Je bent nu op de site van International, onderdeel van VISTA college
Printen
Mijn stageblog over Jetfly Technik in Zweibrücken

Mijn stageblog over Jetfly Technik in Zweibrücken

Wessel Giesen op 07/07/2023

Even voorstellen

Mijn naam is Wessel Giesen en ik ben 19 jaar. Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Technicus Mechanica bij het Aviation Competence Centre in Beek. De reden dat ik deze opleiding heb gekozen, is omdat ik altijd al geïnteresseerd was in techniek en met name in vliegtuigtechniek. Nadat ik de open dag bezocht had, een hangaarmiddag en een meeloopdag meegemaakt had, wist ik zeker dat ik de opleiding voor Technicus Mechanica wilde volgen. En daar heb ik geen spijt van. De opleiding bevalt me namelijk erg goed. Bij deze opleiding leer je om onderhoud aan vliegtuigen te doen. Elk vliegtuig heeft, net zoals bijvoorbeeld een auto, onderhoud nodig om het vliegtuig veilig te kunnen laten vliegen. Dit onderhoud wordt uitgevoerd als een vliegtuig een bepaald aantal vlieguren heeft bereikt, een bepaalde leeftijd heeft of als het het aantal maximale cycles nadert (een cycle is als een vliegtuig 1 keer opstijgt en ook 1 keer landt).

Tijdens mijn opleiding heb je in het derde leerjaar een stage van vier maanden en in het vierde leerjaar een stage van zes maanden bij een vliegtuigonderhoudsbedrijf. Mijn vorige stage heb ik gelopen op Maastricht Aachen Airport en daar heb ik onderhoud verricht aan middelgrote passagiersvliegtuigen. Dit beviel mij ook goed. In het vierde leerjaar moeten we van begin januari 2023 tot half juni 2023 stage lopen bij een bedrijf in de vliegtuigsector. Deze stage is mijn eindstage van de gehele opleiding. Tijdens mijn tweede stage wilde ik eens kijken hoe het zou zijn om aan kleinere privévliegtuigen te werken en ben ik op zoek gegaan naar een geschikt onderhoudsbedrijf.

Ik heb toen gesolliciteerd bij Jetfly Technik in de Duitse stad Zweibrücken in de deelstaat Rijnland-Palts. Ik ben bij dit bedrijf terecht gekomen, omdat een goede vriend van mij hier in het verleden ook stage heeft gelopen en erg positief hierover was. Hierna heb ik contact opgenomen met Jetfly Technik en na een aantal mails en een sollicitatiegesprek heb ik bij Jetfly stage gelopen, wat mij goed is bevallen.

Vertrek en aankomst

Nadat mijn stageovereenkomst getekend was, ben ik op zoek gegaan naar woonruimte in Zweibrücken. In het najaar van 2022 heb ik contact opgenomen met een woningvereniging die studentenkamers verhuurt in Zweibrücken. Al snel was een afspraak gemaakt en ben ik in november met mijn vader een dagje naar Zweibrücken gegaan om een paar kamers te bekijken die beschikbaar zouden zijn vanaf het begin van mijn stageperiode. Al snel had ik een keuze gemaakt voor een leuke kamer. Mijn middelgrote kamer was al ingericht met een bed, een bureau, een kleine tafel, stoelen en een kledingkast. Het was fijn dat deze meubels er al waren. Verder had ik de beschikking over een eigen douche en deelde ik de keuken met twee huisgenoten.

In de eerste week van januari heb ik met mijn ouders alle benodigde spullen verhuisd naar mijn tijdelijke verblijf. Nadat ik zowat mijn hele inboedel naar Duitsland had meegenomen, heb ik nog wat foto’s op mijn kamer opgehangen om de boel wat op te fleuren en wat persoonlijker te maken. Mijn stage begon op een maandag, maar ik was al een paar dagen eerder verhuisd naar Zweibrücken, zodat ik alvast wat kon wennen en de omgeving kon verkennen.

Kennismaking met het bedrijf


Zweibrücken heeft een klein vliegveld. Op dit vliegveld is het vliegtuigonderhoudsbedrijf Jetfly Technik gelegen. Dit onderhoudsbedrijf verricht voornamelijk onderhoud aan de toestellen van Jetfly. Het gaat hier om 2 verschillende typen toestellen, de Pilatus PC-12 (propellervliegtuig) en de Pilatus PC-24 (privévliegtuig met straalmotoren).

Jetfly is in 1999 opgericht door Cédric Lescop en Maxime Bouchard met het unieke idee om een concept te bedenken waarbij men deeleigenaar is van een privéjet. Dit concept werkt als volgt: een klant maakt de keuze voor een contract van 5 of 10 jaar bij Jetfly. Hierna kan men gebruik maken van de vloot van Jetfly. Iemand die een contract heeft, kan aan Jetfly doorgeven wanneer men gebruik wil maken van een vliegtuig. De vertreklocatie en aankomstlocatie moet worden doorgegeven en de rest wordt geregeld. Te denken valt aan vervoer naar de luchthaven, piloten, brandstof etcetera. De klant hoeft zich ook niet druk te maken over bijvoorbeeld verzekeringen, vluchtplannen en regelgevingen. Ook zorgt Jetfly voor het onderhoud van de vliegtuigen. Deze service gebeurt 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar. De vliegtuigen zijn ten alle tijden beschikbaar door de grote vloot van Jetlfy. Hierdoor is er altijd een toestel in de buurt dat geschikt is om mee te kunnen vliegen. Kortom: dit betekent stressvrij gebruik kunnen maken van de privé-luchtvaart zonder kopzorgen.

De werkzaamheden:

Op maandag 9 januari 2023 was het dan zover: mijn eerste dag bij een buitenlands stagebedrijf. Tijdens mijn eerste dag bij Jetfly heb ik met iedereen kennis gemaakt en een rondleiding gekregen binnen het bedrijf. Ook kreeg ik werkkleding van Jetfly. Daarna werd ik bij een team geplaatst en heb ik samen met mijn collega’s onderhoud verricht. Ik was al snel opgenomen in het team.

Hoe ziet een werkdag er bij Jetfly Technik er uit?

Maandagmorgen begint de dag om 08.00 uur met altijd een toespraak van de onderhoudsmanager. Hij vertelt wat komende week op de planning staat, welke vliegtuigen er nieuw zullen binnenkomen en welke klaar zijn met het onderhoud en dus zullen vertrekken. Ook benoemt de onderhoudsmanager welke werknemers bij welk vliegtuig zijn ingedeeld voor de komende week. Ook worden er nog verbeterpunten benoemd en overige zaken bijvoorbeeld of er in die week nog bijzonderheden zullen zijn. Nadat er koffie is gehaald kan het werk starten. Men loopt dan naar de werkstations. Dit zijn bureau’s met computers waarop de monteur kan zien welke taken er nog moeten worden uitgevoerd aan het vliegtuig en hij kan ook zien welke taken al zijn voltooid. Elke werknemer heeft een eigen toolkist met lades gevuld met gereedschap. Dit is in een schaduwbord constructie neergelegd. Dit houdt in dat er een bord of paneel is waarop de omtrekken van gereedschap zijn afgebeeld in de lades, zodat het gereedschap op een georganiseerde manier kan worden opgeborgen. Het schaduwbord biedt dus een visuele indicatie van welk gereedschap ontbreekt en waar het moet worden teruggeplaatst. Door gereedschap op een schaduwbord te organiseren, wordt het gemakkelijker om de juiste tools te vinden en te gebruiken, en kan het helpen bij het voorkomen van verlies of beschadiging van gereedschap. Er zijn pauzes van 09.40 uur tot 09.50 uur en van 11.30 uur tot 12.00 uur en ook nog een laatste pauze van14.30 uur tot 14.40 uur. Vaak wordt in Duitsland warm gegeten tussen de middag, dus staan er 2 magnetrons klaar voor gebruik. Dit verschilt met Nederland waar ik gewend ben om tussen de middag een droge boterham naar achteren te werken. Ook wordt er af en toe eten afgehaald.

Tijdens mijn stage heb ik veel uiteenlopende werkzaamheden verricht. Zo heb ik bijvoorbeeld componenten gewisseld en geholpen bij motorwerkzaamheden. Bovendien heb ik veel geholpen bij testen die moeten worden gedaan, bijvoorbeeld van het brandblus-systeem in het vliegtuig. Hierbij hebben een collega en ik getest of het systeem nog voldeed aan de gestelde eisen. Ook heb ik verschillende werkzaamheden aan het landingsgestel uitgevoerd zoals het afstellen van de afstand van het landingsgestel tot een bepaalde sensor, zodat de piloot een melding krijgt dat bijvoorbeeld het landingsgestel is ingeklapt. Daarnaast heb ik vele inspecties samen met een collega gedaan en heb ik ook nog een test meegemaakt waarbij men de motor van het vliegtuig gaat testen. Dit heet “proefdraaien”.

Het verblijf:

Vroeger was er een Amerikaanse basis op het vliegveld van Zweibrücken en woonden de werknemers en hun familie in een apart gedeelte van Zweibrücken. De Amerikaanse basis is jaren geleden opgeheven en de huizen van de werknemers zijn nu in gebruik als woningen voor gezinnen en voor studenten. De straatnamen in dat gedeelte van de stad zijn ook allemaal Amerikaans. Ik woonde in de Virginiastrasse in een kamer in een studentenflat op ongeveer een kwartier rijden van Jetfly. Ik woonde daar met twee huisgenoten met wie ik een goed contact had.

Aangezien de afstand naar huis 300 km was, ging ik meestal één keer per maand naar huis. De andere weekenden bleef ik in Zweibrücken en heb ik uitstapjes in de mooie omgeving gemaakt. Zo ben ik o.a. naar Trier geweest, naar Saarbrücken, naar de Weinstrasse, naar de militaire vliegbasis in Rammstein en ik ben naar een paar museums geweest. Mijn ouders hebben mij ook een keer een weekend opgezocht. Op vrijdagmiddag heb ik hen een rondleiding bij Jetfly gegeven. Dat vonden ze erg interessant, omdat ze met eigen ogen het bedrijf konden zien waar ik stage liep. Ook heb ik in het weekend nog een paar keren bezoek gehad van vrienden. Dat waren erg gezellige weekenden, omdat we altijd iets leuks in de buurt ondernamen. Bovendien konden zij eens zien waar ik een half jaar woonde.

Omdat ik graag sport heb ik begin januari meteen een abonnement op een sportschool in Zweibrücken genomen. Na een stagedag was ik daar vaak te vinden. Ook hier heb ik veel contacten opgedaan.

Mijn ervaringen:

Mijn ervaringen zijn erg positief. Ik kijk positief terug op mijn stage. Ik heb er veel geleerd en heb goed kunnen samenwerken met mijn collega’s. Iedereen was altijd bereid om een goede uitleg te geven en me goed te begeleiden. De taal die ik ik het meeste gesproken heb tijdens mijn stage, was uiteraard Duits. Mijn Duits is er echt aanzienlijk op vooruit gegaan. Waar ik eerst nog maar simpel “ein Currywurst und ein Bier” kon bestellen, kan ik nu een flinke discussie met de mensen aan. Ook heb ik nog redelijk veel Engels kunnen spreken, omdat er niet alleen Duits-sprekenden mensen binnen het bedrijf werkten. Bovendien zijn de vliegtuig-onderhoudsvoorschriften in het Engels geschreven.

De cultuur:

De Duitse cultuur verschilt op sommige punten met de Nederlandse cultuur. Zo wordt er tussen de middag door de meeste collega’s warm gegeten. In het begin nam ik altijd brood mee voor tussen de middag, maar na een tijdje had ik me aangepast en nam ik ook vaak een warme maaltijd mee.

Terug naar Nederland:

De maanden zijn voorbij gevlogen en opeens brak mijn laatste stageweek aan. Om mijn collega’s kennis te laten maken met de Limburgse cultuur heb ik in mijn laatste week getrakteerd op Limburgse vlaaien. Deze vielen zeer zeker in de smaak. Op mijn laatste stagedag heb ik afscheid genomen van iedereen. ’s Avonds ben ik nog gezellig met een collega gaan uit eten. De dag erna zijn mijn ouders gekomen om het merendeel van mijn spullen weer naar huis te verhuizen. Daarna ben ik nog een paar dagen naar mijn kamer teruggegaan om nog bij een collega te gaan eten en om nog wat te sporten in de sportschool. Eind juni was de huur van mijn kamer definitief opgezegd en kwam aan mijn Duitsland-avontuur een einde.

Terugblik

Ik kijk terug op een hele leuke, leerzame periode die ik absoluut niet had willen missen. Ik kan het iedereen aanraden om een stage in het buitenland te volgen.

Suggesties Druk op enter om uitgebreid te zoeken