Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Blog Denemarken 2024

Juul van Wunnik op 24/05/2024

Juul van Wunnik

Maandag 15.04.2024

De wekker ging s’ochtends om 06:30. Eventjes douchen en aankleden om vervolgens om 07:45 te verzamelen op het pleintje “de afgesproken meetings plek van de groep” en met iedereen naar de ontbijtzaal te gaan en even te ontbijten.

Na het ontbijt zijn we even terug na de kamers gegaan om even de tanden te poetsen en alle spulletjes te pakken om vervolgens om 08:40 in de bus te zitten richting de campus waar de andere Deense klas ook aanwezig was en daar elkaar te ontmoeten en even een kennismakingsrondje te doen.

Na het kennismakingsrondje zijn we met de bus en de hele aanhang naar het stadje Grena gegaan en hebben we een strandwandeling gedaan en erna een rondleiding door mooie bezienswaardigheden van het stadje Grena. Terug op de campus van de koks opleiding hebben we aebleskiver gemaakt en uiteraard opgegeten en dat was erg gezellig en er was een hele goede chemie in de klas aanwezig wat erg leuk was!

Terug op de campus en de schooldag was afgelopen zijn we boodschappen gaan doen want da tis ook nodig natuurlijk. We hebben nog met z’n allen lekker gevoetbald en gegeten in de schoolkantine en erna gezellig de avond afgesloten met een lekker potje voetbal.

Het was een hele leuke eerste dag!

Dinsdag 16.04.2024

De wekker ging s’ochtends weer om 06:30. Lekker ontbeten en om 08:35 bij de bus zijn want we gingen naar Andersen Winery een rondleiding krijgen en een heerlijke wijn proeverij krijgen, iets wat ik nog nooit heb gedaan maar wat ik zo ontzettend gaaf en mega interessant vond.

Erna zijn we met de bus naar het concert gebouw “Fuglsøcenterent” gereden en daar van een echte echte zakenman en tevens de eigenaar van het gehele concert gebouw een rondleiding gekregen wat mega gaaf was en vooral veel lopen.

Even later terug naar de campus gereden met de gehele klas naar de pizzeria gereden en uitbuikend terug naar de bus gelopen om daarna naar de campus te rijden en met z’n allen de dag af te sluiten.

Woensdag 17.04.2024

De wekker ging weer s’ochtends om 07:15 en de afspraak was om om 08:25 bij de bus te zijn want de reis ging naar het ziekenhuis “AUH – Aarhus Universitetshospital” in Århus waar wij een gigantische rondleiding kregen in de keuken die net iets groter was dan een geheel voetbalveld!!!!!! Dat was bizar. Het was er zo georganiseerd iedereen had z’n eigen taak en het was er zo bizar schoon zelfs tijdens dat de mensen er aan het werk waren.

Erna zijn we naar het Agro Food Park Food & co gegaan, wij kregen daar een rondleiding van de manager van de food afdeling. Toen de rondleiding was afgelopen waren we naar een hele lekkere culinaire lunch gegaan bij de Arla fabriek wat heel bijzonder geregeld was en echt op sterren niveau was bereid.

Daar ook een hele rondleiding gekregen heel vel vragen gesteld wat onwijs interessant was want die mevrouw was een echte vakvrouw.

Na de rondleiding in de bus gestapt boodschappen gedaan en erna lekker met iedereen gezellig rond de tafel gezeten en erna lekker naar bed want het was een lange dag.

Donderdag 18.04.2024

S’ochtends ging weer de wekker om 07:15 om vervolgens met de voet naar de school toe te gaan war we kook les kregen. De docent Birgitte was jarig en hebben voor haar gezongen en een verjaardags taart gemaakt 6 stuks maar liefst!!! We zijn daar de gehele dag mee bezig geweest en hebben die erna natuurlijk ook lekker opgegeten. Het was een leerzame dag op de school daar want ik zelf had heel weinig ervaring met bakken maar het was wel super leuk!

Klaar met school zijn we weer boodschappen gaan doen en hebben we bij een lekkere hamburger zaak gegeten waar een leerling van de Deense klas werkt en het was heerlijk!

Terug op de campus hebben we flink lopen voetballen en erna voetbal gekeken met z’n allen en toen lekker weer naar bed gegaan.

Vrijdag 19.04.2024

S’ochtends zijn we met de bus vertrokken naar een gigantisch groot Raddison hotel waar wij een snelle maar wel een bizarre rondleiding hebben gekregen in het hotel. De menen waar wij de rondleiding van kregen leefden echt voor het bedrijf en zaten ook al jaren in het vak dus alle vragen werden beantwoord en soms waren er niet eens vragen nodig om te stellen omdat ze alles zelf al met volle passie deden vertellen wauw wat een ervaring!

Nadat we klaar waren bij het hotel zijn we naar het Aros museum gegaan wat er van de buitenkant bizar gaaf uitziet! Op het dak een 360 graden regenboog waar je doorheen kan lopen en bizar mooi uitzicht hebt over geheel Aarhus. Een hele gaven rondleiding gekregen op de 6 de verdieping door de keuken heen met de chefs erbij. Na de rondleidingen hadden we nog de mogelijkheid om door het museum heen te gaan wat heel interessant was.

Nadat de dag vol rondleidingen voorbij waren zijn we naar de campus gegaan en hebben we met z’n allen lekker ge bbqed.

Maandag 22.04.2024

S’ochtends zijn we met de bus vertrokken naar een campus/boerderij waar we een flink stuk hebben gewandeld door de bossen en veel planten hebben gezien en ook geproefd het was apart maar wel interessant om eens gedaan te hebben en zoveel producten die gewoon op de grond groeien geproefd te hebben terwijl je dat normaal niet zo 1.2.3. zou doen als je die planten op de grond ziet liggen. 10 personen waaronder ik hebben de kans gekregen om met een waterdicht pak door een gigantisch groot meer te lopen waar we veel mosselen hebben kunnen plukken onder water en diep het water in te gaan tot aan de borst wat heel raar aanvoelde maar wel heel gaaf was.

Toen zijn we naar een Michelin sterren zaak geweest wat een groene Michelin ster had, zelf ben ik daar nog nooit geweest in een sterren zaak ik had het persoonlijk anders verwacht maar het was heel klassiek heel sjiek en vooral alles heel strikt volgens de regeltjes wat ik ook wel had gedacht want als je je niet aan de regeltjes houd ben je de ster ook weer zo kwijt. We kregen een rondleiding van de manager daar en die wist ons alles heel duidelijk uit te leggen hoe alles daar strikt te werk ging en hoeveel je nou betaald voor een menu en wat voor feesten en partijen je kunt organiseren in de zaak. We hebben er een kijkje in de keuken gekregen die ik persoonlijk groter had verwacht en we hebben in de grootste suite mogen kijken met een prachtig uitzicht op het meer waar wij eerder die dag mosselen in hebben lopen zoeken.

Na dat de rondleidingen voorbij waren ben ik met Job, meneer Fieten en meneer Ney naar de koks campus gereden om daar al wat voorbereidingen te treffen voor het eten van aankomende vrijdag want dan gaan we zuurvlees maken voor de gehele klas een echt Nederlands gerecht.

Bij het avond eten heeft meneer Fieten ons mee uiteten genomen voor een lekkere Pizza en had de meneer als verrassing dat hij zou trakteren.

Dinsdag 23.04.2024

S’ochtends zijn we met z’n allen om 08:20 verzamelt op het pleintje en zijn we met de voet naar de campus gelopen van de koks opleiding “we zijn met de voet gegaan omdat de buschauffeur een verplichte pauze moet hebben van 48 uur dat hij niet achter het stuur mag zitten”. We zijn naar de school gegaan en hebben daar nieuwe groepjes van 4 gemaakt en lootjes getrokken, de keuzes waren: Kip, Varken, Vis, Rund en Lamsvlees. Mijn groepje had het lootje getrokken met erop geschreven vis dus we hebben een heerlijk gerecht gemaakt met een ising “platvis” visje en we hebben gebruik gemaakt van de mosselen die we de dag van te voren hebben gevangen in het meer.

Nadat we alle gerechten af hadden hebben we ze allemaal tentoongesteld en erna lekker opgegeten. Flink gepoetst en toen zat de schooldag er alweer op..

Zijn erna met een groepje naar een sport winkel gelopen om een zwembroek te halen en erna met een groepje gezwommen in het zwembad.

Een hele leuke dag gehad ook weer wat nieuwe dingetjes geleerd in de keuken qua technieken die ik nog niet wist.

Woensdag 24.04.2024

S’ochtends met z’n allen weer verzamelt op het pleintje om om 08:20 weer met de voet te vertrekken naar de campus van de koksopleiding. Deze dag stond in het teken van Smørrebrød, een heerlijk gerecht uit de Deense keuken. De klas werd weer opgedeeld in groepen van 4 en moesten 5 verschillende soorten Smørrebrød maken. Ik heb samen met Job voorbereidingen getroffen voor de zuurvlees en de koudenschotel voor aankomende vrijdag. Dan gaan we met de gehele klas en de Deense studenten Zuurvlees met eigengemaakte frietjes en koudenschotel eten.

Verder heb ik niet heel veel meegekregen van de gehele dag want ik ben alleen maar bezig geweest met de voorbereidingen… waar ik wel goed over mee kan praten is dat het Smørrebrød “wat ik nog nooit had gegeten” ontzettend lekker was en dat de klas heel erg hun best had gedaan om de presentatie van het eten er super mooi uit te laten zien.

Nadat we klaar waren met de gehele schooldag en netjes de keuken hadden gepoetst zijn we met z’n allen naar de supermarkt gegaan en hebben we daar inkopen gedaan om in de avond lekker eigengemaakte hamburgers gemaakt.

Donderdag 25.04.2024

S’ochtends vroeg om 08:35 melden op het pleintje om met de bus en alle Deense studenten naar Aarhus te gaan naar een Michelin zaak genaamd Ghrelin. Wauw.. wat een bijzonder mooie zaak was dat, we hebben daar een rondleiding gekregen van de eigenaar van het restaurant maar ik heb nog nooit met zon mond vol tanden gestaan hoe erg ik onder de indruk was van het restaurant. Alles klopte gewoon hoe het in elkaar zat, alles draaide om zijn personeel en om de gasten iedereen moet zich goed op zijn of haar gemak voelen om daar te kunnen werken en lekker op een “chillen” manier te kunnen eten en de beste ervaring te hebben daar. Hij zegt ook “ik wil dat de mensen ze zich zo erg op hun gemak voelen dat het niet maar bij 1 keer blijft maar dat ze nog een keer terug komen”.

We hebben een tour door heel het restaurant gekregen en door de wijnkelder en door de keukens. En wat zo bijzonder was aan de wijnkelder en de champagne is dat het restaurant ambassadeur is van het bekende champagne merk Krug Champagne. Krug Champagne heeft maar 150 ambassadeurs waarvan Grhelin er 1 tje is van de 2 ambassadeurs in Denemarken.

Als er ooit een mogelijkheid komt in mijn leven dat ik in dat restaurant kan werken wil ik die kans pakken want wauw wat ben ik ervan onder de indruk.

Na dat we bij Ghrelin weg zijn gegaan zijn we naar een cocktailbar geweest op de 10 de verdieping “Den Frede Drue” heel bijzondere plek omdat je om de 10 de verdieping een geheel restaurant hebt met 3000+ verschillende soorten wijnen en champagnes bij elkaar. Een bizar uitzicht en een ruime menu kaart met chefs die niet ouder zijn dan 30 jaar dus een heel jong team wat me wel erg aansprak, zo jong maar zo’n grote verantwoordelijkheid.

We zijn niet heel lang daar gebleven omdat we op tijd op de campus terug wilden zijn zodat we alle koffers in konden pakken op tijd de kamers netjes poetsen en achterlaten en nog even met z’n allen lekker konden eten in de avond. Als verassing hadden de docenten voor ons geregeld dat we van 20:00 tot 22:00 gingen bowlen met z’n allen als afsluiter van de 2 weken Denemarken.

Vrijdag 26.04.2024

S’ochtends vroeg naar de koks school toe gegaan om daar voor een laatste keer met z’n allen samen te werken aan het zuurvlees wat Job en ik afgelopen woensdag hebben bereid. We hebben in de ochtend frieten gemaakt en zuurvlees als hoofdgerecht, voor daarbij hebben we een koudenschotel gemaakt en een soezenbeslag.

Nadat we dat hadden opgegeten hebben de leeraren en de directeur van de scholen even een mooie speech gehouden en hebben ze Diplomas uitgereikt aan de Nederlandse studenten. Het afscheid nemen van de Deense mensen daar was best pittig omdat je toch een band opbouwt met iedereen en toch 2 weken lang iedere dag met elkaar hebt doorgebracht.

Nadat we op school weg zijn gegaan en iedereen hebben bedankt en afscheid hebben genomen zijn we naar de campus gegaan laatste check gedaan op de kamers, de koffers in de bus ingeladen en zijn we vertrokken terug naar Nederland.

Mijn mening van de reis in Denemarken

Ik heb een bizarre mooie reis gehad waarin ik veel heb geleerd, m’n Engelse vocabulaire echt goed is verbeterd en een gave nieuwe kijk naar de horeca wereld heb gekregen waarin ik nieuwe technieken heb geleerd en nieuwe gerechten heb leren maken.

Kort samen gevat ben ik heel dankbaar dat ik deze reis heb mogen meemaken, dit had ik voor geen goud willen missen!

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken