Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Blog Denemarken 2024-Jayden Jacobs

Jayden Jacobs op 26/05/2024

Denemarken, 2024

Jayden Jacobs

Dag 1 Maandag 15 April,

We hebben vanochtend verzameld om 7.40 en zijn toen samen gaan ontbijten. Daarna hebben we weer verzameld om 8.40 om vervolgens naar de campus te gaan om daar kennis te maken met de Deense studenten.

Vervolgens zijn we naar het strand gegaan om een strandwandeling te maken. Daarna zijn we weer terug gegaan naar de campus en hebben we daar “æbleskiver “, een Deense specialiteit, gemaakt in de keuken met z’n allen in groepjes van 4 . Het was een super gezellige dag. Als avondeten hebben we gehaktballen met krieltjes en sla gegeten. De rest van de dag hebben we een gevoetbald en rondgehangen op de Campus.

Dag 2 Dinsdag 16 april,

Om 09:05 hadden we afgesproken bij de bus om vervolgens met de Deense studenten naar Andersen Winerey toe te gaan. We hebben daar een rondleiding gekregen in de fabriek en kennis gemaakt met de eigenaar en heel veel verschillende soorten wijnen en gins mogen proeven, die stuk voor stuk heel lekker waren. Zelf heb ik ook 2 flessen wijn gekocht, omdat het me zo aansprak en ik het 2 hele speciale wijnen vond.

Nadat we bij Andersen Winery waren weggegaan zijn we naar een groot concertgebouw gereden,“Fuglsøcenterent”, hetgeen ook gebruikt wordt als hotel met meer dan 100 kamers. We kregen daar een rondleiding van de eigenaar van het hotel ,die alles wist te vertellen over hoe een en ander eraan toe ging, van geldzaken tot aan hoeveel gasten er in het restaurant zaten en van prijslijsten van de drank tot aan het menu van deze avond. We hebben er een rondleiding gekregen door alle zalen en door de keuken, super gaaf!!

Nadat de dag vol rondleidingen er op zat,zijn we naar de campus gereden, hebben we ons even opgefrist en zijn we met z’n allen pizza gaan eten bij een leuk tentje in het dorp van Grenaa.

Dag 3 Woensdag 17 april,

Om 08:20 hebben we verzameld bij de bus en we hebben alle Deense studenten opgehaald om naar AUH – Aarhus Universitetshospital te gaan. Een bizar groot ziekenhuis, waar wij een rondleiding hebben gekregen van de manager van het horeca gedeelte van het ziekenhuis door een keuken, die nog groter was dan een voetbalveld. Mega gave rondleiding, waarbij we ook een gehaktbal hebben geproefd en een flink stuk marsepein hebben gegeten, wat ook heerlijk was, Na de rondleiding hebben we in de personeelskeuken gezeten en hebben we daar een lekker bakje koffie gekregen, ook mochten we nog allemaal vragen stellen.

Na de rondleiding in het ziekenhuis zijn we naar het Argo Food park food & co gegaan, daar

hebben wij mee mogen eten van de lunch, die de mensen daar iedere dag krijgen. Het was bizar hetgeen de mensen daar te eten krijgen als lunch, daar betaal je normaal een de prijs van een heel diner voor, zo goed verzorgd zag dat eruit.

Na de lekkere lunch hebben we een rondleiding gekregen in alle twee de keukens en het gehele gebouw van het Food park. We zijn met name door de kantoren heen gelopen en daarna hebben we gezeten in een lunchzaal, waar we vragen hebben kunnen stellen.

Na het food park zijn we naar de campus gegaan en hebben we gevoetbald. We wilden op de campus eten, maar dat viel tegen, dus zijn we met z’n allen naar de Mc Donalds gegaan en hebben we daar lekker gegeten.

Dag 4 Donderdag 18 april,

Vandaag hadden we verzameld om 08:20 om vervolgens met ons allen naar de school te lopen, dat was 10 minuutjes lopen (de Deense studenten waren al op school). Vervolgens ging iedereen zich omkleden, de koks kregen kokskleding en voor de bediening hadden ze schorten, die we konden lenen, daarna gingen we met iedereen de keuken in

Brigitte (de Deense docent) was vandaag jarig, dus hebben we voor haar gezongen en had ze een bos bloemen gekregen van de Deense studenten en van ons, de Nederlandse studenten, een fles wijn. Er waren 6 groepjes van 4 mensen gemaakt. Ieder groepje kreeg hetzelfde recept :een taart, zo grappig ! Hoe kon iedereen hetzelfde recept krijgen en toch ontstonden er 6 verschillende taarten?

Daarna hebben we alle taarten op een buffet gezet en zijn we van alle taarten gaan proeven.

Toen vervolgens iedereen had geproefd van de taarten, zijn we de keuken gaan poetsen. We waren uiteindelijk klaar om 14.45. Toen we weer terugkwamen op de campus is iedereen een beetje zijn eigen ding gaan doen : een paar studenten zijn gaan slapen, een aantal gingen voetballen en en paar mensen keken tv. Om 5 uur hadden we weer verzameld en waren we als afsluiter van de dag bij een gezellig tentje hamburgers met friet gaan eten.

Dag 5 Vrijdag 19 april,

We verzamelden vandaag om 08:35 bij de bus en we vertrokken eerst naar de school om de Deense studenten op te halen. Daarna zijn we vertrokken naar Aarhus naar het Radisson Blu Hotel. Bij aankomst werden we verwelkomd door de leidinggevende van het hotel en kregen we een tour door heel het hotel en ook door de keukens. Vervolgens kregen we een drankje en mochten we plaatsnemen. We konden ook vragen stellen over het hotel en daarbij behorende zaken.

Daarna hadden we een uurtje pauze, dus mochten we de stad in voor lunch. Na de pauze werden we in het Atos Kunstmuseum verwelkomd door de manager van het horeca gedeelte. Deze heeft ons eerst verteld over het museum, wat er bijvoorbeeld allemaal te zien is in het museum en daarna ook een rondleiding gegeven door hun keuken en restaurant en vervolgens ook een vragenrondje gedaan. Toen mochten we kiezen of we in het museum wilden kijken, of de stad in wilden gaan. Ik ben met 2 andere studenten de stad in gegaan en we hebben een paar winkels bezocht. We hadden ongeveer 1,5 uur vrije tijd en moesten om 15.00 verzamelen bij de bus om vervolgens weer naar de campus te rijden.

We waren onderweg nog even naar de winkel gegaan om spullen te halen voor de BBQ, want we gingen die avond BBQ. Dus hadden we vlees gehaald en brood, sausjes, groente. We waren ongeveer rond 16.15 weer terug op de campus en hebben meteen de BBQ aangemaakt l, dat duurde ook wel ff een tijdje. Dus waren we alvast alles gaan klaarzetten en de groenten snijden tot de BBQ warm was. We hebben verder nog een super gezellige avond gehad.

Dag 6 Zaterdag 20 April, Weekend

Dag 7 Zondag 21 April, Weekend

Dag 8 Maandag 22 April,

We verzamelden vandaag om 08:35 bij de bus met z’n allen om vervolgens naar Kalø Økologisk Landbrugsskole te gaan. We zijn daar met een docente van die school het bos in gegaan om daar allemaal planten en kruiden te proeven en mee te nemen voor de dag erna, om die te gebruiken bij de kook opdracht van dinsdag in het schoolgebouw op de koksopleiding. Het was een aparte ervaring om zomaar een plant uit de grond te halen en die meteen op te eten, maar het was wel interessant om het een keer gedaan te hebben. Daarna zijn er 10 personen met een waterdicht pak het water in gegaan om daar mosselen en zeewier te plukken in het water om die ook mee te nemen voor de opdracht van de dag erna.

Nadat we klaar waren bij Kalø Økologisk Landbrugsskole zijn we naar Molskroen gegaan, “een Michelin restaurant”. Daar kregen wij een rondleiding door het restaurant en de keuken en zelfs de eetkamer/vergaderzalen en de grootste suite. Nadat de rondleiding was afgelopen hebben we in het restaurant plaatsgenomen en hebben we misschien wel een uur lang vragen mogen stellen aan die meneer.

Eenmaal vertrokken met de bus terug naar de campus zijn we met z’n allen pizza gaan eten en hierop hebben de leraren ons getrakteerd!.

Dag 9 Dinsdag 23 April,

We verzamelden vandaag om 08:20 op het pleintje om met z’n allen te voet naar school te gaan om daar lekker eten te gaan koken met de planten die we gisteren hebben geplukt. We gingen lootjes trekken in teams van 4 en maakten kans op 5 verschillende gerechten met: Kip,

Varken, Vis, Rund en Lamsvlees. Ik had met mijn groepje het lamsvlees geloot en we hebben daar een super lekker gerecht van gemaakt, wat wel eventjes de tijd nodig had om te moeten bereiden, maar gelukkig is alles wel goed gegaan en we hebben er iets heel lekkers van gemaakt.

Nadat we alle gerechten hadden gemaakt hebben we alles gepresenteerd en verteld wat we hadden gemaakt en daarna uiteraard lekker alles opgegeten samen met de docenten.

Aan het eind van de dag moesten we de keuken poetsen en na dit samen te hebben gedaan zijn we lekker terug naar de campus gewandeld en toen zat de dag er alweer op.

Op de campus aangekomen hebben we gezwommen en lekker gegeten in de avond en toen was de dag alweer voorbij.

Dag 10 Woensdag 24 April,

We verzamelden vandaag om 8.20 om vervolgens samen naar school te lopen met z’n allen. Toen we eenmaal op school waren aangekomen kregen we eerst een uitleg over wat we moesten gaan doen. We gingen Smørrebrød maken weer in groepjes. Iedereen kreeg een recept voor het beleggen van het Smørrebrød. Uiteindelijk, toen we klaar waren, gingen we het presenteren op een buffet om er vervolgens lekker van te smullen.

Toen we klaar waren met eten hebben we alles opgeruimd, en ook de hele keuken gepoetst. Daarna zijn we weer rustig naar de campus gelopen.

Toen we op de campus aan waren gekomen zijn we met de bus naar de winkel gegaan om spullen te halen voor de BBQ, want we gingen die avond weer BBQ.

Op de campus aangekomen gingen er een paar studenten voetballen en een paar hielden zicht bezig met de BBQ aanmaken en de hamburgers voorbereiden .Na ongeveer een uurtje waren we weer compleet en gingen we eten, toen was de BBQ ook warm.

We hebben verder nog een hele gezellige avond gehad en lekker gegeten.

Dag 11 Donderdag 25 april

We verzamelden vandaag om 08:35 bij de bus, om met de bus naar Aarhus te gaan voor de eerste activiteit. Dat was een bezoek aan een Michelin restaurant genaamd Ghrelin Daar werden we verwelkomd door de manager. Hij heeft ons een rondleiding gegeven door het gehele restaurant en ons echt super veel informatie en advies gegeven over de horeca, het was echt mega vet. Dit vond ik de leukste bezichtiging en ook degene waar ik het meeste van geleerd heb.

Hierna hadden we een uurtje pauze. We arriveerden al bij onze tweede activiteit Markedshallen Nicolinehus , daar hadden we ons uurtje pauze doorgebracht en hebben we wat gegeten en gedronken. Het was super lekker. Toen hadden we een rondleiding van de Commercial Director Jonas Kring. Hij had ons langs allerlei foodtentjes meegenomen en iets verteld over wat ze precies doen en welk eten ze maken bij elk tentje.

De laatste activiteit was ook in het Nicolinehus, op de 10de verdieping bezochten we een wijn bar ‘Den Fede Drue’, waar de hoofd chef en de sous chef al op ons stonden te wachten om ons een kleine rondleiding te geven door de wijn bar.

Vervolgens zijn we weer terug gereden naar de campus. Daar aangekomen zijn er een paar gaan zwemmen en de rest ging hun eigen ding doen. Ik was alvast begonnen met mijn koffer inpakken. Als afsluiting zijn we met z’n allen om 8 uur gaan bowlen tot 10 uur en daarna zijn we nog even naar de Mc Donalds gegaan. Het was echte een super leuke en gezellige afsluiting.

Dag 12 Vrijdag 26 april,

We verzamelden vandaag om 08:20 om samen naar school te lopen voor de allerlaatste activiteit. Dat was, dat we twee echte Nederlandse gerechten zouden maken. We hadden gekozen voor zuurvlees met frietjes en slagroom soesjes met chocolade. Dat hebben we ook weer in groepjes gedaan. Toen dat klaar was hadden een paar mensen het restaurant al mooi ingedekt en konden wij het eten op de tafels gaan zetten en meteen aanschuiven. Het eten was echt heerlijk, toen we klaar waren met eten hadden een paar docenten nog een speech gehouden en vervolgens hebben we onze diploma’s gekregen.

Toen hebben we de keuken helemaal opgeruimd en het restaurant. Daarna hebben we afscheid genomen van de Deense studenten en de Deense docent bedankt. Toen zijn we lopend terug gegaan naar de campus en hebben daar de koffers gepakt en ingeladen in de bus. Toen iedereen compleet was zijn we vetrokken naar huis.

Het was echt een super leuke trip. Ik heb echt super veel geleerd deze twee weken en ben super blij dat ik mee ben gegaan. En ik ga dit nooit meer vergeten.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken