Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Berlijn reis Inclusie en Diversiteit

Monique Deckers op 02/02/2024

Berlijnreis november 2023 VISTA COLLEGE

• Op maandag 27 november 2023 was het eindelijk zo ver!
  • We hadden ons al weken van tevoren hierop verheugd en voorbereid. De maandag was onze eerste reisdag richting Berlijn en onze week zou hierbij van start gaan.
  • We waren van tevoren in groepjes verdeeld, zodat we vanuit de dichtstbijzijnde station (Sittard en Heerlen) konden vertrekken. De groep die vanuit Sittard vertrok kwam de groep in Heerlen tegen. Ondanks dat we elkaar niet allemaal persoonlijk kenden, werd er een band gecreëerd door de koffers! Voornamelijk de vrouwelijke deelnemers waren erg blij om elkaar met een grote koffer te treffen. We hadden ook heel veel geluk met het feit dat de lift het niet deed, waardoor wij alleen maar bezig waren met rennen en tillen van de koffers om de trein in Heerlen te halen. Natuurlijk gebeurde dit met veel gelach en geklaag tussendoor. De groep in Heerlen was bezig met de deuren open te houden, waardoor de groep van Sittard letterlijk de trein in sprong met alle koffers.
  • Vanaf dat vertrekpunt begon het reisavontuur met z’n alle als een gezamenlijke groep. In de trein werd er kort met elkaar kennisgemaakt en gecontroleerd of iedereen aanwezig was. Vanuit Heerlen zouden wij richting Herzorgenrath gaan en daar moeten overstappen naar Düsseldorf. Vanuit Düsseldorf hoefden wij gelukkig maar een trein te nemen richting Berlijn.
  • Iedereen kent het wel, een reis zonder vertragingen bestaat niet. De huidige trein richting Herzogenrath had vertraging, waardoor wij de volgende trein richting Düsseldorf zouden missen. Als groep werd er afgesproken dat wij met z’n alle zouden gaan rennen (lekker sjouwen met de koffers) om de trein alsnog te kunnen halen. Helaas was dit ons niet gelukt, maar we bleven lachen en gingen gezellig samen op station wachten, kletsen en lunchen voor de volgende trein.
  • Na een hele reis zijn we eindelijk in Berlijn aangekomen!
  • Dennis en Margo vanuit Clash! hadden ons op het station ontvangen. Vanuit daar zijn we samen met de metro naar het hotel gegaan. Dennis en Margo hadden voor ons allemaal een metro kaartje geregeld, zodat we deze hele week ermee konden reizen.
  • Na een gezellige avond met een drankje en onze Berlijn-stagiair Arthur van verleden jaar die nu in Berlijn woont en ook werkt bij Clash!, stond deze woensdag de 29ste november in het teken van een bezoek aan de wijk Kreuzberg. Een creatieve buitenwijk van het mooie Berlijn, waarin vooral de Turkse gemeenschap hecht is en daarnaast allerlei andere culturen gezamenlijk hun plekje hebben gevonden.
  • De rondleiding - bij een temperatuur rond het vriespunt - door Margo en Dennis was indrukwekkend. We begonnen bij het protesthuisje ( Protest Gecekundu / Haus ) van waaruit en waarbij er van tijd tot tijd nog steeds protestbijeenkomsten plaatsvinden. Het huisje is in een nacht gebouwd en hierdoor mag het huisje niet (meer) worden afgebroken en is zo een symbool van protest geworden in deze bijzondere wijk. De graffiti in de wijk is bijzonder te noemen en duikt op allelie plekken op en siert huizen, gevels en muren. Allerlei kunstenaars hebben hun creativiteit op gevels en muren losgelaten, vaak met een (politieke) boodschap. Hier en daar zien we ook boodschappen zoals bijvoorbeeld: Stop de racistische en moslim hetze. Overal duiden prachtige en statige gebouwen op en hier en daar is de kerstversiering summier of rijkelijk aangebracht in het deel Luisenstadt. Hier bezoeken we ook de food hal, alwaar we iets warms te drinken nemen en sommigen iets lekkers kopen voor onderweg. Vervolgens is er het bezoek aan de moskee die voor iedereen toegankelijk is en waar we een mooie rondleiding krijgen met de nodige uitleg over alles dat zich in dit reusachtige complex te vinden is (onder andere ruimten om te verhuren, een en een aantal plekken voor kinderopvang). We zijn allemaal erg onder de indruk. Aansluitend zien we in de wijk Schöneberg het huis waar David Bowie in de jaren 70 een 2 tot 3-tal jaren heeft gewoond.

Na deze indrukwekkende ochtend hebben we ons verplaatst naar het jugendmuseum, een prachtig gebouw van binnen- en van buiten. In dit museum werden een scala aan kamers tentoongesteld. Kamers van echte (jonge) inwoners van Berlijn, compleet gerecreëerd. Hoeveel kom je van iemand te weten als je zijn/haar kamer te zien krijgt? Dat was de vraag die Margot en Dennis aan ons stelde, we maakte groepjes en gingen op onderzoek uit. Waarna we dit met zijn allen uitwisselden en de koppeling maakte met aannames. We vulden een diversiteitsbloem in en hadden mooie inzichtvolle gesprekken met elkaar. We sloten de dag af met een heerlijk Ethiopische maaltijd in Frobenkiez. Waarna we vredig en met een gevulde maag gingen slapen.

Op de laatste dag van onze studiereis naar Berlijn voelden we ons moe maar voldaan. De dag begon bij het kantoor van Clash!, waar we ons verdiepten in de interactieve werkvorm 'Forum' theater en het thema gesprekstechnieken. In groepjes brachten we casussen rondom diversiteit in en deelden we persoonlijke ervaringen. Het was een uitdagend traject, omdat we allemaal graag oplossingsgericht wilden denken, maar juist deze uitdaging maakte het waardevol.

Na een intensieve ochtend vol discussies was het tijd voor een welverdiende lunch bij Joseph-Roth-Diele, een restaurant dat zo uit een jaren '30 of '40 film leek te komen. Hier konden we ontspannen en de indrukken verwerken.

Na de lunch brachten we de besproken casussen tot leven. In de eerste ronde speelden we ze zoals ze hadden plaatsgevonden. In de tweede ronde kregen collega's de kans om in te grijpen en aan te geven hoe zij het anders zouden doen. Dit bracht prachtige en waardevolle gesprekken op gang, waarbij verschillende perspectieven aan bod kwamen.

's Avonds genoten we van een smaakvol diner in een druk en levendig Italiaans restaurant. Ondanks de rumoerige sfeer was het eten fantastisch, waardoor de avond een gezellige afsluiter werd.

We hopen dat meer collega's zich willen verdiepen in dit bijzondere thema, zodat we gezamenlijk streven naar een inclusieve omgeving waar iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

De terugreis dag

Na een heerlijk laatste ontbijt, kwamen Dennis en Margot ons bij t hotel ophalen om vervolgens naar de Hauptbahnhof Berlin te lopen.

Daar aangekomen nemen we van deze 2 leuke begeleiders afscheid.

Met een enorme bom aan opgedane ervaringen zaten we moe en voldaan in de trein huiswaarts.

De één doet een dutje, de ander zit vol met verhalen. Foto’s worden uitgewisseld, formulieren worden ingevuld, declaraties verrekend etc… Kortom een gezellig samen zijn.

Helaas hadden we wederom de aansluiting naar Aachen gemist, dus dan maar broodjes etc inslaan voor t laatste stuk in de trein

We kwamen ( met wat omzwervingen ) iets later aan op ieder z’n eigen thuisstation.

Afscheid van elkaar genomen met een knuffel en hopelijk tot gauw weerziens

Ik heb genoten en wil morgen weer….haha

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken