het voorbereiding die later in de week plaats vond. Daarna zijn we door een paar van hun feestzalen gekomen en hebben ze uitgelegd hoe ze op het zelfde moment wel 3 verschillende feesten kunnen organiseren en daar ook tegelijkertijd eten voor verzorgen. Daarna zijn we door de keuken heen gelopen. Toen was de rondleiding klaar en zijn we van het hotel doorgelopen naar het ARos-Aahrus kunstmuseum. Daar hebben als eerst geluncht in de cafetaria van het museum. Na de lunch hebben we een rondleiding gekregen door de keuken van het museum en het restaurant. Het restaurant ligt op de achtste verdieping van het gebouw. Toen zijn we met de groep gaan zitten in het restaurant en het de mevrouw van het museum verteld over de keuken en wat daar allemaal gebeurt. De chef is zelf ook komen vertellen aan ons. Daarna zijn we het dakterras op gegaan. Daar eindigde ook onze rondleiding. Vanuit daar zijn we zelf door het hele museum gelopen en gekeken naar al het kunst wat daar te zien was.

Maandag 22 april.

De week begon vroeg onderweg naar Kalo Hojskole. Dat is een groene school. De school heeft een groot terrein. Het heeft een eigen stal waar lammetjes, schapen en varkens in staan. Een groot moestuin en een groot weiland waar groentes verbouwd worden. We kregen een rondleiding over het hele terrein. Onderweg hebben we allemaal verschillende soort kruiden geplukt. Die kruiden gebruiken de volgende dag op school om mee te koken. Daarna zijn we uitgebreid gaan lunchen in de kantine van de school. Na de lunch zijn we naar de waterkant gereden met de bus waar we speciaal outfit aan hebben gedaan om in de zee te lopen. In de zee hebben we zeewier en mosselen gevangen. Daarna zijn we naar Molskroen gereden een restaurant met een groene Michelin ster. Daar kregen we de keuken te zien en werd uitgelegd wat het de groene ster inhoud. We kregen ook de wijnkelder te zien. Daar ligt ongeveer meer dan 1 miljoen euro aan wijn. Daarna zaten we met de groep in het restaurant en heeft de gastheer gepraat over het bedrijf en dat het restaurant een heel goede stageplek is. Toen wade dag voorbij en zijn we terug naar de campus gereden.

Dinsdag 23 april.

Deze dag hebben de hele dag op school gekookt. We zijn naar de school gelopen en hebben ons daar omgekleed. Toen zijn we in keuken het programma van vandaag gaan doornemen. We mochten met onze producten die we zelf hebben meegenomen van de dag van te voren. De groep werd opgedeeld in 5 kleinere groepjes. Elke groep mocht een kaart pakken waar op stond met welk product je gaat werken. De producten waren Vis, Lam, varken, rund of kip. De groep waarmee ik deed samenwerken hebben met lam gewerkt. We hebben een lamsbeen samen gevuld met kruiden van de dag van te voren die we zelf hebben geplukt. Daarbij hebben we als garnituur aardappelen, wortels, rabarber-port compote, en een cognacsaus. De aardappels zijn gebakken en gekruid met tijm, rozemarijn, paprika poeder, peper en zout. De wortels zijn in de over geroosterd met peper, zout, rozemarijn en vadouvan kruiden. We hebben 6 borden moeten presenteren. Daarna zat iedereen in het restaurant en mocht iedereen het eten van andere mensen proberen.

Woensdag 24 april.

Alweer stond er een dag op school koken op de planning maar vandaag hebben we iets typisch Deens hebben gemaakt “smörrebröd’’. Iedere groep heeft 4 verschillende broden gemaakt. Van elke brood moesten we 5 van hebben dus elke groep heeft in totaal 20 smörrebröds gemaakt. En met de hele groep in totaal 100 smörrebröds gemaakt. De vier broden waren een met haring, een met roasted pork, een met aardappelen en een met rosbief. De broden werden met verschillende garneringen afgemaakt zoals zoetzure komkommer en zoetzure rode ui, augurk, zelfgemaakte remouladesaus, zelfgemaakte kerriesaus, chips, gestoofde rode kool, gebakken uitjes en dille mayo. We hebben de broodjes op grote schalen geserveerde op in het restaurant op de buffet tafel gezet. Toen hebben met groep elkaars smörrebröds geprobeerd om te kijken wat iedereen heeft gemaakt. De twee Deense studenten hebben tussendoor pannenkoeken layercake gemaakt. Dat hebben we als toetje gegeten nadat we klaar waren met de keuken poetsen. Na de schooldag waren we de rest van de dg vrij.

Donderdag 25 april.

Vandaag zijn we in Aahrus 2 restaurants gaan bezoeken en een grote foodhall bezocht. Als eerste zijn we met de bus vroeg vertrokken naar Aahrus naar het eerste restaurant. Het restaurant heet Ghrelin. Het Ghrelin gourmet restaurant komt in aanmerking voor een Michelin ster en dat was heel goed te zien aan de kwaliteit van het hele restaurant. De eigenaar heeft ons uitgelegd hoe hij is begonnen als chef en dat hij van niks zichzelf heeft opewerkt naar een Michelin ster. We hebben ook mogen kijken in de wijnkelder van de eigenaar. Na het bezoek bij Ghrelin zijn we paar meter verderop bij een grote foodhall gaan eten en mochten we zelf kiezen bij welk restaurant je eten ging halen. Na de pauze kregen we rondleiding van de eigenaar die de foodhall heeft bedacht. De hall is gebouwd midden in een in een kantoorgebouw wat voordelen heeft want zo kunnen mensen makkelijk lunchen kopen bijvoorbeeld en daar is over nagedacht heeft d eigenaar ons verteld. Ook heeft het een hele eigen bakkerij. Tijdens de rondleiding werd er uitgelegd hoe het werkt als je zelf een restaurant hebt in de foodhall wat heel interessant was. Na de rondleiding zijn we naar een ander restaurant geweest. Het heet 10 den fede drue. Het restaurant ligt op de 10de verdieping van een appartementen gebouw. Het restaurant heeft ook nog een bar op de 11de verdieping met een groot dakterras. Je kan over de hele haven en de stad Aarhus kijken vanaf het dakterras zelfs als je binnen aan de bar zit. Na de rondleidingen zijn we terug naar de campus gereden met de bus en toen was de dag alweer om.

Vrijdag 26 april.

Vandaag was de laatste dag in Denenmarken. De laatste dag hebben we afgesloten op de school. Na alle Deense gerechten die we hebben gemaakt hebben we Nederlandse gerechten gemaakt. We hebben Limburgs zuurvlees met zelfgemaakte frieten gemaakt, koude schotel en kleine Bossche bollen. Het restaurant van de school werd mooi ingedekt door mensen uit de bediening zodat we met de hele groep samen konden eten. Dus toen al het eten klaar was werd alles geserveerd aan de mensen. Na het eten hebben sommige mensen van de Deense school een speech gemaakt voor ons. De directeur heeft na de speech alle Nederlandse studenten een certificaat uitgedeeld. Na de uitreiking hebben we de keuken gepoetst en zijn we terug naar de campus gelopen. Op de campus was het koffers inpakken klaar maken om te vertrekken terug naar huis.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken